• Ulrikas

Efternamn och mellannamn

Ska ni byta efternamn eller behålla era befintliga namn? Jag vet inte hur jag ska göra.

Jag har ett mycket ovanligt efternamn som kommer sannorlikt att dö ut om jag väljer bort det men min man vill inte ha mitt efternamn utan vill behålla sitt som är utländskt.

Jag funderar på att ha mitt gamla som mellannamn och hans som efternamn men det känns så långt att ha två namn..

Hur ska ni göra?

• Svar på tråden Efternamn och mellannamn
  • carina6 nu gift

min gubbe Broberg jag Lindau

• Bruden Tina

Fast man får väl inte "stoppa dit" bindestrecket själv? Så har jag förstått det i alla fall.

• anne på grönkulla

Så har jag också förstått det - det är därför jag undrar. Det ska alltså enligt lagen inte gå och jag funderar på vad som gör att vissa lyckas och andra inte. (Sen kan man såklart använda ett bidnestreck själv när man skriver om man vill ha det, men folkbokföringen ska inte kunna registrera det så.)

• Bruden Tina

Så här står det på skatteverkets sida:

Mellannamn
    Mellannamn är ett namn som man kan bära för att visa samhörigheten med en förälder eller en make som bär detta namn som efternamn. Det kan också vara ett eget tidigare efternamn för den som bytt till sin makes eller registrerade partners efternamn. Mellannamn bärs mellan för- och efternamnet. Bindestreck mellan mellannamn och efternamn får inte förekomma i folkbokföringen. I folkbokföringen markeras också vilket namn som är mellannamn. I andra register är det vanligt att mellannamnet anges tillsammans med efternamnet utan särskild markering.

• Bruden Tina

anne på grönkulla: Precis så har jag också fattat det.

• ninasl

Bruden Tina:
    Tack, det var precis vad jag ville veta! Nu vet jag äntligen hur jag ska göra :P

• elora

Bruden Tina:

Vad jag menade var just att problematiken ligger i att om bruden och brudgummen har varsina enkelnamn, kan inte båda blanda sina namn (t ex Jonsson Hansson)och på så vis få då "dubbelnamn" alltså mellannamn + efternamn.

Vi ville ju få bådas e-namn (oavsett om det ena kallas mellannamn bla bla) men det går inte.

Som "Anne på Grönkulla" menade, är det lustigt att en del hittat kryphålet som de flesta här söker. Men att få det att gå igenom är ett spel på lotto kan man tro.

;)

• Bruden Tina

elora: Så om bruden heter Andesson och brudgummen Pettersson så får inte båda sen heta "Andersson Pettersson" där Andersson är mellannamn för båda och Pettersson efternamn för båda?

Frågar bara för att jag är nyfiken och inser att jag får skatta mig lycklig som har en sambo med två spanska efternamn men som i Sverige alltså klassas som ett enda efternamn. Nån gång ska man ju ha flyt också.

• elora

Bruden Tina. Nä alltså så har jag ju förstått problematiken -endast en kan ha dubbelnamn så då kan du skatta dig lycklig (av många andra anledningar oxå kan tänkas hihi) ;)

Jag har surfat runt här i över 1,5 år och sett denna fråga komma ut många gånger, och det SKA enligt SKV inte gå att komma förbi dessa regler medan vissa påstår att det går. Vi försökte fiffla men som sagt, utan större framgång. Dock ville vi ändra ordningen på makens namn så han tog sitt eget e-namn som mellannamn och har därför mitt efternamn :D

Men, nu har jag hämtat färsk info från SKV och det står ju klart och tydligt anser jag -att endast den ene partner får bära dubbelnamn.

Mellannamn för make/registrerad partner
    Den av er som antagit den andres efternamn får ha ett tidigare efternamn som mellannamn. Har ni anmält att ni behåller de efternamn som ni hade före vigseln/registreringen av partnerskapet, får en av er, med den andres samtycke, ha den andres efternamn som mellannamn. En förutsättning är dock att den andres efternamn inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap. Det är bara den ene maken/partnern som kan ha den andres namn som mellannamn.

www.skatteverket.se/folkbokforing/ovrigt/namn.4.18e1b10334ebe8bc80004083.html

• lindafreddie

Man får lägga till ett mellannamn! Min svärmor har nämligen bytt namn & lagt till ett namn. Alltså inte ett efternamn utan ett mellannamn. Så det ska gå.
    Men vi får väl se hur det slutar.

• elora

lindafreddie:
    Okey men har hennes man två namn då? (mellan+efter)
    I såna fall är nog många väldigt nyfikna hur hon gjorde -exakt! :D

• assi82

jag skall heta båda mitt i mellan och min mans i efternamn mest för jag vill heta samma som våra bran =)

Svar på tråden Efternamn och mellannamn