• FruÖlandstok

Vanligt att få pengar av föräldrar?

Hur vanligt är det egentligen att folk får pengar av sina föräldrar?

När man läser här inte verkar alla få mer elle mindre bidrag av sina föräldrar.. Är det något man vet innan man börjar planera eller har föräldrarna erbjudit sig detta under tidens gång?

Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Vanligt att få pengar av föräldrar?
  • rosarosen

Våra föräldrar vet än så länge inte om att vi ska gifta oss, eftersom det inte är dags förrän nästa sommar, men jag har svårt att tänka mig att de skulle vara med och betala. Mina föräldrars är bra, men jag tror för den sakens skull inte att de kommer att betala något. Tror att det hade kännts konstigt att ta emot pengar sådär bara.

• joda

min killes föräldrar betalade hela bröllopet för hans syster, och för mig är det helt självklart att brudparet betalar själva, skulle aldrig förvänta mig något från mina föräldrar..får väl se hur det blir när det är dags..

• plings

För oss var det så att m2bs föräldrar erbjöd sig att ordna med maten (ska ha buffé), sedan erbjöd sig mina föräldrar att stå för dricka...

• LydiaLinn

jag räknar med att min pappa kommer vilja betala för allt... Men vi kanske försöker spara ihop själva och sen få hjälp att köpa bostad. Nu har min pappa väldigt gott ställt och kan köpa en bostad åt oss utan att tänka på det... Men ändå vill vi ha kvar kontrollen över bröllopet och ska försöka spara till det. Vi kanske önskar oss resan av pappa istället.

• guldplutt

vi har räknat med att få klara av rubbet själv, och så lär det nog bli också. det är ingen som erbjudit sig att hjälpa till med så mkt som en krona. även om vi räknat med det från början så är jag faktiskt lite besviken. rent symboliskt hade jag blivit glas om tex min mamma velat hjälpa mig med tex min klänning eller så. men nix. nu ska vi gifta oss utomlands, så alla som är bjudna får ju betala sin egen resa, så det förklarar väl saken lite.

• PennyJenny

Vi har planerat vårt bröllop utifrån våra ekonomiska ramar. När jag sedan började prata med mamma om bröllopet frågade hon om vi ville ha bidrag till bröllopet eller present. Jag sa då att vi inte kommer önska oss saker utan bidrag till bröllopsresan (fast den största prensenten är att folk kommer eftersom vi vet att det innebär extrakostnader för de flesta eftersom vi gifter oss på annan ort vilket vi tydligt kommunicerat) och då sa hon att ja, då spelar det ju ingen roll när vi får pengarna. Och sedan kommer jag inte att ta upp det något mer. Hur mycket eller när de ger oss den gåvan, det är upp till dem.

Svärföräldarna vet jag inte, men vi kommer inte fråga. Jag skulle kunna tänka mig att de själva tar upp det, men då får de ta det med min blivnade känner jag. Vi har dock bestämt att inte prata om eventuella summor med den "andra sidan" för jag tycker inte att någon ska känna att de måste lägga mer för att de andra föräldrarparet lägger si och så mycket. Vad vi får i gåva är vår ensak, vi kommer inte redovisa det för någon och uppstår det något tjafs kring det så påminner vi om att vi betalar själva och vi ser pengarna som gåva till bröllopsresan. Och ska det uppstå tjafs, då kan de behålla pengarna. Nu ser jag det inte som en risk, jag tror att båda föräldrarsidorna utan problem respekterar att vi inte tänker diskutera deras summor med någon annan.

• Fillifjonkan80

Vi hade räknat men att betala själv när vi började. Sen sa min mamma att hon mer än gärna bidrog till kassan...då blev det lite jobbigt först. Vi visste ju inte vad hon menade, ville hon skjuta till ett tusen eller tio? Så efter några trevande försök lyckades vi fråga vad exakt hon menade. Hon undrade då vad vi hade beräknat att bröllopet skulle kosta totalt. Vi svarade på ett ungefär och hon sa då: Fint, om jag får för er så pröjsar jag hälften.

