• silverdrake

Ni som tillverkar egen mineral-makeup?

Hallå brudar!

har precis beställt ett göra-egen-mineralmakeup-kit, är det någon mer som har provat, har några tips och råd.

jag tänkte prova för jag tålde inte riktigt ID (kliade) och täbkte vad kul att göra egen (!) verkade ju inte vara så komplicerat. tyckte man såg väldigt fin ut med ID, blir det samma/liknande med den man gör själv?

• Svar på tråden Ni som tillverkar egen mineral-makeup?
  • PennyJenny

Hur blir det i kostnad mot att köpa den färdiga produkten?

• silverdrake

jag köpte kitet för 399, jag tror det ska räcka till ter burkar fondation typ. sen får man nog köpa på sig mer av ngt, själva färgämnena ska räcka rätt länge tror jag...
    men om man jämför med ID så kostar ju en burk, 380 så det blir ju en tredjedel av priset.

+ att man får pyssla lite (vilket jag ser som en bonus :))

• silverdrake

Oj, TRE burkar inte ter :D:D

• JennyJo

Det räcker till cirka tre burkar på 30 gram! Normalt innehåller en burk bara 8-10 gram så det är ganska mycket mer. Och då har man ändå mycket kvar av de flesta ingredienser så nästa gång man köper blir det mycket billigare.

Med burken menar jag att man tar en burk som är rund, inte rund i botten men rund i övrigt, som en cylinder (svårt att förklara), med lock. Sen häller man pulvrena och glaskulorna (sådana där spelkulor man hade när man var liten) i burken och skakar/rullar runt kulorna. Då ska det bli blandat. Men jag har som sagt inte provat.

Jag köpte min kaffekvarn på Ica Maxi. Kommer inte ihåg vad den kostade, strax över 200:-, tror jag. Den funkar finfint!

Jag tror att det är ganska ovanligt att man skulle reagera på Mica. Det blir heller inte mycket till mineral makeup utan mican eftersom bara titandioxid och zinkoxid skulle ge ett ganska hårt och torrt resultat (jag har provat). Mican gör att sminket blir lättare och luftigare och fördelar sig jämnare. Jag har aldrig reagerat på Mica. Gör man det så får man nog skippa mineral makeup helt och hållet tyvärr.

• silverdrake

å andra sidan så är det väl mica i det mesta "vanligt" smink med? nä jag tror inte heller det är ngn fara, och som sagt, jag reagerade bara lite på mitt ID.

• silverdrake

JennyJo

ah *ett ljus går upp* du menar som en syltburk typ? bra variant, men jag ska nog ändå köpa en kvarn, inte så dyrt ju, och kanske lite smidigare....

• JennyJo

Jo, det är nog mycket smidigare och snabbare med en kvarn. Men burken funkar kanske som ett billigare alternativ.
    Ja, precis, som en syltburk, fast i plast då annars går den nog sönder. Det bästa hade kanske varit om man hade hittat en burk som även har rundat lock och botten, eller helt runt, fast någon sådan har jag inte sett någonstans.
    Har du hunnit få din beställning än? Det brukar gå rätt snabbt. Jag har fått mina paket redan dagen efter jag har beställt. Bra för mig som är otålig och vill ha grejerna snabbt!

• Humma 11/8

Jag gör mitt eget mineralsmink och beställer just från tikei, efter tips i en annan tråd.
    Jag har blivit rätt bra känner jag, gör mineral veil, concealer, foundation, rouge och ögonskuggor... det bara kryllar av små hårdplastburkar i badrumsskåpet och i ett köksskåp...

Har börjat dela ut till vännerna med olika hudtyper och ser vad de säger.
    Själv har mitt smink hållit för uthållighetstester på 100 minuters snabb promenad och 12-timmars arbetsdag (samma dag), när jag kom hem såg jag fortfarande nästintill perfekt ut i hyn....
    Rekommenderas!

• PennyJenny

Har blivit riktigt sugen på det här alltså, var in på tiki och tittade och tror nog jag ska beställa ett sett. Plus att jag då kan blanda ett till en vännina som har svårt att hitta något som passar henne och inte kostar skjortan.

• silverdrake

Humma 11/8

åh, vad kul. hade mest riktat in mig på att göra foundation och mineral vail, men jag kanske borde tänka om och göra ännu mer. misstänker att det är svårt att sluta sen. :D
    använder du burkarna till rouge och ögonskugga som finns på sidan eller kör du på några andra?? jag blev snål och beställde bara två stora burkar nämligen:) kanske borde tagit nån liten med?

JennyJo
    jag beställde igår morse, det har inte kommit än, men jag hoppas på måndag, även jag är otålig, vill testa nu!!
    beställde någon av er borsten? kan den vara något att ha *skeptisk*

Svar på tråden Ni som tillverkar egen mineral-makeup?