• skrutta

vad kostade era bröllop/eller planerar ni att det ska få kosta?

Jag och min sambo vill gärna gifta oss men har förstått att det kan bli väldgit dyrt (iaf om man går efter bröllopstidningarna). Så min fråga är helt enkelt hur mycket era bröllop kostade, eller hur mt budget ni har för det? Hur många gäster, mat och musik har ni haft eller planerat att ha?etc etc..tack på förhand!

• Svar på tråden vad kostade era bröllop/eller planerar ni att det ska få kosta?
  • skärgårdstös

maljor: vad får ni för mat och lokal för 125 kr/person? (Skulle vara toppen för framtida festplaner om det ligger i mina traakter)

• maljor

prata med hotell-restaurang programmet... i våran stad/by så driver de en lunchrestaurang med skitgod mat... vi har inte fått nån exakt summa men 120-150:- per person kommer det kosta för en trerätters.
    då kan man välja på det mesta =)

• skärgårdstös

Låter ju toppen! det ska jag komma ihåg till en annan gång.

• Therése 2006-07-01

Kan ju bara säga att en budjet alltid blir spräckt. Men vårt är "billigt" och hamnar runt 80.000 för 100 pers.

Mat & personal: 20.000
    Hyra av möbler & porslin: 10.000
    Sprit: 10.000
    Liveband: 8000
    Klänning: 5500
    Hyra av m2b kläder: 3000
    Transport: 2000
    Dekor: 3000
    Tårta & bröd: 4000
    Ringar: 4000
    Lokal: 750
    Smycken: 2000

Och en massa mer lull lull som jag inte kommer ihåg. Jag har köpt och hyrt allt i sthlm men ska ha bröllopet på landet, där av billig lokal hyra.

• DoktorD

Vi ska ha ett enkelt borgerligt utomhusbröllop med fest för 60 personer. Tänkte från början att det skulle räcka med 20 -25000. Nu har vi insett att det landar kring 60000...

Så här är det tänkt (obs att allt är Stockholmspriser):

klänning 2000
    skor 1000
    kostym 3000
    skor 1000
    ringar 16 000
    blommor 500
    hår + make 0 (kompis fixar)

vigsel 500 (borgerligt utomhus, endast transport för vigselförättaren)
    solist + musik 0 (kompis fixar)

central festlokal 9000 (fr 12-03, inkl städ, disk)
    catering 8500
    vin, öl mm till middag + fri bar 7000
    dekorationer 1000
    inbjudningskort mm 500
    musik 0 (kompis fixar)

bröllopsresa 10000 (1 vecka i storstad)

• mia85

Till Gill

Nej, 6000 är vad vi kommer betala ca, kanske mer, kanske mindre =)
    Detta har vi lagt ut pengar på än så länge:

Förlovningsringar 995 kr
    Vigselring kvinna 1014 kr
    Vigselring man 995 kr
    Inbjudningskorten 40 kr
    Tyg till klänning (vännina syr den) 600 kr
    Champangeglas 595 kr
    Festlokal Fre-Sön 600 kr
    Maten (två smörgåstårtor) 1700 kr
    Skor bruden 149 kr

har bröllopstårta, frisyr, dricka och brudbukett kvar att ordna :)

• Mickisen

Blomman29:Vi rymmer visserligen bara till Stadshuset och sen en weekend till London, 30 000 blir det nog till slut, pengar det också.

• Anna2006

Hur lyckas ni alla hålla ner priset så. Vi gifter oss snart och har följande kostnader för 50 pers:

Fest 35,000
    Kläder och skor 5,000
    Ring 35,000
    Resa 35,000-40,0000
    Hotell 3,000
    Inbjudningar 1,000
    = 114,000 !!!!!!!!!!!!!!

så har jag säkert glömt en massa som jag inte ens vill tänka på....

• Anna2006

Som sagt va, jag glömde en del kostnader för fotograf, blommor, tärnklänning, liveband mm. Så det blir ju ännu mer än 114,000 SEK. Pust!

• Hanna Aug5

Vårt bröllop på ca 140 pers kommer kosta runt 50 000.

• gill

Hanna Aug5 : hur mycket lägger ni på mat, dricka?

• Hanna Aug5

gill:
    Vi lägger ca 12 000 på mat och dricka. Men vi ska bara ha typ ett glas vin till maten så det drar ner den kostnaden en hel del.

• Sessa-25

mjukisb

hur klarar ni det??Kan du inte specificera er budget lite??

• Bride Aug-08

Budgeten förändras hela tiden. Trodde vi skulle landa runt 35 000 inklusive ringar men exklusive bröllopsresa. Men så hittade jag DEN ringen idag, har ju småsneglat på den sen vi förlovade oss, men inser att jag är såååå kär i den, så hoppsan så hade man höjt vår budget med ca 16 000 till. Ihhh, oh me good. Va man ju inte beredd på. Oki dryga 50 000 för ett litet enkelt sommarbröllop är ju fortfarande inte högt bröllopsmässigt räknat. Men trodde jag skulle vara bra på att hålla i pengarna. inte höja budgeten innan vi ens börjat spendera.

• annapanna2

Vet inte vad vi hamnar på med vi vill ha ett enkelt borgeligt bröllop med en bra fest efteråt. Vi åker med båt och vigs på båten. Efteråt har vi fest för närmaste släkt (mammor, syskon och syskonbarn + och närmaste vännerna totalt blir vi 32 st)

Klänning min + min dotters har jag sytt själv ca 100kr
    skor 300
    kostym 1500
    båttur 5000
    mousserande vin ?
    hyra av lokal 2000
    fixar själva buffet ca 3000
    bjuder på välkomstdrink. vin, öl, avec och drinkar. Handlat i Ryskland ca 4000
    inbjudningskort ca 250
    tårta betalar svärmor

Skippar i festprogram, brudbukett kommer jag om jag nu ska ha någon att göra själv av vilda blommor. På bordet lägger vi rankor av murgröna som jag får av en vän, liljekonvalj i vas -om de blommar om 8 dgr. annars tar vi något annat. Tänker även plocka snäckor och musslor att dekorera med. Tänket klippa dunilindukar i strimlor och ha som löpare.
    ring -hade eget guld från en gammal moster som jag gjort om och köpt en briljant till 1400kr

Det behöver faktiskt inte bli så dyrt! Det är dock lätt att ryckas med och tro att man "Måste" göra allt som alla andra gör...
    Jag har varit gift förut och haft ett riktigt princessbröllop i England, men flera olika bilar, stor middag osv osv. Visst hade vi roligt -men det kommer vi att få även denna gången. Vi vill ha en bra fest ihop med släkt och vänner. Avslappnat och mysigt!

Jag tycket det är viktigt att våga lite på sin egen magkänsla! Många vänner har synpunkter på hur det ska vara -men varför måste allt vara så traditionellt?

Lita på er själva och gör er dag precis så som ni själva vill ha den. Enkel? elegant? jättestort) traditionellt? ensamma?

Stå på er och fall inte för vad alla andra vill! (Det är så lätt att tro att allt är nödvändigt...)

• annapanna2

Ojdå! nog för det blir billigar att sy själv -men det ska vara 1000kr och inte 100kr

Svar på tråden vad kostade era bröllop/eller planerar ni att det ska få kosta?