En summa säger ju egentligen inte så mycket. Och många är vi väl som vill dela tips med varandra .Så skriver ett regält mer utförligt inlägg med summor speficerade.
-Göra om min förlovningsring och sätta in 10 diamanter. 2500
-Vigselring, funderar på en enkel med en sten. 5000
-Fotograf 3500
-Bröllopsnatten 3500
-Brudklänning, ska ha en enklare sommarklänning 1000
-Sjal 200
-Brudskor 450
-Underkläder 400 (sett ett jättefint set för under den summan på laredoute
-Brudgumskläder, min blivande trivs inte i kostym av något slag, och jag tycker han är fantatiskt snygg i linnebyxor och kortärmad skjorta och hoppas på den klädseln. 1000
-Brudgumms skor 450
-Kläder till våra två små barn/näbbar 1000, tror vi kommer under den summan, har sett en bedårande klänning också på laredoute för ca 200kr.
-Brudbukett, kommer binda själv, vill ha en enkel röd rosbukett med stjälkarna kvar 400
- Bukett till vår dotter 100
-2st corsage gör även dessa själv med en enkel ros 60
-Ringkudde, syr själv 50
-Inbjudningar, gör själv, kommer bli vita dubbelvikta i strukturerat papper med ett blått sidenband runt som håller ihop med två guldfärgade glittriga metallringar på. Till det sen matchande blåa kuvert kommer gå på strax under 400 inklusive porto.
-Hindersprövning 0
-Halsband, örhängen och tiara, ska ha enkla med pärlor, eventuellet har jag redan halsbandet, inte bestämt mig om jag ska använda det, och örhängena tänkte jag önska mig av min mor när jag fyller år i höst. har budgeterat 425, men gissar att vi här kommer hamna på 0 kr.
-Smink, Naglar, Hår, waxning. Som gammal modell som är van att bli sminkad så kan jag detta bäst själv anser jag. Och ska vi dessutom åka mc så lär ju frisyren fladdra all världens väg, jag har långt, naturligt tjockt och lockigt hår, så en enkel utsläppt frisyr blir nog snyggast. Har dock ändå budgeterat 500 ifall jag vill köpa lite nytt smink eller någon hårprydnad. En egen slöja från min mor har jag redan.
Här är nu summorna för oss så att säga, det blir 20 935kr
Nu kommer vi till kostnaderna för själva festen.
-Lokalhyra 2600
-Porslinshyra 820
-Städning (vet inte om vi kommer hyra in eller om någon i släkten ställer upp, så här är inte satt någon kostnad ännu.
-Dukar, vet inte om detta finns i lokalen, annars köper vi billiga, vet ett ställe här i området som säljer tyger jättebilligt, inte alltid dom har inne det man vill ha, men jag har över 2 år på mig att vänta tills det jag vill ha kommer. 200
-Dekor. ett sommarbröllop mestadels utomhus kräver inte så mycket i dekorväg, kanske lite marchaller, har ändå satt 300
-Bordsplacering, tänker ha enkla vita stenar med namn på om vi ska ha borsplacering 100
-Vigsel/festprogram, detta trycker vi upp själva på tjockare vitt papper och med ett snyggt monogram på i blått och eventuellt återigen det blåa tunna sidenbandet 100
-Servetter 100
-Gästbok, hade budgeterat 300, men hittade en underbar på plantagen för 98kr, så nu kommer 0 kr tas från bröllopsbudgeten eftersom den redan är inköpt.
-Musik, kommer inte ha någon livemusik, utan blir något eget med stereo, ipod, dator eller liknande, men för säkerhets skull ändå satt 500
-Gammal trälåda, ljud, vin, vinglas, lappar, penna. gästerna ska få skriva hälsningar till oss till vår 1a bröllopsdag som vi får läsa först då, jättesnygga champagneglas med hjärtan på har vi redan, med det andra kommer gå på ca 250
-Polaroidkamera + bilderna att lägga bredvid gästbokern så att att gästerna kan fota sig själva o klistra in. Polaroidkamera har vi redan, så det är bara bilderna. gissar på 400
-Champagne till brudskål, vet inte vad detta kostar, så inte satt in den kostnaden i budgeten än.
-Chokladdoppade jordgubbar (gör själv) 400
-Bröd + örtsmör (gör själv) 150
-Melonskivor, Oliver, Tzatziki (gör själv) 200
-Grekisk sallad (en vän som gör underbar grekisk mat ska vi be om hjälp med alla maten, men skriver ändå gör själv på alla så länge) 300
-Manitaria, en slaggs vitlöskfrästa champinjoner 100
-Kycklingsouvlaki (kommer grillas på platts, men görs iordning själv i förväg av kycklingfile på spett som marineras) 600
-Grillspett med grönsaker 400
-Klyftpotatis (hemgjord såklart, godast så) 150
-Korv med bröd (har många små barn med, så det känns givet med lite barnvänlig mat) 100
-Diverse småmat till bordet, tex ketchup, salt, socker mm 200
-Bröllopstårta, 45 bitar från gourmandise 1800
-Bag in box vin 4st 800
-Cider, kostar mellan 11-17 kr / 500cl flaska, tänkte köpa ett gäng sånna då jag vet att många i vårt sällskap uppskattar cider. 500kr
-Läsk, alltid bra o ha alkoholfria alternativ 500
-Grillar med tillbehör, detta lånar vi in från släkten, kostnad 0
-Kol , tändvätska 150
-Tackkort inklusive porto 400
detta blir om jag räknat rätt 11920kr
vilket ger en total summa på 32 605kr
visst kommer budgeten korigeras mycket både upp och ner under resans gång. Men med två års framförhållning och mycket redan klart så känns det som om vi inte löper allt för stor risk att dra över den budgeten. Tvärtom har vi gott om tid att fynda och kola priser.