• Ulrikas

Efternamn och mellannamn

Ska ni byta efternamn eller behålla era befintliga namn? Jag vet inte hur jag ska göra.

Jag har ett mycket ovanligt efternamn som kommer sannorlikt att dö ut om jag väljer bort det men min man vill inte ha mitt efternamn utan vill behålla sitt som är utländskt.

Jag funderar på att ha mitt gamla som mellannamn och hans som efternamn men det känns så långt att ha två namn..

Hur ska ni göra?

• Svar på tråden Efternamn och mellannamn
  • M23

Jag ska behålla mitt gamla och lägga till min blivande mans. Tycker det känns fel att kasta bort mitt efternamn helt så detta är väl den bästa lösningen, även om jag kan hålla med om att det blir lite långt.

• Floribunda

Hej!

Min mamma heter sitt efternamn och min pappa sitt. Jag heter min mammas och ska inte byta bort det och min bror heter pappas. Min brors son däremot heter mammas efternamn. Och min dotters sin pappas. Krångligt? Faktiskt inte.

• Cornellia

Om jag hade ett ovanligt namn så skulle jag aldrig ta nått annat, alla fall inte som släktnamn.

Jag skulle dessutom vara rädd för diskriminering om jag tog ett namn som låter utländsk.

• lilly85a

Jag har precis bytt till min mormor och morfars namn som min blivande oxå ommer att ta när vi gifter oss..

• Medeltidsbrud

Jag har ett ovanligt som desutom är skydat hoss PRV (man måste fråga min mor inan man får ta det)så jag byter inte.

•  Miss Cee

Du kan ju behålla ditt och han behåller sitt? Ni måste ju inte ha gemensamt!

• liesje

Jag har precis bytt till min mors gamla efternamn som min blivande oxå kommer att ta när vi gifter oss. han hade en jätte vanligt namn och jag hade en som inte lätt så bra på svenksa. min mamas gamla namn var även på väg att dör, så hela familjen är mycket glada. och vi med!

• NuÄrDetDags (snart Mrs. 170307)

Så vitt jag har förstått kan du ha ditt som mellannamn "för syns skull", du måste ändå inte ange det någonstans eftersom det inte är ditt efternamn utan just bara ett mellannamn, men så behåller du ditt namn.

Jag tar min m2bs - det var viktigt för honom och jag bryr mig inte verkligen.

• M23

Kanske känns viktigare att ha samma namn när man skaffar barn tillsammans? Jag däremot bryr jag mig inte så jättemycket om att heta samma sak som min man.

• NuÄrDetDags (snart Mrs. 170307)

För mig är samma namn viktigt. Det är kanske inte logiskt så snett sett, eftersom vi inte planerar barn osv., i just mitt fall är det är mer känslan att vara en familj och symbolisera det genom att ha samma namn (och för min m2b är det tradition).

Vilket namn, hans eller mitt, hade jag inte brytt mig om (vi har båda inte direkt "Svensson"-namn) men för honom var det viktigt att vi tar hans, så, ok då.

Men som jag sa TS, behåll ditt namn som mellannamn, då är det ju kvar och ni har ändå samma efternamn...

Svar på tråden Efternamn och mellannamn