• Ulrikas

Efternamn och mellannamn

Ska ni byta efternamn eller behålla era befintliga namn? Jag vet inte hur jag ska göra.

Jag har ett mycket ovanligt efternamn som kommer sannorlikt att dö ut om jag väljer bort det men min man vill inte ha mitt efternamn utan vill behålla sitt som är utländskt.

Jag funderar på att ha mitt gamla som mellannamn och hans som efternamn men det känns så långt att ha två namn..

Hur ska ni göra?

• Svar på tråden Efternamn och mellannamn
  • Bruden Tina

ninas: Det är ALLTID det sista namnet som är ditt efternamn. Så Andersson ska vara ditt mellannamn och Persson ditt efternamn.

Tex: Johanna Andersson Persson.

• anne på grönkulla

Och det är inte samma spanska dubbelnamn som du påstår räknas som ett efternamn? Iallafall, jag tror den nuvarande namnlagen gäller från 1982. Men möjligen så rör ju folk också till vad de heter eftersom folk upplever det som två efetrnamn - svårigheterna med terminologin ser vi ju bara på frågorna i ämnet här.

• Bruden Tina

Min sambo har två spanska efternamn. I Spanien räknas de alltså som två efternamn. I Sverige räknas de dock som ETT efternamn, detta trots att det är mellanrum mellan de två namnen.

Min sambo har alltså enligt Svensk skattemydnighet ETT efternamn, men det är "två ord" med ett mellanrum mellan sig.

Min svärfar och hans fru gifte sig förmodligen -83 men jag ska fråga för säkerhetsskull.

• anne på grönkulla

Jo, så långt hängde jag med. Jag bara undrade om det var det "dubbla" namnet (men inte enligt svenska skattemyndighet) som din svärfars förra fru också hade fått.

• Bruden Tina

Jaså! Ja, hon heter "båda" namnen.

• carina6 nu gift

våra barn som är helsvenska födda 1997 1999 och 2002 heter Broberg-Lindau och det räknas som ett efternamn

• Bruden Tina

carina: Ja, eftersom det är ett bindestreck ja.

• Bruden Tina

Hade de hetat Broberg Lindau utan bindestreck så hade Lindau varit efternamn och Broberg ett mellannamn.

• anne på grönkulla

Jo, men då är det väl därför hon får heta båda - eftersom de räknas som ett namn i Sverige.

Heter barnen så efter varsin förälder, så att det är ett nybildat namn eller har en av er (derasd föräldrar) hetat det med bindestreck sen tidigare?

• carina6 nu gift

precis så det är väl plättlätt att göra så då om man vill ha bägge namnen

Svar på tråden Efternamn och mellannamn