• Nompan

Fick besked om bröstcancer idag. Vad gör jag?

Hej,

Jag fick idag tyvärr beskedet att jag har fått bröstcancer. Trist och chockartat såklart men mitt i allt så oroar jag mig mest för sådana "ytliga" saker som vårt planerade bröllop i September, vår bokade bröllopskryssning i Karibien i oktober och mitt nya jobb som jag fick besked att jag fått häromveckan och som jag skall börja i Augisti. Suck varför kan inte allt få vara bara bra undrar jag? Nu vill sjukhuset börja med cytostatikabehandling i slutet på veckan och operation lite senare. Så alla våra planer vet jag inte vad som händer med just nu. Tänker bara på att jag inte vill vara skallig och må apdåligt när jag nu äntligen skall gifta mig. Sedan så måste vi också vänta med att skaffa vår lille 1½-årige son syskon. Kanske det till och med inte går på "normal" väg utan de rekommenderar att jag skall spara ägg för framtiden nu innan behandlingen börjar. Snälla har någon erfarenhet av detta? Är alldeles rådvill och kan inte sova just nu så jag måste bara skriva av mig lite.

• Svar på tråden Fick besked om bröstcancer idag. Vad gör jag?
  • romi

STOR KRAM till dig!! Har nära som fått samma besked som dig. Varit ett tufft år för de, men vid tidig behandling är diagnosen god!!

• funnything

Hej!
    Har också en nära vän som drabbades av detta. Hon opererade sig bara dagar efter det att hon fått sitt andra barn.
    Suuupertufft förstås, men det gick!
    Hoppas de du har nära dig och din blivande man stöder dig och stöttar dig i detta. Skickar kramar till dig!

• MonikaS

En stor, stor kram till dig från mig också.

• bröllopsängeln

Oroa dig inte! det komemr gå jättebra! de har ju kommit långt i utvecklingen inom bröstcancer. Det kansek innebär att du hellre skjuter på bröllopet ett tag tills du mår bra igen.Alla mår inte dåligt av behandlingen heller...så tro inte det värsta!
    *kramar*

• fiafiber

Jättekram till dig!
    Hoppas nån kan ge dig råd, puffar lite...

• utvandraren

Krya på dig! Vilket jobbigt besked... Jag hoppas att det ordnar sig till det bästa och att ni inte behöver flytta bröllopet!

• anne på grönkulla

*kramar om*

Precis som nån sa så är bröstcancer en av de cancerformer man kommit längst i forskningen för att kunna bota. Vilket såklart inte betyder att det är mindre jobbigt medan man går igenom det, men lite tröst kanske vetskapen ändå kan innebära. Jag känner flera som fått diagnosen och behandling som klarat sig jättebra och lever helt friska idag - även om de såklart gick igenom tuffa behandlingar och så för att komma dit.

Vill också rekommendera dig att söka upp en förening eller så för andra i din situation, har hört flera som haft mycket positiva erfarenheter av att lära känna andra i samma läge eller som blivit friska.

• E-tuna

Vet inte vad jag ska säga...!!!
    Vill skicka styrkekramar och önska er allt gott!
    Ge inte upp om dina planer! Du kan prata med alla involverade läkare så kommer det säkert att ordna sig!

Kramar i massor från E-tuna.

• future mrs B

Nompan

Jag var 21 ar nar jag fick diagnosen lungcancer, har gatt igenom cellgift & cortison- visst var det tufft men jag sitter har i dag... som ngn sa sa att prata m en forening dar du kan fa hjalp & stod, tyvarr visst jag inte att det fanns nar jag blev sjuk. I bland kan det skont att prata m ngn utanfor familjen.om du vill maila mig sa ar min adress alelin@swipnet.se

du ska se att allt kommer att ga bra!

KRAAAM!!

• Nompan

Tack alla som skrivit hittills för alla fina ord och mailadresser och webbsidor att kontakta.
    Märkligt att det just idag står överallt på Aftonbladets hemsida om Bröstcancer som andra drabbats av..just idag av alla dagar.
    Sov inget inatt och har känt mig speedad och helt slut omvartannat idag..chockfas tydligen.. Har inte hört något från onkologen på Danderyd ännu men de ringer väl i morgon om när jag skall in på behandling. Det var i alla fall en kurator från cityvården som hörde av sig idag och så har jag pratat med min husläkare som var den som remitterade mig från början. Skall ta tag i att prata med släkt och vänner i morgon. närmasta familjen vet nu men det är några kvar att prata med "in person", min syster bl.a. som var borta på fest ikväll och som jag inte vill störa med trista besked då.
    Nu skall jag se om sömnen vill infinna sig ikväll och så är det en ny dag i morgon att ta tag i

Tack alla än en gång!

Svar på tråden Fick besked om bröstcancer idag. Vad gör jag?