• Miafina

Ert bästa budgettips..

Jag vet att det redan finns budgettrådar.. tyvärr så tenderar många av dem att bli "maila-mig-också-snälla-trådar"...

Inget ont i det, men jag skulle vilja ha en tråd där det klart och tydligt står vilket som är ert bästa budgettips...
    Gärna lite mer än "band min egen bukett"... Utan även om det finns bra beskrivning på hur man binder egen bukett, hur mycket det hela kostade i jämförelse med en floristbukett tex...

Nån som är villigt till det ?
    Känner att det haglar tips, men att jag inte riktigt får kläm på dem..... =)

Jag börjar bli nojig över kostnader nu, så lite lugnande idèer vore bra =)
    Gärna då handgripliga som "finns jättefina servetter i vinrött, storlek... på rusta för xx kr /50 st" eller så =)

*känner mig besvärlig*

• Svar på tråden Ert bästa budgettips..
  • Gnappgnapp

Det sägs ju att bara man nämner ordet "bröllop" så läggs det till i priset och jag VET att det är för att det kräver mer jobb med hållbarhet och kvalité på saker MEN
    brudbuketten är för mig inte så viktig, så jag har sagt att det är en förlovningspresent till ett par som förlovar sig, liksom att det för tanken till bröllopet, så jag klarar mig undan med 300 spänn och den jag har tittat ut är kanonfin!

• inaina78

Köpa brudklännign av en tjej som heter Malin, hittade henne här på BT hon har nya klänningar inga kopior köpte en ny Sincerity för halva butiks priset och slöja fick jag med oxå :) maila henne på bjurel9@hotmail.com

• Miafina

Likah - Ojdå.. låter avancerat, och mysigt =).. Vad var det för typ av tårta ? (förutom marsipanrosor) =)

Gnappgnapp - Vad är det för typ av bukett ?

Jag är så orolig för att om man bara säger rosbukett (vill ha handbunden utan ngt annat i) så får man en som liksom spretar i skaften.. så att de skulle stå bra i en vas.... (dessutom är jag en katastrof på att ljuga/hålla inne sanningen... Blir alltid genomskådad =)

LÅter som bra tips alltihop =)
    Jag är orolig för att jag inte är pysslig nog att göra snygga saker, som kort och dekorationer själv.. (har diskuterats tidigare på annan tråd, min lilla ohändighet ang klipp och klistra och sånt)

Som sagt, bra tips, gärna fler =)

• Gnappgnapp

Några tips från mig...

håret
    jag tror inte att en "festfrisyr" är sämre än en "brudfrisyr", med tanke på att frisyrerna jag haft på större tillställningar hållt jättebra, så jag ska gå på salong och få en "styling-festfrisyr" och jag har diskuterat det med min frissa och det kommer att kosta max 400 spänn....
    men det är ju för att det inte är så viktigt för mig!

smink:
    jag kikar in på Face Sthlm och make up store med jämna mellanrum och ber om lite tips och då får man oftast en liten provsminkning, jag har redan köpt färgerna som jag ska ha den stora dagen, efter att ha fått en sådan liten sminkning!

naglar:
    fixar dem nog själv, flera av tipsen här på BT angående fransk manikyr har varit toppen och jag har provat att göra det och blivit nöjd. har även köpt nagelstenar på kicks som förhöjer det hela!

ringen:
    vill inte ha en ring för tiotusentals kronor, så jag och M2b har bestämt att jag ska få titta ut en diamantring varje gång jag fött barn! Så jag har tänkt att pryda även höger hand med vackra lagom stora stenar i framtiden!

bröllopsresa
    att vara en vecka på den tyska ön Rügen är inte dyrare att campa här i Sverige och dessutom är det utomlands och vid havet! Bra boende är billigt om man stannar längre än 3 nätter!

• Gnappgnapp

Miafina

en hårt bunden bukett med rosor och brudslöja samt lite grönt, ett pärlband igenom samt skaft-lindad så den är skön att hålla. Inget märkvärdigt. vi köpte en likadan till mina föräldrars 30-åriga bröllopsdag och den var mycket vacker!

