• FruÖlandstok

Vanligt att få pengar av föräldrar?

Hur vanligt är det egentligen att folk får pengar av sina föräldrar?

När man läser här inte verkar alla få mer elle mindre bidrag av sina föräldrar.. Är det något man vet innan man börjar planera eller har föräldrarna erbjudit sig detta under tidens gång?

Hur har det varit för er?

• Svar på tråden Vanligt att få pengar av föräldrar?
  • Lainan

Personligen tror jag att i de flesta fall där föräldrarna står för kalaset handlar det om att det är de som erbjudit sig att betala, inte att brudparet har bett om det, och att de betalar för att de vill. I vårt fall betalar våra föräldrar hälften var och är glada för att de slipper ordna med alla detaljer.

• 4:e Maj

Kan och vill man (foraldrar, syskon etc) bidra sa varfor inte?
    Min mamma kommer inte att bidra till till brollopet men alskar daremot att bidra med barnvagnar, trip trap stol etc till min systers son. Ar inte alls avundsjuk eftersom jag vet att hon kommer att vara lika generos mot mina ev barn

• polinesso

våra föräldrar betalade allt. Och jag vet att åtminstone min pappa hade blivit jättestött om vi inte hade tagit emot hans pengar. Risken hade varit att relationen till mina föräldrar hade börjat krisa om vi nekat, då de skulle känt att vi stänger ute dem i vårt liv. Vi klagade inte. Som sagt - traditionerna varierar från familj till familj.

• Soleil

Vi har inte frågat om pengar, utan planerat utifrån våra egna förutsättningar. Har fått praktisk hjälp av föräldrarna, och mina betalar vårt hotellrum, men i övrigt betalar vi allt själva. OM vi får något kommer det i så fall att vara i bröllopspresent.

• Snart_FruL

Jessie Sthlm, vem har gnällt? Vi som inte vill ha hjälp av våra föräldrar har ju bara sagt att just vi inte vill ha det. Vi måste väl också få uttrycka hur vi ser på saken. Sen vad andra gör är väl deras sak.

• FruÖlandstok

Snart_FruL

Det handlar nog om hur man tolkar inlägget, själv tolkar jag ditt inlägg som att lite negativt mot folk som får hjälp ekonomiskt eftersom du skriver:

"Vi har inte en tanke på att våra föräldrar skulle lägga ett endaste öre på VÅRT bröllop. Nej vi sparar varje månad så att vi kan betala allt själva. Kommer inte på fråga att ta emot pengar från någon annan."

Det var säkert inte alls din mening.. det är det som är problemet med internet.. man tolkar sitt eget inlägg på "rätt sätt" med andra kanske tolkar det annorlunda =)

• Snart_FruL

förstår fortfarande inte hur det skulle kunna tolkas negativt gentemot någon annan, min m2b förstår det inte heller.

Det enda jag skriver är ju att VI abosolut inte kan tänka oss det. Men det är ju vi, vad andra gör är ju deras sak.

Hmmm märkligt bland våra närmaste är jag känd för att vara väldigt openminded och tolerant. Men det är väl som du säger, det är lätt att lägga in värderingar i vad någon annan skriver på internet.

Så då får jag väl vara extra tydlig, det fanns ingen värdering gentemot någon annans val, jag ville bara uttrycka hur vi väljer att göra.

• FruÖlandstok

ne, förstod det när du la in ditt andra inlägg.. så är det ibland.. jag tror det var betoningen med stora bokstäver som gjorde det för min del..

så är det ibland.. jag har också blitt missuppfattad flera gånger så jag vet hur det är.. och självklart ska alla får säga vad dom tycker.. för det är ju faktiskt så.. antingen tycker man det är okej eller så vill man absolut inte ha hjälp.. =) jag vill ha hjälp men det finns ingen möjlighet.. ;) nedå.. vi har bestämt oss för ett bröllop efter våra möjligheter så det blir ett budgetbröllop..

ha det gott Snart_FruL och hoppas ni får ett underbart bröllop.. och en härlig fest..

• jessiesthlm

Snart_FruL
    Vet inte om mitt inlägg var riktat mot just dig.

Däremot tycker jag ofta att det känns som att de som väljer att inte ta emot (ekonomisk)hjälp ofta "klankar ned" på folk som gör det. Tycket det förekommer rätt ofta överlag i trådar som handlar om ekonomi.

Har inte sett någon som valt att ta emot hjälp skriva att de minsann aldirg skulle kunna tänka sig att inte ta emot hjälp. Min tidigare kommentar syftade mer till att jag tyckte att det inte var det TS frågade om...

• Snart_FruL

Jag tolkade det egentligen inte som att det var riktat till just mig utan jag undrade mer allmänt vem du tyckte gnällde. Har inte uppfattat att folk gnäller om det. Men jag tror det är en tolkningsfråga hur man uppfattar folks svar.

Och angående TS fråga så undrar ju hon hur vanligt det är, och om då bara de som får hjälp svarar så verkar det ju som att alla får hjälp, vilket ju inte är fallet.

Och bara för att man absolut inte skulle göra nåt själv, så behöver det inte betyda att man klankar ner på att någon annan gör det.

Svar på tråden Vanligt att få pengar av föräldrar?