• Nompan

Fick besked om bröstcancer idag. Vad gör jag?

Hej,

Jag fick idag tyvärr beskedet att jag har fått bröstcancer. Trist och chockartat såklart men mitt i allt så oroar jag mig mest för sådana "ytliga" saker som vårt planerade bröllop i September, vår bokade bröllopskryssning i Karibien i oktober och mitt nya jobb som jag fick besked att jag fått häromveckan och som jag skall börja i Augisti. Suck varför kan inte allt få vara bara bra undrar jag? Nu vill sjukhuset börja med cytostatikabehandling i slutet på veckan och operation lite senare. Så alla våra planer vet jag inte vad som händer med just nu. Tänker bara på att jag inte vill vara skallig och må apdåligt när jag nu äntligen skall gifta mig. Sedan så måste vi också vänta med att skaffa vår lille 1½-årige son syskon. Kanske det till och med inte går på "normal" väg utan de rekommenderar att jag skall spara ägg för framtiden nu innan behandlingen börjar. Snälla har någon erfarenhet av detta? Är alldeles rådvill och kan inte sova just nu så jag måste bara skriva av mig lite.

• Svar på tråden Fick besked om bröstcancer idag. Vad gör jag?
  • Bobou

bröllopsängeln:

Då skulle du verkligen behöva läsa den här tråden! Nompan är fantastiskt tapper och positiv, man blir inspirerad av att läsa om denna tuffa tjej som ser framåt, förbi sin sjukdom!

Dessutom planerar Nompan ett bröllop, men inte barn vad jag vet, så jag förstår verkligen inte varför hon skulle passa bättre på Familjeliv?!

• Fru Brorsson

Jag tycker Nompan ska stanna här, helt klart!!! Hon planerar bröllop som alla andra.

• silvera

bröllopsängeln

Nompan har ju hängt här ett tag eftersom hon ska gifta sig, men hennes sjukdom kom emellan. Nu få vi hoppas att hon blir bra, vilket inte alla blir...

Varför skulle familjeliv passa bättre, när hon redan är medlem här?

• Lyckligt gift!

Marie 06, jag tror inte att hon skämtar...det finns folk som är så uppi sig själva så det inte finns utrymme för andra. Nompan finns i detta forumet i första hand för att hon ska gifta sig, sen visar det sig att hon är sjuk, allvarligt sjuk, och får skjuta upp sitt bröllop, kämpa med otäcka behandlingar, men läs hennes inlägg, vilken kämpaglöd hon har!!!
    Och så har någon mage att ifrågasätta om hon ska skriva om sina problem här!!! Varför läser Bröllopsängeln ens denna tråden, om den drar ner stämningen så för henne??? Man ser ju redan i rubriken vad det handlar om!!!! Och varför gör hon sig besväret att svara?
    Gud bevare oss för alla dessa egoistiska människor! AAARrrrrggg!

• Blivande Fru Stålhandske

Ska personer som är singlar utan planer på att gifta sig snart, folk som pratar makeup utan att det har direkt anknytning till bröllopsmejken, restaurangtips, diskuterar barnproduktion, bostadsrätter, bantning,osv, inte få vara här och diskutera?

När jag läser i denna tråden om hur stark TS är så blir jag påmind om hur viktigt det är att jag tar tillvara på all tid jag har kvar med mina nära och kära, då vem som helst kan bli drabbad av sjukdom så som TS.
    Du kanske skulle göra detsamma med dina nära som är drabbade?

Ditt inlägg, bröllopsängeln, var fruktansvärt, hänsynslöst och LÅGT.
    Byta nick kanske vore på sin plats?

• Fiafria?

Jag vill verkligen höra om Nompans planer. Jag är grymt imponerad av hennes styrka. Den som bara vill ha fluff och rosenrött kan hålla sig till rena bröllopstrådar tycker jag! Heja Nompan!

• onsdag i oktober

Vill bara skicka lite kramar på vägen. Följer vad som händer dig och är imponerad av din styrka även om jag vet att du har det skitjobbigt.

• Snart_FruL

Har läst igenom tråden nu och du verkar vara en sann kämpe. Man tänker till ett extra varv när man läser om dig!

Tror att du kommer få en extra speciell bröllopsdag efter allt det här, du är värd det! Kommer tänka på dig!

