• FruÖlandstok

Vanligt att få pengar av föräldrar?

Hur vanligt är det egentligen att folk får pengar av sina föräldrar?

När man läser här inte verkar alla få mer elle mindre bidrag av sina föräldrar.. Är det något man vet innan man börjar planera eller har föräldrarna erbjudit sig detta under tidens gång?

Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Vanligt att få pengar av föräldrar?
  • Balinda

Vi hade inte tänkt att be om pengar men mina föräldrar erbjöds sig att betala för alla alkohol. Vi är mycket tacksamma över detta.
    Jag nog aldrig be dem om pengar för det är ju ett bestlut som vi har fattar tillsamans och får ju självklart stå för det då. Vi jobbar båda två. HAde jag inte råd att gifta mig så skulle jag vänta tills jag hade det.

:)

• njoy

Vi har inte räknat in i budgeten att få några pengar från våra föräldrar..Men självklart är det väl alltid så att alla bidrag är välkommna även om jag inte tycker att det är föräldrarnas sak att betala för något som VI har bestämt oss för att göra..
    Försökte skämtsamt säga till min pappa att det ju är brudens far som ska betala, men han sa att det bara gäller om bruden är oskuld..Vilket han vet att jag inte är eftersom jag väntar vårt andra barn
    he he..

Vi kommer dock att få 10000 av svärföräldrarna eftersom det var vad min M2B:s syster fick till sitt bröllop och där är det viktigt att det är rättvist..

• tree

hej alla!

mina föräldrar har köpt min klänning typ 10000kr och ska göra alla inbjudningskort ock sådant, m2b family ska ge oss 30000kr... det var helt oförväntat... jätte kul!

• Lainan

Efterom svärföräldrarna delade på bröllopskostnaderna när min svägerska gifte sig, vill de bidra nu med. MIna föräldrar vill ge lika mycket. Så de bestämde ihop att de betalar för allt utom ring och bröllopsresa. Men vi bad aldrig om det, de vill göra det och de vill att vi ska ha ett bröllop som vi själva väljer. De är kanon, ställer alltid upp till 100% vad det än gäller. Dock är det första gången som de hjälper till ekonomiskt. Bättre föräldrar och svärföräldrar kunde jag inte haft!

• jennie-m

Vi kommer göra så att vi, mina svärföräldrar och mina föräldrar lägger en tredjedel var, ca 20.000. Vi kommer snart ha sparat ihop vår del och fortsätter då sparandet till bröllopsresan!

• nyårsbröllop

När vi berättade för min pappa att vi hade förlovat oss och sa att vi önskade gifta oss ett visst datum så frågade vi också om han hade lust att sponsra. Han sa självklart men också att han skulle ringa min mamma (de är skilda) och resonera om hur mycket de skulle lägga och om de skulle dela kostnaderna. Efter en vecka hade pappa pratat med mamma, bokat lokalen vi önskade och erbjöd sig att betala halva bröllopet. Gulligt och lite oväntad respons faktiskt. Har aldrig upplevt att de var särskilt intresserade av bröllop.

• Bröllopstokiig

Mina föräldrar gav min syster 10000kr till bröllopet och det gjorde hennes mans föräldrar också.
    Men min sambos föräldrar är skilda och har inte så jätte gott ställt. Så därifrån räknar vi inte med några bidrag. Och fråga dem vill man ju inte heller göra.
    Så vi får nöja oss med 10000.
    Men mina föräldrar sa för något år sen att de inte tycker att det är rättvist om inte bådas sida ger lika mycket. Så vi får väl se...de får väl ta upp det med mina svärföräldrar då.

• vittvitt

Blekinge Brud

Stackars dina svärföräldrar! Kan tänka mig om mina föräldrar hade blivit ställda mot väggen, de har inte heller gott ställt. De skulle aldrig kunna ge bort så mycket pengar och att då andra skulle anse att det var deras skyldighet... *ryser*

Är överhuvudtaget förvånad att så många här accepterar att ta emot så mycket pengar, det skulle jag aldrig kunna med.
    Jag vill vara den som bjuder mina gäster.

• twentyfirstofapril

Vi får inget bidrag alls, och visserligen ska man inte förvänta sig det, men jag vet att pappa har gott om pengar och han vet att vi gnetar o sparar så det hade varit himla skönt om han ville bidra liiiite....

• SillyLilly

Vi betalar allt själva. Vi är gamla nog att hantera våra egna beslut. Mina föräldrar erbjöd att skjuta till lite pengar men det tackade vi Nej till. Hans pappa skulle nog inte kunna bidra men han måste som sagt inte heller.

Blekinge Brud, hoppas verkligen inte att ni ställer svärföräldrarna mot väggen. De kanske mer än gärna skulle vilja vara lika generösa som dina föräldrar, då vore det ju bara salt i såret... Och vill dina föräldrar ha rättvisa, ja, då får de väl ta tillbaka sitt bidrag - då blir det ju lika igen.

Svar på tråden Vanligt att få pengar av föräldrar?