Vi bara gapade..kändes helt underbart! Blev en lättnad, men jag förstår fullt ut dem som inte vill be om hjälp. Min svärmor skulle aldrig få bidra, då skulle hon vilja bestämma allt och DET kan hon glömma =)

Kram där ute!

• Ailajk

jag trodde då inte att vi skulle få några pengar från familjen, och jag förväntade mig det då itne heller. Vi ska bara ha ett litet bröllop i trädgåden under vår rosenspalje...vita tält och stolar....underbart.

har räknat med ungefär 15000:- i budget. det kommer bara de allra närmsta...våra föräldrar (mina blir 4 eftersom de seperarat), samt våra syskon med respektive...ungefär 15personer. precis som vi vill ha det. jag vill inte ha en massa släktingar där som jag normalt inte umågs med, då måste jag gå runt och vara "trevlig" hela tiden...och kan inte bara vara jag...

hur som helst, plötsligt kom mamma och ville betala min brudklänning på 3000:-, min biologiske far ( som jag får ett samtal ifrån ungefär var 5 år) satte in 5000:- på mitt konto, samt att mina svärföräldrar ville fixa och betala all mat och dricka. Och ojoj, vilken meny de satt upp. mums

så det drog av ungefär 11000:- från budgeten bara så där. otroligt. men, jag hade inte kunnat hindra dem, de ville verkligen göra det. vet inte om det är något gammalt som lever kvar...

• diamond_86

Vi kommer att planera vårt bröllop utifrån vår personliga ekonomi :)
    Skulle sedan mina eller hans föräldrar vilja bidra med en slant får de självklart göra det.
    Men vi tänker alltså inte be dom om ekonomiskt stöd.

• sommarbrud07

Vi har planerat att betala allt själva och sparat ihop pengarna under ett år nu för att kunna betala (35.000)! Kommer att önska bidrag till resan som bröllopspresent.
    vi har inte förväntat oss att någon av våra föräldrar skall skjuta till pengar.
    Men förra veckan ringde svärmor och ville hjälpa till ekonomiskt.. tacksamt att få ett "litet" bidrag. blev lite chockad när 20.000 kom in på kontot. verkligen inget vi hade räknat med.
    Kommer att klara bröllopet med våra egna pengar, men kan använda deras pegnar till resan!

• mission impossible?

Mina föräldrar har sagt att de ska betala mitt bröllop när jag en dag gifter mig, men jag undrar om de har nån aning om hur mycket kalaset skulle gå på om vi ska få det exakt som vi vill..

Min sambos föräldrar skulle garanterat också vilja hjälpa till med en hel del, men de är ju mycket för att våra föräldrar har det bra ställt.

Tror dock att sambon min har svårare för att ta emot ekonomisk hjälp än vad jag skulle ha, och de är väl lite därför han inte friar, för att han känner att VI inte har råd.

• twentyfirstofapril

Vi räknade med att få betala allt själva, och har fått ihop allt nu, när mamma berättade igår att de ska ge oss 15tusen. Det är såå välkommet! Drygt två veckor kvar till bröllopet nu.

• Iliana

Våra föräldrar kommer att betala för maten som kommer att bli den största utgiften. Den var mina blivande svärföräldrar som erbjöd sig att betala hälften om mina föräldrar gick in med andra hälften, vilket dom med glädje gjorde.
    Om dom inte hade erbjudit sig spontant så hade jag inte kunnat med att fråga, det är trotts allt vår dag och vårt val att göra festen såpass stor som vi har gjort, det ska inte dom behöva sota för

Däremot är jag ganska säker på att dom kommer betala mer under resans gång, det är helt enkelt sådana dom är.

Svar på tråden Vanligt att få pengar av föräldrar?