• Nompan

OjOjOj här var det upprörda stämmor som svarat på var Bröllopsängeln skrivit.
    Jag tar väl och svarar lite själv också.

Hej Bröllopsängeln,

Jag är ledsen om du tycker det är jobbigt att bli påmind om cancer när du genom BT antagligen försöker fly bort från allt jobbigt genom att fokusera på ditt bröllop. Kanske är det din mamma eller syster som är sjuk och jag förstår att det är jobbigt för min egen pappa gick bort i prostatacancer för 4 år sedan och den sista tiden var rent ut sagt djävulsk och mycket jobbigare än att jag själv nu är sjuk.

Dock så vill jag ge dig några ord på vägen med min erfarenhet och hoppas att du orkar lyssna. Ta vara på tiden som du har just NU med din nära anhörig för den finns bara nu och inte när du själv anser dig ha tid sedan. Försök att orka finnas till och lyssna på vad hon har att säga dig. Hör av dig, hälsa på och vänta inte på att hon skall höra av sig till dig. Du kan inte reparera i efterhand att du försökte fly bort från verkligheten in i det rosa "bröllopsmolnet" utan det slutar antagligen istället med att när din nära anhörig har gått bort så förstår du inte själv hur du kunde missa tillfället till umgänge när det fanns framför dig. Självupptagenhet kan kosta på det egna samvetet rejält i efterhand och jag har än idag jobbigt med att jag tycker att jag inte fanns till tillräckligt för pappa på slutet när han var sjuk. Jag missade ett antal tillfällen som jag idag ångrar dyrt och hoppas att inte andra behöver uppleva.

Som svar på din kommentar om jag inte skulle skrivit på Familjeliv istället så kan jag säga att jag aldrig har varit där och jag vet inte om de som inte är involverade i bröllopsplanering skulle vara intresserade av att kommentera mitt ursprungliga inlägg. Visst hade jag kunnat gå in på någon cancersida och skriva, men den natten som jag skrev mitt ursprungliga inlägg så var det naturligt att skriva på min "hemmabas" sedan snart ett år sedan och därför blev det här som jag skrev. Jag var ju helt uppe i mina bröllopsförberedelser precis som du och tyckte att det gick ju inte att få smolk i bägaren nu när allt var så bra...MEN ser man på det gick visst. Allt går upptäcker man och jag upptäckte dessutom en massa andra bra saker när livet krachade när det var som minst lämpligt.
    1)Min man verkligen visar att han älskar mig och att jag är världens bästa trots hårlöshet och snart bara ett bröst.
    2) Självförtroendet sitter inte varken i hår eller bröst (ledsen alla som försöker känna sig bättre med bröstförstoringar)
    3) Gästlistan blev väldigt lättsorterad
    4) Meningen med själva giftermålet blev klarare och "lull lullet" fick mindre focus.
    5) Jag fokuserar på det som är viktigt numera i min bröllopsplanering och inte på petitesser som ingen ändå bryr sig om i efterhand när bröllopet är över.
    6) Jag får planera bröllop ännu längre - Kul! (jag kommer att hänga här till 070707 i alla fall så ni blir inte av med mig så lätt *Skratt* )
    Ja jag kan räkna upp en hel roman om jag ville...

Oj det här blev långt men hoppas du förstått poängen.

Lycka till med din planering och ditt kommande bröllop när det nu blir av i tiden, och försök nu att göra sista tiden med din nära anhörig så bra som du kan. Jag lovar att det betalar sig under resten av ditt eget liv. Var sak har sin tid och var och en av oss har bara ett liv som vi kan försöka använda till rätt saker.

Tack för ordet.

• Nompan

Så till lite annat.. Ja visst är det fint i Saxnäs..!! Vi skall dit nu helgen som kommer och se hur vädret skulle blivit om vi genomfört vårt höstbröllop som planerat den 30/9. Istället blir det nu en "ta hand om varandra" spahelg däruppe och jag ser verkligen fram emot det lika mycket som om vi skulle gift oss nu. Vi skall också spana in bröllopssviten på förhand ... Antagligen är vi lite piggare på att utnyttja hotellfaciliteterna nu när inte varken stress eller press finns...*s*

Mår annars bara bra och njuter av vädret och livet i största allmänhet just nu. Har haft min ena tärna på besök och varit på teater i helgen. Vi har också köpt klänning till brudnäbben som matchar min brudklänning perfekt på Debenhamns. De har 50% rea på brudsortimentet. Definitivt värt att kolla in för er som är i närheten av Stockholm om ni inte köpt klart alla tillbehör ännu.

