• Nompan

Fick besked om bröstcancer idag. Vad gör jag?

Hej,

Jag fick idag tyvärr beskedet att jag har fått bröstcancer. Trist och chockartat såklart men mitt i allt så oroar jag mig mest för sådana "ytliga" saker som vårt planerade bröllop i September, vår bokade bröllopskryssning i Karibien i oktober och mitt nya jobb som jag fick besked att jag fått häromveckan och som jag skall börja i Augisti. Suck varför kan inte allt få vara bara bra undrar jag? Nu vill sjukhuset börja med cytostatikabehandling i slutet på veckan och operation lite senare. Så alla våra planer vet jag inte vad som händer med just nu. Tänker bara på att jag inte vill vara skallig och må apdåligt när jag nu äntligen skall gifta mig. Sedan så måste vi också vänta med att skaffa vår lille 1½-årige son syskon. Kanske det till och med inte går på "normal" väg utan de rekommenderar att jag skall spara ägg för framtiden nu innan behandlingen börjar. Snälla har någon erfarenhet av detta? Är alldeles rådvill och kan inte sova just nu så jag måste bara skriva av mig lite.

• Svar på tråden Fick besked om bröstcancer idag. Vad gör jag?
  • viktualia

låter sunt att skjuta upp bröllopet och viktigt för er att kunna fokusera på nuet snarare än en massa andra planer....

önskar dig all kraft och all lycka till den jobbiga resa du har framför dig....

*många styrkekramar*

• onsdag i oktober

Du har en jobbig tid framför dig och även om det ibland kommer att kännas för mycket så kommer du att klara det.
    Jobbar en del med barn som har cancer. Det är jättetufft men så underbart när behandligen är över.

Massor av kramar och tankar till dig och din familj.

• Nompan

Äntligen är kyrkan, hotell/festlokal, frisören och de flesta av gästerna informerade. Vilken lättnad ;.)
    Jag bokade också tid för klippning hos min frisör som skulle gjort provhåruppsättningen nu i veckan. De säger att det är lite lättare att tappa håret om det är lite kortare och att man själv valt att klippa det först. Fast nog känns det att veta att man skall gå och klippa av sig en halvmeter hår som man sparat ut och fixat med inför den stora dagen "D"
    Men... en positiv sak är att jag fick veta att min frisör tydligen är gammal perukmakare så när jag nu i veckan skall gå och prova ut några peruker inför mitt kommande håravfall så sade han att jag kunde komma nån kväll när han hade stängt så skulle han klippa in perukerna efter mig och hur jag bäst ville ha dem och så... Minst skulle jag ha två sade han också. Men sedan antar jag att det blir en hel del schalar och så nu i sommar i värmen..håret försvinner troligen om ett par veckor och då är det ju fortfarande varmt så peruk vet jag inte hur jag vill ha då... Hmm tänk så fåfäng man kan vara inser man när man tänker efter... Ny stil lär det nog bli på mig i alla fall. Från långhårig blondin till ja vem vet..Blir intressant att se vad detta medför i personlighetsförändring
    Kramisar till alla!!

• Nompan

En sak till ...fick första cytostatikabehandlingen i torsdags, mådde apa på kvällen och har mått illa och varit trött och hängig som bara den nu i helgen..Men nu börjar jag piggna på mig och humöret är ganska på topp i kväll. Otroligt men knölen under armen är redan hälften så stor bara på några dagar... Jag är faschinerad! Hoppas nu man får må ok tills nästa behandling om 3 veckor..Det är sommar och varmt och underbart väder i alla fall.
    Kram igen och tack alla underbara!

• viktualia

Snällt av dig att skriva här och tack för lägesrapporten! Man får verkligen perspektiv på sin egen situation. Jag stod framför segeln igår och grubblade över om jag inte ska låta mitt hår växa ut lite till innan bröllopet i oktober... Känns ganska futtigt i jämförelse!!

Sköt om dig!!!!!

• nattens drottning75

Hej nompan
    Jag tycker att du är jätte stark och önskar dig lycka till.
    Många kramar från mig.

• Buslinna

*kramar*

Hoppas att du får må drägligt under behandlingen, att allt går bra och att du hittar några riktigt snygga stilar nu när du kan experimentera hejvilt med frisyren!

• Therése

Nompan, jag tycker det är så glädjande att läsa det du skriver här för du låter så stark!! Du låter så otroligt positiv och optimistisk mitt i allting och jag tycker det är en underbar inställning. Jag lovar att du kommer att klara det här!!! Du kommer att ta dig ur den här historien starkare och vackrare än någonsin (med eller utan hår) och du kommer att stå brud och stråla mer än någon annan. Massor av kramar till dig!!!

• Nompan

STORT TACK alla... !!!

Har varit och provat peruker med min fästman idag. Vi hittade en som såg helt ok ut faktiskt Samma blonda färg nästan som jag har och en ganska tuff uppklippt långhårig frisyr. Min M2B tyckte att jag var såå söt i den och sade att sådär stylad är det inte alla som kan gå till jobbet varje dag utan ansträngning Tjejen som sålde peruken sade att jag också kunde välja en ny i slutet på året, det täckte tydligen in pengarna man får av landstinget för peruker per år. så NU får jag i alla fall användning för alla surt inbetalade skattepengar också
    Annars mår jag faktiskt lite mera urka i kväll än i går
    Blir väl bättre i morgon får man hoppas.. Var och fikade med lite tjejkompisar idag och berättade... Lite chockartat var det för dem men det gick bra tror jag.

Kom att tänka på att jag hoppas att jag kan hjälpa nån med detta elände som jag går igenom, att det inte går till spillo liksom.. inte minst mig själv.. Man får lite nya tankar i och om livet må jag säga..

Ta nu hand om er själva och krama om er käre/kära blivande därhemma!

Ha så gott tills vi hörs igen!

• svana

Vilken kämpe och inspiration du är.

Har bara läst vissa inlägg lite lätt förr men nu måste jag ge dig en stor kram och ett varmt lycka till!

Svar på tråden Fick besked om bröstcancer idag. Vad gör jag?