• ladymarmelade

Utbränd? Var tar man vägen då???

Jag undrar om det finns folk där ute som kan hjälpa mig. Ska försöka fatta mig så kort som möjligt så att det inte blir ett meterlångt inlägg.

Jag har under det senaste året mått väldigt dåligt, psykiskt. Min egna teori är att det beror på hela min livssituation, och det känns också som att det är därför jag har haft svårt att både sätta fingret på det och att även ta tag i det.

Jag är ensamstående med en 4-åring, och jag studerar på heltid. Jag har vansinnigt höga krav på mig själv i skolan, och detta är naturligtvis en bidragande orsak till att jag mår som jag gör.
    I tillägg till detta kommer det ekonomiska som ständigt hänger som ett svart moln över mig. Att man varje månad måste vara orolig för om man ska klara av att betala alla räkningar mm är jättejobbigt.
    Jag har även ett förhållande på distans, och det tror jag också är ännu en orsak som framkallar stress och en del ångest hos mig. När jag mår dåligt går det ut över mitt förhållande, och min pojkvän får ta mycket oförtjänad skit.

Nu är jag trött på att ha det så här! Mår ännu sämre när jag vet att folk i min närhet blir ledsna och sårade pga mitt svängiga humör. Min fysiska hälsa börjar också dala, jag har ofta magkatarr, sover dåligt osv.
    Vid minsta lilla motgång känns det som om hela min värld rasar, och jag gråter nog minst en gång om dagen. Det kan vara små bagateller som gör mig jätteledsen eller arg, men jag kan inte styra det, utan det bara kommer.
    Jag blir rädd för mig själv ibland, för jag vet att det här inte är jag egentligen. Jag var alltid glad förr!
    Det känns som att jag kör i 350 km/tim med ögonbindel...

När jag läser om utbrändhet så tycker jag det mesta stämmer in på mig. Men jag vet inte var man ska börja?
    Vart ringer man tex för att få hjälp och någon att prata med?

Snälla, alla som känner igen sig eller vet hur man tar tag i sitt liv igen, skriv och berätta!

• Svar på tråden Utbränd? Var tar man vägen då???
  • lilla fideli

Orkar inte, känner att det tar för mycket energi.

Hoppas på att det löser sig med tiden. Men inser väl egentligen att det inte är normalt att hata sig själv så här mycket. Orkar inte helt enkelt...

• lilla fideli

eller är det normalt att vara så deppig ibland?

• ladymarmelade

lilla fideli

Jag kände en dag att det här håller inte längre! Jag var verkligen tvungen att ruska tag i mig själv och göra något åt det, men f*n vad jobbigt det var!

Precis som du säger, vissa dagar vaknar man nästan gråtfärdig. Andra dagar kan jag bli gråtfärdig mitt på en lektion i skolan, helt utan anledning.
    Kan precis som du inte känna motivation till nånting, och det är verkligen skittråkigt att alltid gå runt och bara känna sig tom och ledsen.

• lilla fideli

Men ibland käns det ju bättre när man är aktiverad. Varför?

• ladymarmelade

För att då har du inte tid att känna efter hur du EGENTLIGEN mår!

• ladymarmelade

Du måste också ta tag i det igen, för din sambo kommer inte kunna ta det hur länge som helst. Till sist når han en punkt där han inte orkar längre heller, och det är det inte värt!

• lilla fideli

Men, kan det inte gå över av sig självt? Min sambo vill att vi ska skaffa barn men jag vet inte om jag skulle klara det. Barn är ju jättesöta osv. Vi har varit ihop i 9 år, jag är snart 32 år och det är ju en biologisk klocka

• ladymarmelade

Jag tror inte dte kan gå över av sig själv, inte med tanke på vad folk har skrivit till mig här. Man måste förändra det själv innan det går för långt.

• ladymarmelade

Barn är underbara ja, jag har ju själv en liten ängel! Men om man inte själv mår bra så är det nog ingen vidare bra idé. Det kommer nog bara bli ännu ett stressmoment i ditt liv om du inte är helt redo coh förberedd på allt som kommer med ett barn.

• pickolina

Kan tipsa er båda om ett forum som heter korallhavet.. www.korallhavet.se tror jag?! Ett bra ställe att kunna prata ut och få stöd + information.

• ladymarmelade

pickolina

Tack! Det forumet verkar kanonbra!! Ska sätta mig ikväll och kolla runt lite där.
    Hoppas att jag kan hämta ut min medicin idag, min läkare hade strulat med det elektroniska receptet igår så det hade inte kommit fram som det skulle.
    Ha en bra dag :)

• Lena+Mattias=sant

Ladymarmelade: Många högskolor har kuratorer man kan prata med och då inte bara om sin studeisituation. De är dessutom gratis när man studerar där.

• Mimsan75

Ladymarmelade,

känner igen mig i mycket av det du skriver...

För snart två år sedan var jag på väg in i en utmattningsdepression. Jag och min sambo har alltid haft ett högt tempo och många "bollar i luften" samtidigt, men tillslut blev det för mycket. Vi fick två barn väldigt tätt (det andra ej planerat och kom mitt i en utbyggnation av vårt hus) men vo fortsatte i samma tempo iaf. Min sambo jobbar heltid (reser en del i jobbet) och är även musiker på kvällar och helger. Vilket innebär att jag blev själv väldigt mycket med våra två små barn.

Efter mammaledigheten började jag plugga på universitet och då tog min ork tvär slut.

Vårt förhållande blev självfallet påverkat till max av alla påfrestningar och tillsist såg vi inte att det var vår stressiga vardag som var felet utan vi skyllde allt på varandra. Jag var precis som du beskriver ledsen jämt, ont imagen tappade matlusten= gick ned i vikt, frös jämt, panikattacker och sov jättedåligt.
    Jag trodde jag höll på att bli tokig rent ut sagt.

Jag ringde tillsist till Psyk i min stad och sa som det var - jag tror jag blir tokig snart HJÄLP!!!

Fick komma på ett utredningssamtal och träffade då en kurator som jag kan tacka mkt idag.

Bara det att få en bekräftelse på att jag inte höll på att bli tokig, utan att det inte var så konstigt att jag mådde dåligt med tanke på min situation stärkte mig mkt.

Kuratorn sa att det inte var frågan OM jag skulle bryta ihop totalt, utan NÄR, med det tempot vi hade.

Jag träffade kuratorn ett par ggr själv sen följde min sambo med dit och det hjälpte enormt. Även om vi själva innerst inne insåg vad som egentligen var felet så var det så bra och skönt när ngn bekräftade det och som "krävde" att vi förändrade vardagen.

Idag mår jag bra... känner varningssignalerna ibland, men nu vet man ju att det betyder att man får prioritera det som är viktigt och lägga bort det andra.

Kram på dig och lycka till.

• ladymarmelade

Idag har jag påbörjat min medicinering. Tog emot lite att ta den första tabletten, men jag vet ju att saker bara kan bli bättre fån var jag befinner mig nu. Får se hur det blir i helgen, hur man känner sig. Och framför allt nästa vecka i skolan, om man kan fungera normalt då.

• ladymarmelade

*från ska det stå naturligtvis och inte fån :D

Svar på tråden Utbränd? Var tar man vägen då???