• FruÖlandstok

Vanligt att få pengar av föräldrar?

Hur vanligt är det egentligen att folk får pengar av sina föräldrar?

När man läser här inte verkar alla få mer elle mindre bidrag av sina föräldrar.. Är det något man vet innan man börjar planera eller har föräldrarna erbjudit sig detta under tidens gång?

Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Vanligt att få pengar av föräldrar?
  • FruÖlandstok

Ja jag och mina syskon kom överens om att det är väl brudens far som betalar.. tror jag ska framföra det till min stackars far.. då får han väl en kollaps lagom till 50årsdagen eller nått ;)

• fru Vargtass

Både mina och hans föräldrar har sagt att de ska hjälpa till lite ekonomiskt. Inga summor har nämnts, men inga av våra föräldrar har jättegott om pengar, så det blir inga stora summor. Ett par tusen max per förälder. Bådas föräldrar har erbjudit detta självmant, och vi skulle aldrig ha bett om det. Vi gjorde en budget efter vad vi kan klara av att betala själva. Men jag känner min mamma så väl, så jag visste nästan att vi skulle få lite bidrag av henne. Däremot har vi bett om praktisk hjälp, och det får vi massor!

• 4:e Maj

Skulle heller adrig dromma om att stalla en sadan fraga! Min killes mamma har det gott stallt och erbjod efter att vi bokat kyrka och mottagning att betala allt. Vi betalar sjalva vara klader, ringar, resan och presenter till tarnan etc.

Min mamma har inte sagt nagot om bidrag men vet att vi kommer att fa riktiga silverbestick i present vilket ar ganska dyra. Min pappa gav min syster och hennes man 5000kr nar de gifte sig for 5 ar sen men har inte namnt nagot till mig annu.

• skördefest07

Jag frågade aldrig, utan det var när jag diskuterade olika klänningar med mamma som hon sa "det spelar väl ingen roll vad den kostar, bara du tycker om den!" jag svarade att jag tyckte det var för dyrt och då sa hon: " du betalar inte det ändå, jag o pappa har sparat sen ni var små för era bröllop!"

Däremot har vi inte frågat sambons föräldrar. Det skulle jag inte kunna med. Därifrån räknar vi inte med något pengabidrag.

• catte

Vi får hjälp med pengar till vårt bröllop från svärföräldrarna... de erbjöd sig själva att betala 15.000 pund = 195.000 kr som är till själva bröllopet! Smekmånaden på 65.000 kr betalar vi själva!!!

• FruÖlandstok

Jösses.. tror jag skulle gift in mig i en rikare familj ;)

• Hjärtan på tråd

Våra föräldrar står för kuvertkostnaden för respektives sida. På så sätt kan föräldrarna bjuda in alla släktingar och deras vänner som vi själva inte skulle haft råd att bjuda.

• Pickles

När jag berättade om våra planer sa min pappa direkt att de ville betala för maten och ev dryck (tror maten kommer att landa på 12000). Det kändes jättebra och de har sagt tidigare att de vill bidra om det blir något bröllop
    Min sambos föräldrar erbjöd sig att betala resten runt omkring (lokal, fotograf, bordsdekoration mm)

Vi ska själva betala min ring, våra och näbbarnas kläder, hår och smink.

Vi är väldigt tacksamma för den ekonomiska hjälpen, självklart hade vi kunnat jobba ihop allt själva men nu kan vi lägga de pengarna på huset istället. (och det är nog så våra föräldrar ser det)
    Och jag känner inte att vi "vräker på" mer bara för att vi får ekonomisk hjälp, snarare tvärtom.

Praktisk hjälp får vi med allt vi frågar om

• s+s

Vi blev mycket förvånade när svärföräldrarna erbjöd sig att lägga en summa men mina föräldrar får vi inget ifrån och vi kommer inte att fråga heller för det måste komma spontant från dem tycker vi!

Svar på tråden Vanligt att få pengar av föräldrar?