• Ulrikas

Efternamn och mellannamn

Ska ni byta efternamn eller behålla era befintliga namn? Jag vet inte hur jag ska göra.

Jag har ett mycket ovanligt efternamn som kommer sannorlikt att dö ut om jag väljer bort det men min man vill inte ha mitt efternamn utan vill behålla sitt som är utländskt.

Jag funderar på att ha mitt gamla som mellannamn och hans som efternamn men det känns så långt att ha två namn..

Hur ska ni göra?

• Svar på tråden Efternamn och mellannamn
  • NuÄrDetDags (snart Mrs. 170307)

Det var bland annat här jag läste att du inte behöver ange/skriva ditt mellannamn stup i kvarten - eftersom det inte är ditt efternamn: www.brollopstorget.se/Forum-1-9/m2107805.html

Så då stör det ju inte om man har två "efternamn".

• elora

Jag behöll mitt ovanliga namn, men fick maken att ta mitt till mellannamn + sitt som efternamn :D

• brud i Amerika

Nu kommer jag med en valdigt dum fraga. Knasig i dag tror jag.
    Om jag tar mitt efternamn som mellan namn da far jag val behalla det mellan namnet som min foraldrar gav mig?
    Det stod bara sa konstigt pa skatteverkets hemsida att man bara far ha ett mellan namn. Da maste de val mena ett mellan namn som ursprungligen var ett efternamn eller?

• NuÄrDetDags (snart Mrs. 170307)

brud i Amerika: Menar du ett mellannamn som Lisa (namn) Marie (mellannamn) Svensson (efternamn)? Det behåller du då naturligtvis, det har inget med ditt efternamn att göra.

Men jag kanske fattade fel, börjar bli trött.

• brud i Amerika

Precis vad jag menade. Jag borjar bli forvirrad i dag tror jag. For mycket brollops info tror jag

• anne på grönkulla

Du får ha hur många förnamn du vill, så heter du Maria Eva Kristina (eller nåt) så påverkas det inte alls. Men de är inte mellannamn i lagens mening utan förnamn (även om bara ett är tilltalsnamn) och där finns inga begränsningar om hur många man får ha.

Om du däremot redan har ett mellannamn (t ex heter Lindberg efter mammas familj eller Ulfsdotter för att din pappa heter Ulf eller nåt liknande) i tillägg till ditt efternamn, t ex Skog, vet jag faktiskt inte vad som händer. Det får du nog fråga Skattekontoret om.

• brud i Amerika

Toppen bra. I USA ar ditt andra osv namn dina mellan namn. Da forstar jag. Tack for hjalpen

• Berner

Jag behöll mitt gamla som mellan namn trots att jag fick det när jag gifte mig första gången.( Frågade exet om det förståss)
    Av den enkla anledningen att jag fortfarande vill ha samma namn som mina barn samtidigt som jag givetvis vill visa att jag hör ihop med min nuvarande man.
    Namnet blir långt! eftersom jag dessutom har dubbelt förnamn= 26 tecken. Får inte plats på visakortet som endast kan ta 25

• T&S

Jag har två namn, ett mellannamn och ett efternamn, som båda kommer att dö ut med mig och mina syskon i vår släktgren.
    Känner därför att det var viktigt för mig att namnen förs vidare.

Efternamnet är pappas och mellannamnet är mammas flicknamn som vi syskon tog när jag var 18 år, just för att namnen inte skulle dö ut.

När jag nu ska gifta mig i sommar kollade jag upp om min blivande man kunde ta båda mina namn men det kunde han inte. Han kan bara ta mitt efternamn. Frågade då Skatteverket om mina eventuella barn kan ta båda mina namn men det kunde de inte heller eftersom mellannamnet inte kan föras vidare neråt. Barn kan bara ta mammans efternamn och pappans efternamn om de ska ha dubbelnamn.

Min bror har barn som har fått vårt efternamn så då förs det namnet vidare.
    Så i höstas bestämde jag mig för att byta plats på mina namn. Mitt tidigare efternamn är numera mitt mellannamn och mellannamnet (som vi inte kunde föra vidare innan) är nu mitt efternamn. Min blivande man kommer att ta mitt "nya" efternamn.

Det här var himla invecklat kände jag, är det någon som har förstått vad jag försökt säga.

• Ulrikas

Tack för många kloka tankar.. Jag har inte bestämt mig ännu hur jag ska göra. Innan har jag varit helt inne på att välja bort mitt efternamn eftersom barnen har hans namn men allt eftersom bröllopet närmar sig börjar jag fundera...

Jag vill ha hans efternamn för det känns mer rätt, att det är utländskt spelar ingen roll för min del. Jag har valt att leva med honom så då ingår den biten också.. :)

Jag har några månader till på mig att fundera så jag få se hur jag gör.. Kanske tar hans namn som mellannamn istället som T&S gjorde..

Svar på tråden Efternamn och mellannamn