• Nompan

Fick besked om bröstcancer idag. Vad gör jag?

Hej,

Jag fick idag tyvärr beskedet att jag har fått bröstcancer. Trist och chockartat såklart men mitt i allt så oroar jag mig mest för sådana "ytliga" saker som vårt planerade bröllop i September, vår bokade bröllopskryssning i Karibien i oktober och mitt nya jobb som jag fick besked att jag fått häromveckan och som jag skall börja i Augisti. Suck varför kan inte allt få vara bara bra undrar jag? Nu vill sjukhuset börja med cytostatikabehandling i slutet på veckan och operation lite senare. Så alla våra planer vet jag inte vad som händer med just nu. Tänker bara på att jag inte vill vara skallig och må apdåligt när jag nu äntligen skall gifta mig. Sedan så måste vi också vänta med att skaffa vår lille 1½-årige son syskon. Kanske det till och med inte går på "normal" väg utan de rekommenderar att jag skall spara ägg för framtiden nu innan behandlingen börjar. Snälla har någon erfarenhet av detta? Är alldeles rådvill och kan inte sova just nu så jag måste bara skriva av mig lite.

• Svar på tråden Fick besked om bröstcancer idag. Vad gör jag?
  • Rockbröllop

Massa kramar till Dig!!

• 22/7-06

Jag känner igen mig... Jag har precis fått ett brev efter cellprovtagning att de måste "gå vidare med undersökningar för att se om behandling måste sättas in". Mer har de inte sagt, vilket förbryllar mig. Tänker cancer direkt, men det behöver ju inte vara det. All min glädje för bröllopet försvann ett tag. Ovissheten är hemsk! Jag hoppas att vi båda kan vara starka!

• gill

Jag har haft 2 nära i min vänskapskrets.

En med bröstcancer för ett år sen... Hon är finska med nå EMORM styrka(har aldrig träffat nå värre)... Hon jobbade, reste, hade sina två småbarn o egen firma hon skötte under cellgifterna(vilade närmsta dan efter hon vart på sjukhus). Hon VÄGRADE att accepera att hon mådde dåligt eller var sjuk. Hennes enda kommentar var jo men bröstet jag kommer att få är mycket finare än det vanliga haha.... Hon var ett ? för läkare och alla vi som stod henne nära förstod ingenting... Men nu är hon fullt frisk med mer Power än någonsin....

Sen för ett ½år sen konstaterades lukemi på min allra bästa kompis mamma... hon har funnits för mig sen barnsben. Hade precis köpt ny villa, bil, massa på jobbet och 2 barn hemma o ett utfluget... Hon har haft ett TUFFT halvår! Men nu är hon på benen igen utan peruken med kort krulligt hår:D hon hade rakt innan... o nu e hon friskförklarad...

Det är så olika hur man reagerar. Men det är en tuff period du har framför dig. Se till o prata med läkare, berätta om dina planer och försök att få ha bröllopet innan operation/cellgifter så har du något positivt i ryggen som kan hjälpa dig genom den svåra tiden!

Hoppas att du kan hitta en utväg och att det löser sig för dig....

KRAMAR

• Henax

Har inget tips eller råd eller några erfarenheter att komma med men vill iaf lämna en STOR, VARM KRAM!!!

• paige

Världens största kryapå dej kram!!!

• Rosebud06

Stora tröste- och styrkekramar till dig! Hoppas du får hjälp från din omgivning att klara av alla omställningar. Tycker du ska försöka delegera så mycket du kan till familj och vänner. De kommer att vilja göra allt för att hjälpa dig.

• Sessa-25

Många många kramar till dig....

• viktualia

Cancerfonden har en mötesplats på nätet för människor med cancer och deras anhöriga! Ett hett tips för att få kontakt med andra i samma sits. www.cancerfonden.se

Vill dessutom skicka lite styrkekramar och hoppas att du kommer må bra under behandlingen och orka det du vill orka! Det är ju så olika mellan olika cancerpatienter!

Svar på tråden Fick besked om bröstcancer idag. Vad gör jag?