• Miafina

Ert bästa budgettips..

Jag vet att det redan finns budgettrådar.. tyvärr så tenderar många av dem att bli "maila-mig-också-snälla-trådar"...

Inget ont i det, men jag skulle vilja ha en tråd där det klart och tydligt står vilket som är ert bästa budgettips...
    Gärna lite mer än "band min egen bukett"... Utan även om det finns bra beskrivning på hur man binder egen bukett, hur mycket det hela kostade i jämförelse med en floristbukett tex...

Nån som är villigt till det ?
    Känner att det haglar tips, men att jag inte riktigt får kläm på dem..... =)

Jag börjar bli nojig över kostnader nu, så lite lugnande idèer vore bra =)
    Gärna då handgripliga som "finns jättefina servetter i vinrött, storlek... på rusta för xx kr /50 st" eller så =)

*känner mig besvärlig*

• Svar på tråden Ert bästa budgettips..
  • Briderella

och skulle min m2b få välja själv så skulle han garanterat önska sig aktier...;)
    tråkigare får man leta länge efter

• Miafina

Haha - fast aktier kan ju vara "användbart" för er båda om dem går bra ;)

• Briderella

jo jag vet...men tråkigt att ge/få i present.

• Miafina

JA absolut...

Ett tips alltså - inte ge aktier ;)

• DoktorD

Det bästa när det gäller att hålla ner kostnader som rör festen (iallafall i Stockholm) är OMFATTANDE RESEARCH! Utbudet på t ex lokaler och catering är ju enormt!

Vi har lyckats när det gäller:

-Lokal: Vi frågade ägarna till vårt favoritfik om vi kunde hyra lokalen för en kväll (när de ändå inte har öppet=ingen inkomstförlust för dem). Det fick vi. Och det blev mycket billigare än företag som har lokaluthyrning som affärsidé och drar in alla pengar på det. Och vi fick dessutom ett "eget" lokal!

-Catering: Vi frågade en restaurang som inte har någon ordinarie cateringverksamhet men som serverar precis sån mat som vi vill ha ifall de kunde tänka sig att ta en stor beställning. Vilket de kunde. Mycket billigare än vanliga cateringföretag + att de kör ut gratis + att vi får mat vi har smakat (från menyn) och inte en massa "utfyllnad"!

-Be kompisar om hjälp med lagom mycket saker + absolut sånt de själva tycker är roligt!

-Nämn aldrig ordet bröllop i något sammanhang där ni diskuterar priser!!!

• okt2006

Köp begagnat och på rea. Min sambos manschettknappar är köpta på tradera för 55 kr och kravattnålen för 16 kr.

• Andie

Nu har jag ännu ett litet bugettips vet dock inte om detta är ett höjdar tips men iaf.
    Istället för att gå och köpa dyra böcker om hur man gör egna kort, binder buketter, tårtor och liknande så kan man ju faktiskt låna dessa av vänner och bekanta eller på bibloteket. Och om man hittar nåt som man tycker är intressant så kan man ju alltid kopiera detta.

• Afrodite_Aug-07

-Var ute i god tid så ni kan jämföra priser.
    -Köp lite då och då hela tiden, då känns det inte lika påfrestande för ekonomin. 30 000 utspritt på ett år känns inte lika illa som att lägga allt på en månad.
    -Spara lite då och då. ha två separata sparanden. en fond där du då och då när ekonomin överför små summor, och en handkassa där du alltid tömmer din plånbok. ta det för vana att alla sedlar du har på dig lägger du i handkassan. vissa dagar blir det 5 kr, andra 500kr. många bäckar små, känns inte så illa men ger bra resultat. när kassan växt lite så sätt in det på en räntebärande fond. Inte riskabelt som aktier, men lite bättre tillväxt än vanligt sparkonto.
    -kolla med bakantskapskretsen, kännr du en florist som kan ge er bättre pris på brudbuketten? Är svärmor grym på att baka tårtor, har du en kusin som är duktig på att sy etc. många bäckar små.
    Samma här, är man ute i god tid så hinner man ta sig igenom ett par reor. och underkläder, skor etc är inte sämre för att dom är på rea.
    -Gör inbjudningar, vigselprogram etc själv. enkelt tjockt papper med vanligt sidenband och ett tryckt monogram på är jättesnyggt och billigt.