• Gnappgnapp

Miafina

tyvärr är jag sanslöst bra på att ljuga och hitta på i sådana situationer! fixade en kompis tärnbuketter för 200 kr stycket... gick hur bra som helst!

om man har egna blommor tar de flesta florister jag har pratat med bara 150 kr att binda ihop dem och lägga i lite pärlor mm.
    är det supervärmeböljan måste man dock ha dem i en såndär "brudbukettsställning" för att de ska hålla sig längre....

• Gnappgnapp

ett tips till:

det här med fotografer är ett dyrt kapitel och jag vet att det är deras yrke och att man ska respektera det MEN det finns fotografer som inte har färdiga paket utan tar för bara fotograferingen och sedan något dyrare priser för själva fotona, vi tyckte dock att det var bra för att vi vill inte ha album med x st i storlek 10 x 13 etc utan helt kunna välja själva...
    dessutom kan man ju köpa till sedan....

så vi har hittat en fotograf som inte har hela kittet, vi tar fotona på kvällen veckan 3 dagar före och det gjorde också saker och ting billigare!

• Miafina

Gnappgnapp - Jag vill inte ha varken brudslöja eller grönt utan verkligen bara rosor.. men man kan alltså be om en bukett med lindat skaft ?
    Utan att avslöja att det är en brudbukett menar jag ? =)

Tror inte det är värmebölja på valborg (nästa)... *skratt*
    Har inte varit det som jag kan minnas iaf... som det verkar nu så blir det snöröjningsmaskinen fram istället =) (hoppas inte på det iofs)

Smart med flera olika ringar... Behöver man inte vara lika rädd att tappa eller annat... 3*10 000 istället för 30 000.... (eller vad man nu vill lägga på en ring) =)

Smekmånad har vi nog redan insett att vi får vänta med... Om vi inte får grymt bra betalda jobb och det är ju såå troligt ;)

• Likah

Tårtan gick till så här:

Beställde bottnar i olika storlekar på ett konditori där jag också köpte marsipanen. Bottnarna är svåra att baka i vanlig ugn eftersom de nedersta är så stora. Marsipan går inte att få kritvit, den är lite beige, men sockerpasta är ett alternativ (fast inte lika gott).

Tårtorna: Ett lager anslag (tårtbotten). Jag lade på en "hög" med hallon och lite smörkräm. Nästa anslag och sen ganska mycket vispgrädde smaksatt med vaniljsocker. Därefter sista anslaget som man bara smetar ut lite grädde på som "lim" och därefter marsipanen. Jag garnerade med blekrosa rosor, ljusgröna blad (i marsipan) och silverkulor. Tårtan blev jättefin och jag fick faktiskt många komplimanger för att den var väldigt god också!

Har också gjort en bröllopstårta vid ett tidigare tillfälle i grädde då brudparet inte gillade marsipan. Den blev kanonfin också, men lite "råare", det är svårt att få grädde helt slätt och "sockersött"...

• herman

Kul med alla konkreta tips, man får ju försökta prioritera var pengarna ska läggas, det konstar ändå ;)

miafina
    Jag trodde oxå jag var oduglig på att pyssla, men lyckades sy ihop jättefina inbjudningskort i veckan ( om man får säga så själv ). Placeringskort, vigselporgramm och festprogramm kommer senare, men vi har köpt de mesta av materialet toatlt 900 kr.
    ( en kompis betalade 7000 för tryckta )

Spriten ska inhandlas i tyskland

Igår var jag på IKEA och köpte glasskålar för 5 kr styck som jag tänker ha sand och blåa blockljus i, samt små söta vaser 9kr styck, där jag tänker ha en enkel blomma tex gerbera. På så vis kommer inte bordsdekorationerna kosta så mycket.

Däremot har vi valt att lägga lite penger på fotograf, då jag känner att jag gärna vill ha så mycket av dagen bevarad som möjligt, han är med från vigseln och fram till dansen.

Kommer också att gå till salong och göra uppsättning och sminkning, vill känna mig lite lyxig den dagen.
    Men skor köpte jag på rea 300:-, och sen har jag önskat mig presentkort på underklädesbutik för att kunna unna mig något fint till bröllopsnatten.

Oj, det blev ett långt inlägg. Hoppas ni orkade med, och lýcka till allihopa.

Svar på tråden Ert bästa budgettips..