• Miafina

Ert bästa budgettips..

Jag vet att det redan finns budgettrådar.. tyvärr så tenderar många av dem att bli "maila-mig-också-snälla-trådar"...

Inget ont i det, men jag skulle vilja ha en tråd där det klart och tydligt står vilket som är ert bästa budgettips...
    Gärna lite mer än "band min egen bukett"... Utan även om det finns bra beskrivning på hur man binder egen bukett, hur mycket det hela kostade i jämförelse med en floristbukett tex...

Nån som är villigt till det ?
    Känner att det haglar tips, men att jag inte riktigt får kläm på dem..... =)

Jag börjar bli nojig över kostnader nu, så lite lugnande idèer vore bra =)
    Gärna då handgripliga som "finns jättefina servetter i vinrött, storlek... på rusta för xx kr /50 st" eller så =)

*känner mig besvärlig*

• Svar på tråden Ert bästa budgettips..
  • Trollsländan

Super bra tråd!!
    Såg en liknande där alla samlade vad som var bäst och sämst med bröllopet som alla kunde ta del av och bäst av allt en sammanfattning på vad alla sagt så man slapp läsa igenom allt.
    Här kommer mina tips hitentills.
    LÄS BT!!! Jag vet inte hur många tusenlappar jag tjänat på att granska trådarna och följa tipsen

Och beställ saker så mycket som möjligt utanför Stockholm. Det är tex billigare med häst och vagn i västerås trots att de tar milersättning till stockholm, det mesta är billigare utanför Stockholm!

Köp brudklänning i Polen. Samma klänningar halva priset. Warsawa har ca 10-tal olika bröllopsbutiker. (Aspera, sincerity, demitrios, Ian Stuart...)Resa 1000kr t/r lyxhotel 900 natten. En kärleksweekend! Killens kläder blev också billiga, Helt sätt för 3000kr som skulle kosta 8000 att hyra här. Brudskorna gick på 250kr. För att inte tala om alla andra billiga skor och väskor jag unnade mig...

• Trollsländan

Sorry såg ett fel i min text. Hans kläder skulle kostatca 8000 att köpa här och hyra för ca 3000. Nu köpte vi det för 3000kr istället.

• Trollsländan

Malin 86
    Det var verkligen ett bra pris på häst o vagn, är det i närheten av Stockholm och skulle jag kunna få kontakt med dom?

• Cartesia

Ang bröllopstårta så finns det ju en hel del att spara in om man gör den själv... Har märkt efter varje bröllop jag varit på hur pass lite fokus som läggs vi tårtan bland gästerna egentligen. Visst är det kul med en flådig tårta, men i regel har alla redan sett sådana 100 gånger innan och jag tror inte att det hade gjort SÅ stor skillnad att ha en egentillverkad om man nu vill pressa sin budget ytterligare.

Nu betyder det ju inte att tårtan måste bli skabbig för det. Ett supertips är att köpa färdigkavlade marsipanlock och täcka tårtorna med det. Ser genast riktigt proffsigt ut! Dekorera med snygga tygblommor så kommer det bli så vackert såååå...
    Har själv gjort på det sättet en gång och i princip alla trodde att tårtan var färdigköpt! *stolt*

• Cartesia

Jag tror den tårtan gick på ca 3-400 kr för 40 pers!

• Trollsländan

Men hur långt innan måste man göra tårtan, ska man stå med den dagen innan? Man vill ju inte den ska vara torr och smaka gammal grädde...Jag förstår inte hur folk hinner baka, laga mat och tårta till sitt eget bröllop...Om man inte har släkt som ställer upp förståss.

• lightfish

Trollsländan

Om man ska ha tårta med just grädde så blir det till att stå med den dagen innan ja. Sen får man tänka på att man inte dekorerar den förrän precis innan den ska ut till gästerna, risken finns ju att någon dekoration missfärgar.

• brallis

ett annat tårttips är frysta tårtor. Jag åt en jätte god mjölkchokladmoussetårta, den kan man säker göra med vit choklad om man vill ha en vit tårta. Kan göras flera dagar i förväg, tas fram ca 30 min före servering. Tips, de blev godare om de fick stå framme lite längre tycker jag. Färska hallon och jordgubbar på kanske. JÄTTEGOTT! Har tyvärr tappat bort mitt recept men det finns säker många liknande resept, sök på nätet tex ica.

• Cartesia

Färdiga marängbottnar är perfekta att använda! De håller hur länge som helst. Sen räcker det med att stapla allt och lägga på ett marsipanlock kvällen innan, vilket inte behöver ta SÅ lång tid

• *Madicken*

I ärlighetens namn är jag mycket mer imponerad av en GOD tårta än en flådig bröllopstårta.

Svar på tråden Ert bästa budgettips..