• silverdrake

Ni som tillverkar egen mineral-makeup?

Hallå brudar!

har precis beställt ett göra-egen-mineralmakeup-kit, är det någon mer som har provat, har några tips och råd.

jag tänkte prova för jag tålde inte riktigt ID (kliade) och täbkte vad kul att göra egen (!) verkade ju inte vara så komplicerat. tyckte man såg väldigt fin ut med ID, blir det samma/liknande med den man gör själv?

• Svar på tråden Ni som tillverkar egen mineral-makeup?
  • JennyJo

Jo, det blir verkligen mycket av det! Men det är svårt att göra mindre satser. Det blir svårare att blanda i kaffekvarnen om det är för lite i den. Och jobbigare att mäta upp om man ska ha mindre än ett kryddmått.

Man lär ha foundation i flera år framåt Även om man strulade bort lite i "hitta-rätt-färg-processen". Fast jag har sparat allt jag har "gjort fel med". det kan användas till annat sen, kanske rouger eller ögonskuggor. Och jag har varit rätt duktig på att anteckna vad jag har gjort så att jag kan göra om det sen.
    Jag har offrat massor av mina frysburkar till mineralblandningar Tur att jag inte lagar så mycket mat

• silverdrake

smart med frysburkar, sen så kan man ju köpa sådana där små plasstpåsar med ziplock så kan man förvara utan att det tar så stor plats..

men jag ska köpa fler burkar snart, hoppas det blir en til såndär fraktfritt-erbjudande snart....(väldigt bra presenter till kompisar att ge bort)

vilka MVs har du provat. ska man använde det före eller efter foundation, det är väl som ett löspuder typ va? lite ny på det....

har du provat många foundation-recept, har du ngt tips på vilket smo är bäst om man har lite torr hy?

• JennyJo

Jag har torr hy också (samtidigt som den kan bli fet och glansig framåt dagen). Jag tycker att det receptet med silica kändes lite uttorkande men de övriga har funkat bra (jag har testat de fyra som finns på sidan)

Jag har provat de MV-recept som finns också. Jag gillar alla utom det som bara är Sericite och foundationsblandningen. Det tyckte jag kändes lite glansigt.
    Jag gillar speciellt det med ris och silk mica. Det ger lite lyster.

Det är väl alltid fraktfritt om man beställer över 500kr? Eller har de haft helt fraktfritt?

• silverdrake

ja de hade när jag beställde en drive med fraktfritt på allt, men det var bara några dagar tror jag....
    tänkte om man "bara" ska beställa lite burkar är det ju drygt med 40 kr frakt.....

jag köpte rismjöl på ica-affären för jag tänkte prova den MVn men det var alldeles för grovt, så jag får nog ta att beställa från hemsidan istället..
    eller kanske kolla på en "kina-affär" tror de har mer finmalet rismjöl. om det nu inte är något "farligt" med att använda, men eftersom det används i mat borde det väl vara okej till ansiktet....
    undrar om det går att göra med potatismöl?? :D

• JennyJo

Potatismjöl har väl ungefär samma konsistens som majsmjöl så det borde nog funka.
    Frågan är om det är bättre än vanligt majsmjöl? För det kan man ju också köpa i affärerna. Fast jag tycker att ris ger en lite bättre finish än majsmjöl. Fast det är inte så jättestor skillnad.

Jag missade det erbjudandet om fri frakt. Såg det nu när jag gick in och kollade nyhetsarkivet. Jag var inte med på mailinglistan men har anmält mig nu så att jag inte missar det nästa gång. Är sugen på att beställa lite micas och göra ögonskuggor. Fick ett par provpåsar med beställningen och har testat lite med dem och det blev jättefina ögonskuggor.

• silverdrake

oooh, jag gjorde förut idag foundationen nr 3 i receptbanken, den som skimrar som Id, blev skitbra, älskar den...gjorde precis samma som det stod fast jag tillsatte 1krm allatoin och tog lite mindre mica silc. tycker den känns lite mindre "torr" än foundation nr ett. (men jag kanske inbillar mig?)

sen så måste jag bara tipsa, läste i en damtidning om att det är bra att spreja lite rosenblomsvatten över ansiktet efter att man lagt på foundationen. för att det ska se mer naturligt ut..tycker det funkar jättebra. det lägger sig liksom, håren i ansiktet blir mindre synliga. sen så känns det rätt skönt, speciellt eftersom jag förut haft liten aversion mot att det kan kännas lite "puder-torrt" efter man borstat på det...
    vet inte om det är samma med ett "vanligt" ansiktsvatten, har inte provat, för jag hade rosenblomsvatten hemma (från crearome)

• JennyJo

Det ska jag testa! Vet du var man kan hitta rosenblomsvatten förutom på Crearome? De har 500:--gräns för att handla där och jag behöver inget annat just nu.
    Fast det går kanske bra med andra ansiktsvatten också? Fast jag vill helst ha ett som är naturligt och inte ett med alkohol och sånt i som det brukar vara i ansiktsvatten. Tips mottages tacksamt
    Man kanske kan göra det också själv?

• silverdrake

hmm, alltså det kanske går lika bra med rosenblomsavkok?? *gissar*

annars så har jag ett annat tips, blanda kamomillte med grönt te och häll i sprayflaska och ställ i kylen, spräya ansiktet när det behövs, tror det håller sig fräscht i ca en vecka i kyl. men det är nog bara att dofta på det, luktar det gott så är det nog okej. tycker det är rätt bra,fräscht på sommaren speciellt då det är varmt, eftersom man har det i kylen.

annars borde man kanske kunna hitta rosenblomsvatten på välsorterad hälsokostaffär, vet ju att en del hälsokoster har crearome-grejer.

• rocketqueen

Vill man kan man spraya borsten man applicerar med med lite vatten, det ger samma effekt.

• Humma 11/8

Jag använder en Face mist efter, min är från Nimue och lite dyrare men det finns bra på Makeup store med massa olika dofter och "special"-områden... återfuktar dessutom under längre tid

Svar på tråden Ni som tillverkar egen mineral-makeup?