• FruÖlandstok

Vanligt att få pengar av föräldrar?

Hur vanligt är det egentligen att folk får pengar av sina föräldrar?

När man läser här inte verkar alla få mer elle mindre bidrag av sina föräldrar.. Är det något man vet innan man börjar planera eller har föräldrarna erbjudit sig detta under tidens gång?

Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Vanligt att få pengar av föräldrar?
  • catte

Vi ska gifta oss här i Sverige - Västerås! Svärföräldrarna och min m2b är från England där det är "vanligt" att man betalar endel av bröllopet och eftersom båda mina föräldrar är döda ville de hjälpa oss ordentligt (de har en del pengar vilket underlättar) vilket vi är väldigt tacksamma för! Pengarna finns men om vi inte kommer upp i dom summorna så gör vi ju givetvis inte av med dom Den 14:e juli smäller det, längtar så!

• 2007-03-24

Vi hade planerat utan att räkna med några pengar från våra föräldrar.
    Planerade att laga maten själv osv. Mina föräldrar erbjöd sig sedan att betala för maten, och de har beställt catering.
    I förra veckan ringde min blivande svärfar och vill ge oss vår present redan nu, en stor summa pengar, som vi fick använda hur vi ville, till bröllopet om det behövdes eller till något annat.

Är så otroligt glad och tacksam för våra snälla föräldrar, som vill hjälpa oss med denna dag.

• Zozo

Nej, skulle aldrig komma mig pa tanken!
    Vi lever tillsamans sedan 13 ar tillbaka och jag är självförsörjande sedan jag fyllde 18..
    Mina föräldrar betalar inget annat till mig och jag förstar verkligen inte varför de skulle betala vart bröllop! Vart bröllop är en sak mellan oss.

Sa ser vi det (OCH vara föräldrar), men var och en gör ju pa sitt sätt.

• 4:e Maj

catte - gifter mig ocksa med en engelsman men i London (kommer sjalv fran orebro by the way). Vi har fatt £10,000 vilket jag raknar med ska racka till allt for 60-70 gaster forutom vara klader, ringar, tarnan etc present och resan.

• catte

4:e Maj: Det ser lite annorlunda ut i England med bröllop tycker jag.... det läggs ut mer på ringar och bröllop i helhet tror jag... för mig kan det kännas för mycket ibland men jag förstår att min m2b vill ha det lite engelskinfluerat!!! Kommer ni ha många gäster från Sverige som åker över?

catte - ja, slakten (liten i jamforelse med hans), mina 7 basta kompisar med sina respektive och nagra enstaka bekanta (plus de som bor har forstass). Min syrra, man och baby bor har i London.
    Jag undrade mest for att £15,000 ar mycket pengar for ett svenskt brollop, om man inte ska ha massor av gaster forstass.

• catte

Kommer ha ca 60-70 gäster men det som kosta är att vi står för brudtärnornas kläder och bestman, toastmaster och phils pappa (bara herrarnas kläder gick på 14.000 kr - gulp) sen att vi har festen på Elite stadshotell gör att det sticker iväg lite... ev ha baren öppen en stund in på kvällen och sånt kostar ju endel.... mkt man kan stoppa pengarna i måste jag säga....

• madlin

Eftersom vi inte gifter oss förräns om 1½ år så har vi ännu inte släppt bomben för våra föräldrar. Tror inte heller vi kommer få ekonomisk hjälp utav dom längs vägen, absolut inget vi ens räknat med att få.

• praline

Vi hade inte heller räknat med något ekonomiskt stöd men allt eftersom vi har planerat så har vissa erbjudande dykt upp, mamma har tex betalt min klänning och barnens kostymer samt serveringspersonal.

catte - ok, da forstar jag att pengarna kommer att ga at! Vi betalar tarnans klanning, de andra har redan klader (mork kostym). Hyran pa £1500, maten och fri bar kommer svalja det mesta av de pengar vi fatt.

Svar på tråden Vanligt att få pengar av föräldrar?