• Miafina

Ert bästa budgettips..

Jag vet att det redan finns budgettrådar.. tyvärr så tenderar många av dem att bli "maila-mig-också-snälla-trådar"...

Inget ont i det, men jag skulle vilja ha en tråd där det klart och tydligt står vilket som är ert bästa budgettips...
    Gärna lite mer än "band min egen bukett"... Utan även om det finns bra beskrivning på hur man binder egen bukett, hur mycket det hela kostade i jämförelse med en floristbukett tex...

Nån som är villigt till det ?
    Känner att det haglar tips, men att jag inte riktigt får kläm på dem..... =)

Jag börjar bli nojig över kostnader nu, så lite lugnande idèer vore bra =)
    Gärna då handgripliga som "finns jättefina servetter i vinrött, storlek... på rusta för xx kr /50 st" eller så =)

*känner mig besvärlig*

• Svar på tråden Ert bästa budgettips..
  • Uller

Dunilinservetter (linnekvalitet) finns att köpa på åtminstonde citygross för ca 30 kr för ett 20 pack tror jag att det var. så det blir ca 150 kr eller något sådant för 100 servetter. Tycker jag är helt ok ialla fall. Får lite finare kvalitet på servetter utan att betala dyrt för att få namn tryckt på dem

• MALIN86

Mina bästa tips är,

1. jag skickade efter brudbuketten och alla andra blommor, så som tärnbuketten och blommor till borden, kyrkan och vagnen(ska åka häst & vagn)www.eurofloristen.se, man meddelar bara att man vill ha den bindad som en brudbukett,d et fixar de, det bästa av allt är att de kommer hem med den.

2. Vi fick häst 6 vagn för endast 700 kronor, och det är för att man hör genom vänner och bekanta.

3. få någon att sy klänning, någon släkt lr bekant, de tar inte så mycket för det.

4. köpte ringarna på nätet, vigselring.se, jättebra kvalitet och fina ringar.bra priser.

5. jag ska sy mina egna linne servetter och dukar, blir inte så dyrt då.

6. gör egna festprogram, placeringskort, vigselprogram, inbjudningskort. det är lika fina och så är det trevligare när folk förstår att man har lagt ner lite möda och besvär på de.

6.lämna inbjudniningarna personligen, blir trevligare, och de kan ställa de frågor det behöver på direkten.

Kan inte komma på så mycket jag mer har tjänat på, men det viktigaste är att en bröllopsplanering är rolig och inte stressande börja i tid.
    Men man ska innte snåla, vissa saker kostar pengar och det får man helt enkelt ta.

Kramar malin

• Uller

Vi har kollat runt bland de som har häst om någon har möjlighet att skjutsa. Sedan finns det en kyrka i trakten där vi ska gifta oss som lånar ut en jigg så för ett par hundra får vi sjuts med häst och vagn.

Kollade via företag som hyr ut och de skulle ha från ca 2500 kr
    till 4500 kr beroende på vagn detta trots att vi bara ska åka 500 meter

• Vintern2007

Våra insparingar är:

Min bukett kommer att kosta 300 kr. Jag kommer att ge floreisten detta utrymme att fixa en enkel bukett. JAg har redan bestämt mig för att inte spara den utan kasta den till tjejerna! Känner inte någon motivation att ha en bukett för 1500 riskdaler. Vi är ju olika

En vän som är superduktig fofograf kommer att dokumentera hela bröllopet plus ta våra bilder för 1500kr. Han ville egentligen inte ha nåt men eftersom jag vill betala så sa han max 500 o jag la på en tusenlapp till så vart vi båda nöjda. Här gör vi en besparing på minst 10 000 kr.
    Vi kommer att ha ljus istället för blommor i kyrkan eftersom vi gifter oss på vintern o minimera bordsdekoratioen till all enkelthet ha en blomma i en blommasvas o ljus. Servietterna kommer att vara en dekoration oxå.
    Spriten köper vi i tyskland.
    Min blivande svärmor syr min klänning då hon är urduktig på detta. Så den kommer att kosta under 3000:-

Vi väljer att lägga ner krut på festen o maten. Vår totala budget är skulle jag i runda slängor tro vara 50 000:-

Jag o min sambo är överlyckliga över våra besparingar *fniss*

•  Miss Cee

Låna saker!!