Tack alla som skrivt återigen. Det känns varmt i hjärtat och jag hoppas verkligen att era bröllop blir precis så underbara som ni vill ha dem

****KRAMAR x flera ****

• Rystall

bröllopsängeln: Varför går du in och läser på den här typen av trådar om du ändå inte klara av det? Du borde nog inte alls gå in på debattforumet eftersom här pratas det mest om allt annat än just bröllop.

Till Norpan: Vad inspirerande det är att läsa dina inlägg om hur du har det och hur det går för dig. Vilken otroligt stark människa du är. Lycka till med ditt liv och med din kärlek!

• bröllopsängeln

Nompan
    oj vad alla var arga här! Men det var inte alls meningen att såra dig och jag ber miljoner gånger om ursäkt om du blev ledsen över det jag skrev..ord blir annorlunda i skrift ibland. Förstår att du har det jättetungt och behöver allt stöd du kan få och självklart måste du kunan få det här. Samtidigt tycker jag att det är tungt att läsa om alal här med cancer du är ju inte den enda som skrivit och att varje dag läsa om cancer när man planerar sitt bröllop får en att tappa sugen för att planera...som du förstår tar det hårt på mig att se mina nära och kära drabbats och inte bli bättre...fick nyligen reda på ännu en i släkten som drabbats. Jag finsn där för dessa personer, jag stöttar och är positiv och visar inte någon sorg eller ilska alls för dem utan fokuserar på att hjälpa dem och i min naivitet trodde jag att alla har många såna vänner och inte behövde stöd här.
    Eftersom om jag drabbades skulle jag ringa mina vänner och inte söka stöd bland främlingar på nätet. Men återigen alla har tydligen inte sånt stöd och då förstår jag att man kan behöva det här.

och just för att jag dagligen tänker på detta och lever med sjukdomarna nära inpå mig så är det lite skrattretande att så många tror att jag försöker glömma det 24 h om dygnet. Tipsa mig gärna om en sjukdomsfri bröllopssida så ska jag omedelbart börja hänga där de stunder jag inte orkar sörja eller behöver ny energi för att peppa mina nära och kära.

Det jag menade är att det är rätt svårt att ladda om batterierna om man överallt skall påminnas om cancer...jag vet inte om någon av alla här stått maktlös på sidan om. om ni har det så vet ni att man inte kan fokusera på sjukdomen hela tiden eftersom man då blir sjuk själv.det innebär inte att man gömmer sig i bröllopsplanerna hela tiden...

Efter ett långt och jobbigt samtal med någon som har dödsångest kansek man vill skingra tankarna om så bara för en timme och då mötas av rubriken blev för mycket för mig.

Psykologer tycker det är fullt normalt att man behöver skingra tankarna ibland, tänk på det alla hobbypsykologer och du TS borde också tänka på det och fokusera på något annat någon timme ibland det komemr ge dig mer styrka, det vet jag av erfarenhet.
    Kram på dig och lycka till! och tack för att du inte kom med påhopp trots att det var dig jag skrev till!

Tex kanske man skulel ha en rubrik här som hette sjukdomar och då kunde alla klicka på den och få upp det senaste...eller att man kunde göra en inställning över inlägg man inte vill få upp...för jag kan inte rå för att jag börjar gråta när jag ser en sådan rubrik och om jag tänkt planera bröllop en timme och istället får ägna den åt att gråta så tycker inte jag planerandet är så roligt.

Till alla som hoppar på hej vilt åt alla håll så kan jag bara säga det rör mig inte i ryggen vad ni säger..jag e van att man inte får säga något här som går emot strömmen...

• tattar-Emma

bröllopsängeln, jag förstår vad du menar... men samtidigt är ju det här Diskussion, och där är det inte så mycket bröllopsprat.

Svar på tråden Fick besked om bröstcancer idag. Vad gör jag?