• Miafina

Ert bästa budgettips..

Jag vet att det redan finns budgettrådar.. tyvärr så tenderar många av dem att bli "maila-mig-också-snälla-trådar"...

Inget ont i det, men jag skulle vilja ha en tråd där det klart och tydligt står vilket som är ert bästa budgettips...
    Gärna lite mer än "band min egen bukett"... Utan även om det finns bra beskrivning på hur man binder egen bukett, hur mycket det hela kostade i jämförelse med en floristbukett tex...

Nån som är villigt till det ?
    Känner att det haglar tips, men att jag inte riktigt får kläm på dem..... =)

Jag börjar bli nojig över kostnader nu, så lite lugnande idèer vore bra =)
    Gärna då handgripliga som "finns jättefina servetter i vinrött, storlek... på rusta för xx kr /50 st" eller så =)

*känner mig besvärlig*

• Svar på tråden Ert bästa budgettips..
  • Miafina

JO det blir ju kanske i slutändan lika mkt om man sprider kostnaderna, men det svider väl mindre =)

Men det är ju bra om man vet vad man vill ha, och har tid på sig.. då kan man ju absolut passa på att fynda när det är rea eller man springer på ngt annat bra/billigt =)

Skor ja, det borde man ju kunna hitta "vanliga" skor inte allt för dyrt.... När de har utförsäljning av sommarskorna eller ngt sånt borde det ju finnas =)

Själv vill jag gärna få klart med vilka av tilltänka näbbarna som vill vara med, och om de godkänner vad som är tänkt i klädväg, så man kan hålla ögonen öppna om de råkar ha billigt tyg till det vid tillfälle =)

• Inda

Minafina

Det finns billigt tyg på Lamberget/Tormestad. Kommer inte ihåg namnet på affären, tyvärr. Vi ska köpa duvblå duchesse till dotterns klänning. 50 kr/metern är rätt ok tycker jag.

• Miafina

Inda - Å vad bra... låter super =)
    Där kan man tala om konkret tips.....
    Merci merci =)

• Sensommarbröllop

Miafina,
    Murgröna kan man ju köpa varsom, typ Plantagen. Vad som är super med denna växt är att den tydligen håller sig väldigt länge utan vatten så man kan lägga ut dem redan kvällen innan om man vill göra allt klart i förväg.
    De som jag refererade till hade endast murgröna, stenar ljus o s v lite naturtema. Själv kommer jag att ta murgröna men antagligen komplettera detta med slingor av rosa klätterrosor från mina föräldrars trädgård. Stora vackra gerbera kan säkert också funka, de bör nog läggas ut samma dag i så fall.

Angående inbjudningskort har vi även gjort dessa själva, tycker att de blev fina men har inte så höga krav.
    Köpte ett vackert papper med mönster i (kallas linnepapper 130 gr) skrev texten själv på datorn med vackert teckensnitt, två stycken på ett A4. Sedan vek jag in bägge sidorna så att öppningen hamnade lite på sidan och sätter igen det hela med rött lack och ett sigill med formen av ett hjärta. Mycket enkelt, lagom stilfullt och snyggt (tycker jag).
    Ett tips som jag ska anamma innan jag trycker ut de jag har kvar (det är de som ska skickas på posten, de andra har jag lagt i brevlådor eller lämnat över). det är att om man vill ha sigill och vill att det ska hålla på posten så kan man använda bivax istället, har dock inte hittat detta än, är det någon som vet var man köper det?

• Gumsigos

Sensommarbröllop har du kollat på panduro? de brukar ha rätt mkt annars.

• Sensommarbröllop

Gumsigos, tack för tipset, ska kolla där

• Cartesia

Det vi kommer spara in absolut mest pengar på är spriten! Jag har sett att många undrar över om det är lönt att åka till tyskland och handla... det är det definitivt! Vi bor visserligen i malmö, men även om man bor lite högre upp är jag säker på att det lönar sig.

En endagstur med bil & upp till 5 pers trelleborg-travemünde/rostock kostar ca 600-700 kr tur & retur (kolla www.ttline.se under kryssningar). Väl i tyskland finns flera stormarknader med massor av spritsorter i alla prisklasser.
    En flaska starksprit typ vodka går att köpa för 4-5 euro, dvs ca 40 kr! Billigt vin finns för ca 15 kr, öl på bordershop ca 60 kr för ett flak, likörer (baileys-kopior etc) 40 kr... Du kan alltså spara upp till 200 kr per flaska

Har man då som vi väldigt festglada familjer och vänner, finns det mååånga tusenlappar att spara

• Fru Cinderella

En bussresa kostar ca: 500:- tur o retur o då stannar man vid tre affärer som säljer alkohol.

• Miafina

Ja eftersom sprit är en av de "dyra" sakerna på ett bröllop så är det ju bra att det finns dem alternativen... Bor man nära så blir det väl större vinst.. Men även om vinsten i sig inte alltid blir jättestor (om man tänker sig åka från norrland kanske ;)... Så får man sig ju en resa också =)

Fram för Tyskland, baltikum eller för den delen Danmark om det nu är närmare/känns bättre =)

I min familj slåss vi nästan om vem som skall få åka och köpa spriten... Alla vill åka =)

Svar på tråden Ert bästa budgettips..