• Ulrikas

Efternamn och mellannamn

Ska ni byta efternamn eller behålla era befintliga namn? Jag vet inte hur jag ska göra.

Jag har ett mycket ovanligt efternamn som kommer sannorlikt att dö ut om jag väljer bort det men min man vill inte ha mitt efternamn utan vill behålla sitt som är utländskt.

Jag funderar på att ha mitt gamla som mellannamn och hans som efternamn men det känns så långt att ha två namn..

Hur ska ni göra?

• Svar på tråden Efternamn och mellannamn
  • lindafreddie

Jag tar min sambos efternamn & lägger mitt som mellannamn & han behåller sitt & lägger till ett mellannamn (mitt efternamn) Vår son heter redan så!!

• caso78

lindafreddie, man kan alltså göra så? Att båda har den enens efternamn som mellannamn o den andres som efternamn? Virrigt värre...

• ViSt

caso78
    Nej det är bara den som byter efternamn som får ta ett mellannamn. Om man kollar på skatteverketes hemsida och letar upp blanketten " anmälan om makars efternman" (tror den heter så) så står det där huir man kan göra som.

• elora

Tyvärr Lindafreddie: Barn får ha dubbelnamn efter sina föräldrar men inte makar emellan :(

Så den av er som ska ha den andres som mellannamn, skriver ut blanketten via skatteverkets hemsida och skickar in sin ansökan. Sedan sköts resten automatiskt genom giftermålet. Min man tog mitt som mellanamn och jag gjorde ingen ändring helt enkelt.

Jag har nämligen sökt med ljus och lykta efter kryphål men det är kört. Det fanns visserligen olika tips om hur man långt innan bröllopet håller på och krånglar med byte av mellannamn etc men det lär nog inte funka längre.

Spookyskiara: Här i Sverige har man inte bindestreck i ett dubbelnamn, verkligen knepigt kan tyckas. Och jag tror inte särskilt många har hajat det för överallt ser man ju "Larsson-Persson" i annonser etc...Så gissa om jag påpekat det noga för maken hehe...

• Cana

Vi ska båda heta mitt efternamn, alltså kvinnans namn!

• Bruden Tina

elora: Hur menar du? Om maken heter "Johansson Andersson" så får väl bruden ta det? Hon tar väl då Johansson som mellannamn och Andersson som efternamn, exakt på samma sätt som vad maken heter?

Man kan inte ha två efternamn i Sverige. Det första är ALLTID ett mellannamn och det andra ett efternamn.

Detta gäller inte för en del utländska efternamn. Min sambo har två spanska efternamn (som i Spanien räknas som två efternamn) men i Sverige räknas det som ett enda efternamn trots att det är mellanrum mellan de två namnen.

Min svärfars förra fru fick i alla fall ta "båda" namnen när de gifte sig.

• anne på grönkulla

Man kan inte ta sin makes mellannamn, vad jag förstår. Saken kan ha sett annorlunda ut innan den nuvarande namnlagen började gälla i början på 1980-talet.

Det finns också vissa familjer som har dubbelnamn (med eller utan bindestreck) och som räknas som ETT efternamn. Men man får inte nybilda sådana under den nuvarande namnlagen.

• Bruden Tina

anne på grönkulla: Tur för mig då att båda namnen räknas som ett efternamn.

• Bruden Tina

Fast min svärfar och hans förra fru gifte sig en bit inpå 80-talet... och hon har "båda" hans namn.

• ninasl

Jag har en fråga relaterat till detta: Säg att jag heter Andersson idag, och vill få med min m2bs namn Persson. Det är Persson jag kommer vilja använda som efternamn sedan (men vill ha kvar Andersson på pappret, om ni förstår vad jag menar).
    Vilket av namnen ska jag ha som mellannamn och vilket som efternamn?

Svar på tråden Efternamn och mellannamn