• FruÖlandstok

Vanligt att få pengar av föräldrar?

Hur vanligt är det egentligen att folk får pengar av sina föräldrar?

När man läser här inte verkar alla få mer elle mindre bidrag av sina föräldrar.. Är det något man vet innan man börjar planera eller har föräldrarna erbjudit sig detta under tidens gång?

Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Vanligt att få pengar av föräldrar?
  • Majsan_älskar_Martin

Mina föräldrar betalar festen för gästerna på min sida. Jag har alltid varit ekonomiskt oberoende från dom och har aldrig bett dom om pengar ens när jag verkligen behövt det. Men när det gäller bröllopet så frågade jag dom om de funderat något på att hjälpa till att betala. Många föräldrar vill ju det och sparar till det redan när barnen är små. De ville hjälpa till och pappa sa t o m vid ett tillfälle när jag var jättetacksam att de gärna betalat för hela bröllopet om de kunnat. Min m2b´s föräldrar är skilda och mamman har inte så bra ställt. Vi har frågat hans pappa och han ska hjälpa till med festkostnaden för en del eller hela hans sida av släkten, men vi vet inte än. Allt utöver festen betalar vi själva. Det blir dyrt nog bara det...

• Gudinnan

Vi vet inte om vi kommer att få något bidrag, vi har inte räknat med det i vår budget i alla fall.. Men känner jag mina föräldrar rätt så kommer de nog att bidra med en summa.

Vi får se!

• fialia81

Vi delar allt som har med festen att göra, mat, transport, dricka, musik, blommor dekorationer, lokal och så på tre. Vi, mina föräldrar och svärföräldrar.

Kläder, ring, hår, inbjudan och dylikt betalar vi själva!

Vi är nöjda med detta upplägg!

• *Ruth*

Mina svärföräldrar har gjort klart för oss att dom mer än gärna betalar bröllopet + min mans kläder och mitt hår och make...
    Helt AMAZING!!
    Detta var inget som vi räknat med.. Vi har sagt att dom inte behöver eftersom mina föräldrar inte kan hjälpa till.. Men de vill inte ens disskutera saken..

Super goda!! Så tacksam till dem!!
    Tycker däremot lite synd om min familj, som jag vet gärna hade betalt mitt bröllop om de kunnat.. Tror dom tycker det e lite jobbigt att se ngn annan betalt det man gärna hade velat göra själv..
    Nåja...

Vi är glada att vi får denna hjälp.
    Och det finns ju mkt man kan hjälpa till med utan att just lägga pengar..

• 4:e Maj

*Ruth* - vet vad du menar. Jag har inte berattat for min mamma och pappa att svarforaldrarna betalar allt. Vet inte riktigt varfor nu nar jag tanker pa det...

• Snart_FruL

Vi har inte en tanke på att våra föräldrar skulle lägga ett endaste öre på VÅRT bröllop. Nej vi sparar varje månad så att vi kan betala allt själva. Kommer inte på fråga att ta emot pengar från någon annan.

Vill de spendera pengar får de göra det på eventuell bröllopspresent.

• Adfri

Vi får festlokal+mat och tårtan betalt av mina (brudens) päron. I runda slängar 50.000:-, min (15 år äldre) syster skjuter till 5000:- till bröllopsresan och min sambos päron skjuter till ett par tusen i fickpengar.

• jessiesthlm

Förstår inte varför så många "gnäller" över de som får ekonomisk hjälp och påpekar att de minsann aldrig skulle vilja att deras föräldrar betalade.

Frågan gällde väl huruvida paren här får ekonomisk hjälp eller inte. Inte om det är rätt eller fel.

Själv får jag mitt bröllop betalt av mina föräldrar, för att det är de som bjuder in till bröllopet. Tycker dock det är duktigt av folk att spara ihop själva

• FruÖlandstok

jessiesthlm

tack för det inlägget.. stämmer faktiskt.. det där med bröllop innebär olika traditioner från alla.. jag var mest intresserad av att se hur vanligt det var att få pengar av sina föräldrar.. alla ska får göra sina val.. bara för att man absolut inte kan tänka sig att ta emot pengar så behöver inte det betyda att det är fel att ta emot pengar.. allt är upp till individen..

jag hoppas alla får fina bröllop vare sig ekonomiskt stöd eller ej.. =)

• Medeltidsbrud

skulle inte ens drömma om att fråga min mor eller mina svärföreldrar då inngen har det supper bra ekonomiskt precis.
    Däremot så får dom gärna hjälpa till med prackti ska detaljer om dom vill.

Svar på tråden Vanligt att få pengar av föräldrar?