Vi kommer att låna ihop ett gäng linnedukar från svärföräldrar och så. de är bara glada att kunna bidra, och då får man fina dukar utan att det kostar något.

Man kan också låna ihop vaser och ljusstakar etc.

Tackkorten kommer vi att göra själva. En släkting som är med på bröllopet som alltid har kameran i högsta hugg, kommer att ta en massa bilder. Sen väljer vi ut någon bild av hans som vi gillar, gör kopior på och skickar ut i tackkorten. ser ingen anledning att skicka "proffsfotograf-kort" till en massa gäster som ändå bara kommer att kolla på kortet 1 gång och sdean lägga det i en byrålåda.

Att pynta och duka med säsongens blommor är väl ett bra tips. Gifter man sig på sommaren kan man få fina blommor från sin egen trädgård =)

•  Miss Cee

JO, en annan sak som sparar mycket pengar:

Låt tärnan ha på sig vad hon vill!

Därmed betalar hon allt själv och hon kan använda kläderna igen.

Ett tips för den som inte är så nitisk =)

• Miafina

Nu skall jag ta och lägga in ngt i "min egen" tråd =)

Var på Plantagen just, och hittade vinröda (finns vita också) servetter 40*40 strl i linnekvalitet.... 40 pack för 19,50... så högg till och köpte 80 sådana för 39 kr =)

Jag fick iaf för mig att det var väldigt billigt, och de verkade tjocka och stabila också.. så man kan vika kul saker utan att hela kolapsar =)

Såg även att om man köpte blombuketter där (tex 10-pack rosor) så band de buketten billligt.. De tog 10 kr per påbörjad, så för 10 rosor 10 kr, 11-20 rosor= 20 kr osv....
    Kanske ett alternativ om man inte prioriterar buketten utan tycker att det är ok att köpa blommorna i "bunt" =)

Det var nog det jag kom på nu....
    Hade färgade kronljus också... 30 st = 49 kr tror jag det var... Inbilllar mig att det är billigt när det var i sådana färger som de hade.. (har iofs inte kollat på andra så skall inte säga för mkt)

• Miafina

Just det.. kommer troligen ha en bekant som är amatörfotograf att fota (skitduktig kille)... Det kostar ju iofs lite, men betydligt mindre än en "vanlig" fotograf.... Och eftersom han är en pigg ungdom kan man nog vänta sig lite annorlunda kul kort hoppas jag =)

En kompis till gubben och ev marskalk har några roliga bilar (amerikanska vrålåk), så vi hoppas att han kan vara vår transport...

Ang tärnans kläder så lutar det åt att hon får en sjal eller typ bolero att ha över, som vi bestämmer (syr själv) så får hon välja klänning själv, men det bör ju passa iaf =)
    Och lutar åt samma upplägg för näbbarna.. en sjal eller så, så blir det ju en fingervisning... (De väljer förhoppningsvis inte en orange klänning till vinröd sjal ex =) )

Men det gäller ju att dessa saker klaffar sedan.. ännu är det bara tankar.. måste ju fråga alla först om det funkar =)

• Miafina

Just det.. har ryckt i en gammal klasskompis (som är utbildad musikalartist på balettakademin) att vara solist... Bara hoppas att det funkar med hennes schema...

En annan kompis som spelar piano, om det skulle finnas i festlokalen, eller ev låta honom spela ngt i kyrkan (eftersom jag tycker det är roligare om ngn som har personlig koppling gör sånt än en obekant kantor)

De kommer givetvis få ersättning, men blir ju också billigare än vanligt =)

Bidde många saker från mig själv nu.. men kom på att skriva upp dem nu, annars glömmer jag av det ;)

• Miafina

Är det fler som sitter och klämmer på konkreta tips, eller mer vaga tips för den delen så delge gärna =)

Svar på tråden Ert bästa budgettips..