• silverdrake

Ni som tillverkar egen mineral-makeup?

Hallå brudar!

har precis beställt ett göra-egen-mineralmakeup-kit, är det någon mer som har provat, har några tips och råd.

jag tänkte prova för jag tålde inte riktigt ID (kliade) och täbkte vad kul att göra egen (!) verkade ju inte vara så komplicerat. tyckte man såg väldigt fin ut med ID, blir det samma/liknande med den man gör själv?

• Svar på tråden Ni som tillverkar egen mineral-makeup?
  • silverdrake

ooh, jag hade fått mina grejer i fredags. (kollade posten dåligt) så nu har jag dom men tänkte vänta till i morgon med att göra, vill ha bra solljus för att få rätt nyans, har även varit på Jula och köpt en kaffemalare, längtar tills i morgonbitti.

fick även gratisprover på micas, fick ni andra det med, jag fick lite guldpigment och lite "bronsigt" pigment. ska nog prova att göra en "highlighter" eller ögonskugga med det.
    för det borde väl inte vara så svårt att göra en guldig highlighter, typ göra ett ögonskugge-recept lite utan för mkt pigment och använda på kinden ect?

ÅH VAD ROLIGT!

• Humma 11/8

silverdrake
    Årrrh, vad kul för dig...
    När du ska göra din highlighter tänk då på att ta extremt lite av din guldfärgade mican. Sen får du inte köra dina färgade micas i kvarnen då de lätt tappar lyster där utan använd en burk istället att skaka i...
    Lycka till

• silverdrake

Humma 11/8

aha, vad bra att du sa, det där med ingen mica i kvarnen visste jag inte...
    hur gjorde du då? i glasburk med kulor i?

• Humma 11/8

Jag använder en burd i hårdplast (trodde det skulle skramla för mycket i glas ) med några glaskulor i, så först gör du grundblandningen i kvarnen och så färgsättningen i burken...

• silverdrake

Okej *antecknar'

har faktiskt flera plastburkar men inga kulor, får gå till en leksaksaffär och sondera terängen :)

• Humma 11/8

silverdrake
    Gör det! Det funkar utan dem men då får du skaka i en evighet för att verkligen få in färg i blandningen...

• silverdrake

okej, håller på med foundationen nu, men vad svårt det var att få rätt nyans, ena stunden ser det grisrosa ut andra för orange, har vid det här laget tappat räkning på hur mkt jag tar, så jag kan inte skriva ned det...(lite klantigt) men det kommer nog se fint ut...är väldigt nära perfekt nu,,,
    jag gjorde basblandning ett, men ersatte ut en tsk sericite mica mot mica silk och lade till 0,25 tsk allatoin, tyckte det blev fint men jag vill ha lite mer lyster så nästa gång provar jag det sista receptet med mer mica silk i...

• Humma 11/8

Silverdrake
    Det sista receptet är min stora favorit, blir så fint på... och ang. nyansen jag tyckte att den såg så mörk ut i burken (har rätt ljus hy) men så använde jag den och den är verkligen perfekt.
    Har däremot hur mycket färgblandning som helst kvar (gör bara den neutrala och blandar i)

• silverdrake

aha, jag gjorde den varma och kalla och blandade. hade inte beställt brunt, borde kanska gjort det. för jag är kanske neutral. men det ska nog lösa sig. får väl mixtra ett tag.

min man får kontrollera på balkongen i solljuset. hitills har jag fått för "grisrosa" och senast "vampyr- ser ut som Tom Cruise" så jag måste nog tänka mörkare... jobbigt bara att behöva tvätta ansiktet så ofta, tycker inte jag ser om det är fel om jag inte tar i hela ansiktet.

ska göra MV senare på rismjol och mica silk senare. kanske väger upp för att foundationen inte var så "lystrig" ??

• silverdrake

åh, gjorde precis en MV
    halverade recept ett
    alltså 2 tsk sericite mica, 1/2 tsk foundationblandning, sen lade jag till 1 1/2 krm mica silk för mer lyster, det blev så det precis blev en burk på 30 ml

tycker ni också att burkarna känns små??
    jag fick lägga ofärgat foundationblandnig och resterna av min färgade foundation i andra burkar jag redan hade. och det blev ju rätt mkt av allt. känns som man kommer ha foundation och färgblandnig över i flera år.

Svar på tråden Ni som tillverkar egen mineral-makeup?