• Ulrikas

Efternamn och mellannamn

Ska ni byta efternamn eller behålla era befintliga namn? Jag vet inte hur jag ska göra.

Jag har ett mycket ovanligt efternamn som kommer sannorlikt att dö ut om jag väljer bort det men min man vill inte ha mitt efternamn utan vill behålla sitt som är utländskt.

Jag funderar på att ha mitt gamla som mellannamn och hans som efternamn men det känns så långt att ha två namn..

Hur ska ni göra?

• Svar på tråden Efternamn och mellannamn
  • mooogn

Jag skall behålla mitt efternamn som mellannamn och ta hans efternamn med. Eg. hade jag velat att vi tagit ett nytt namn -vill inte vara en med samma efternamn som hans pappas överjävliga fru!- men med mitt eget namn kvar känns det bättre. Och så retar det säkert henne *S*

F.ö så har jag haft mitt efternamn i över 30 år och ser ingen som helst anledning att ta bort det!!

• ViSt

Jag har varit helt inne på att ta hans efternamn nu när det börjar närma sig känner jag att jag kanske vill ha mitt namn kvar. Så jag tror att jag tar mitt nuvarande efternamn som mellannamn. Ev barn kan ju alltid byta till det namnet om de vill senare, då det är ett släktnamn som deras morföräldrar har.

• mooogn

...Och just nu lutar det åt att jag inte alls tar hans namn! Trivs ganska bra med att "sticka" ut lite ifrån hans familj och känner inte att jag behöver heta likadant som hans barn. Ett ev. gemensamt barn kan ju kanske få bådas efternamn sedan.

• SpookysKira

Jag beholl mitt efternamn och lade till hans, sa det blev ett dubbelt efternamn. vet inte om det riktigt samma sak som att behalla sitt efternamn som mellannamn, har i USA kallas et for "hyphenating", Sa jag ar Diana J******-W******* :)

• brud  nästa år

vi kommer att behålla mannens efternamn för det är ett ovanligt släktnamn och själv har jag bara ett vanligt sonnamn

• caso78

En fråga... Vi skulle vilja ha dubbelnamn men har inte riktigt förstått hur det funkar... Vi sägaer att bruden heter Andersson och brudgummen Sjökvist... Då skulle vi vilja att brudgummens namn blev Mellannamnet hos båda o brudens efternamnet hos båda... Kan man göra så? Läste på skatteverkets hemsida om namnbyte men fförstod ej vad de menade... så därför frågar jag er...

• Lothis

Jag har barn med två män varav den ena är den rätta, tyvärr har jag fyra barn varav två har den enas pappans efternamn och de andra två den andra pappan. Å nu står jag här efter ett frieri och vet inte alls... varken ut eller in. De tre äldsta barnen går i skolan och har skaffat sig en identitet med sitt namn, då anser jag det inte rätt att byta alls.... Så hur gör man?? Ev tar vi som gifter oss ett gamalt släcktnamn, vilket inga av barnen får, men min blivande man får då ta de två yngsta barnens namn som mellannamn. Å bara för att göra det ännu krångligare funderar jag att ta mitt flicknamn som mellannamn... Blir snart stortokig på detta namngrubbleri, är det någon som kan vara till hjälp med förslag?

• M23

Caso78:
    Jag har förstått det som att det ska gå att göra så. Att båda heter samma sak i både mellan- & efternamn. Dem ena lägger till ett mellannamn och den andra ett efternamn. Men när man läser på skatteverkets hemsida fattar man verkligen ut eller in- det är ju helsnurrigt.

• mooogn

Caso78: Jag har uppfattat det som så att det bara är EN av makarna som får ta ett dubbelnamn (dvs sitt eget och makens). Tyvärr.

• caso78

Jag uppfattade oxå att det bara är en som får ha dubbelnamn... men det verkar ju oxå konstigt... Ska nog ringa dem o fråga...

Svar på tråden Efternamn och mellannamn