• Afrodite_Aug-07

Appropå servettförslaget i ts inlägget.
    Ja just nu finns det flera vanliga trelagers servetter med fina mönster på plantagen för 10kr/ paketet. och sen finns det linnelook servetter i blått eller vitt för 19,90 på plantagen.
    vanliga servetterna, 3 lagers var 20pack tror jag och linnelock var 40pack.

• June20

-Spara i GOD tid, vi börjar redan nu 2år innan.
    -Köp rea/2hand, jag har inte hittat en enda lokal som har mässings candelabrar(enbart silver som absolut INTE passar dukningen) så jag har jagat runt på matchande sådana på loppisar. Köper jag dem nya kostar dem 345kr ja har nu lagt mellan 85-120kr/st.
    -Panduro Panduro Panduro! Finns s*** mycket insperation samt enklare/billigare sätt att tillverka egna dekorationer än att köpa färdiga!
    -Skippa levande blommor på borden eftersom dessa kostar MYCKET ju större dekoration o ju fler du måste ha. Den största kostnaden inom Amrikanska bröllop. Vi ska enbart ha enkla band o sidenband bundna rund candelabrerna o fina ljusmancheter som kostade 5kr/st på Göfab10an!
    -Buffe Buffe Buffe...brukar sänka kostnaden per gäst med 100-350kr om man nu inte ville ha 800-1000kr per skalle för då ännar du ÄNNU mera!
    -Istl för att köpa levande bukett för hundra/tusenlappar o sedan torka/konservera buketten för 3000kr så ska ja ha sidenrosor som kommer hålla både korrekt färg o form efteråt.
    -Gör så mycket du kan själv med texsaker menyer behöver inte vara så påkostade alls utan går att printa ut på neklare papper o sedan kan man ev sätta sin lilla prägel på med monogram/stämpel etc Istl för dyra papper el beställa ihop med inbjudningskort, som man också kan göra själv.

• Miafina

Trevligt med lite nya förslag här =)

Vi kan väl gärna fortsätta och fylla på med ännu mer =)

• Tops

Hur fina är linnelook-servetterna på Plantagen om de kostar lika lite som vanliga trelagerservetter? Nån som vet?

• chai

detta finns säkert redan tidigre i tråden, men kan vara värt att ta igen...

köp vanliga tårtor istället för bröllopsdekorerade tårtor... en vanlig princesstårta kostar 15-20 kr per bit, medan samma tårta i bröllopskläder kostar 35-50 kr per bit...

förra eller förrförra säsongens brudklänningar är mycket billigare än årets kollektion om man vill köpa nytt...

ha mottagning med enbart kaffe och tårta istället för middag om man vill kunna bjuda många gäster för liten budget (se tårttips ovan)

• Miafina

Tops - JAG tycker att plantagen Linnelook ser helt ok ut... Oki, kanske inget för tre eller femrätter för 1500 spänn på ett slott... Men jag tycker det var "lagom" för buffe som vi tänkt oss... "rejält", och lite finare än "vanliga" servetter.... =)

• September mys

Be och få en vanlig bukett/ tärn bukett hos floristen och en vanlig uppsättning hos frissan då ordet "bröllops-" framför tenderar att bli mycket dyrare för samma vara eller tjänst.

• Jenny i England

Ebay!

Jag har kop klanning, underskjol, sloja och loshar fran ebay och sammanlagt sparat cirka 9000 kr pa att kopa direkt fran ebay istallet fran en dyr brollopsaffar... och allt ar sprillans nytt anda.

Svar på tråden Ert bästa budgettips..