• Redheadgirl

Lat sambo....

Jag orkar inte mer... Jag har bott med min sambo i snart 2 år och lika länge har jag försökt få honom att hjälpa till hemma. Det är jag som diskar, städar, handlar, lagar mat och tvättar. Jag blev arbetslös för två månader sen och då är det väl inte mer än rätt att jag gör allt detta. Men han gjorde ju ingenting hemma när jag också jobbade. När han kommer hem har jag oftast maten klar, han äter och sätter sig vid datorn och jag får diska. Visst, han tackar för maten och säger att det va jättegott och att han är så glad att jag tar hand om honom. Men jag orkar inte mer... ska man inte dela på alla tråkiga hushållssysslor? Eller är jag bara en sur gnälltant? Jag har tjatat på honom så mycket utan att han blivit bättre. Någon som har nåt tips? Det är ju inte så att jag lever på honom heller, jag har a-kassa och betalar halva hyran och de räkningar jag har råd med. Handlar nästan bara mat för pengarna som blir kvar. Grrr jag blir så frusterad, jag älskar ju honom men det känns som han inte bryr sig ett skit att jag står och diskar var eviga dag.

• Svar på tråden Lat sambo....
  • Redheadgirl

Tack igen för alla svar, tips och uppmuntran, var rädd att jag skulle uppfattas som en gnällig tant. Har verkligen blivit inspirerad av era inlägg. Känns lättare att ta upp det här med honom när jag har ert stöd! Kram på er!

• mammacatta

du är ingen gnällig tant, men du har fått det som du bäddade för... :(

om du inte hade accepterat hans beteende i början så hade detta inte hänt! lätt att vara efterklok, men jag begriper faktiskt inte hur man kan hamna i den fällan att vara ensam om att göra allt! :?

å varför i hela friden ställer du dig och diskar? svara på den frågan så har du svaret på varför DU gör alla hushållssysslor och inte han... ingen dör av lite sk*t om det är för att sätta stopp för ett beteende man inte står ut med... säg bara att nu är det din tur och låt sen bli att diska. när han sen diskar efter ett par dagar så är det hööögvis med disk, sen diskar du efter nästa måltid. håll på så tills han fattar!

det kanske är så att du inte tänkte på det i början å bara fortsatte som vanligt/som din mamma/för att vara snäll. men sånt straffar sig i längden, snäll betyder ofta överkörd... :(

hårt och brutalt jag vet, men jag känner faktiskt ingen som står ut med sånt här heller, varken killar eller tjejer... kan tillägga att jag bott i korridor mååånga år - detta funkar alltid :D

• Kaffemoster

Sluta städa, tvätta och laga mat!
    Om min man gjorde allt som du gör, skulle jag också bara tacka för maten och smita in till datorn.
    Säg till honom att i morgon får han laga mat. Se sen till att du kommer hem lagom till att maten skulle vara klar´. Kanske har han lagat mat .. om inte så blir det flingor och fil!
    Om ni har barn så får du nog använda någon annan teknik.
    Det är alltid bra att först göra ett försök att prata om saken .. men det är inte alltid det funkar. Min man tycker att han gör minst hälften hemma ...
    Min man är uppväxt med en mamma som gör ALLT år honom. Så det blev lite av en chock för honom då han insåg att så inte är fallet i vår familj.
    När vi hälsar på hans mamma så springer hon runt honom och med det ena och det andra. Han bara sitter och tar emot. Först tyckte jag det var förskräckigt men förmodligen har det varit så hela hans liv, så han bara tar det för givet.

• utomhusbröllop

hmm, håller med om att det faktiskt inte alltid är killen som är "lat"... känner många par där det är tvärtom.. men kanske ändå många många fler fall där det är tjejen som drar det tyngsta lasset.
    håller definitivt med mammacatta om att det är till ganska stor del självförvållat.. visst är det trist när såna här saker inte löser sig själva, att man vill hjälpas åt i sitt hem. känns som bristande respekt att låta sin partner passa upp som en hemtjänst! men en del tjejer kan nog vara lite dåliga på att låta killarna hjälpa till, man vill gärna ha det på sitt eget vis...

• Kanadensisk brud

Redheadgirl
    Prata med honom - det ar klart basta losningen! Om inte det hjalper tjata inte utan lamna allt som han skitar ner, fixa din egen middag och sa vidare sa kanske han inser att du inte ar hans lilla uppassare. Men tyvarr ar det som nagra andra papekat lite ditt eget fel att du latit det ga sa langt...Karleken ar garna blind i borjan ;)

Kaffemoster
    Tala om for honom att han ska respektera sin mammas arbete lika mycket som han respekterar ditt. Hon ar inte nagon tjansteslav som ska passa upp pa honom. Detta talade jag tydligt om for min sambo och nu nar vi halsar pa hans foraldrar hoppar han upp och fixar mest jamt. Kanns skont att han insett att han ar vuxen!!

• krammia

Varför inte bara säga att det här behövs göras idag och fråga om han kan göra det? Typ, idag behöver vi dammsuga, kan du göra det?
    Ett tips är också att säga, älskling, vi måste städa, vill du dammsuga eller våttorka? *fniss* Då får han välja, kolera eller boleria! Fungerar alltid här hemma.

Jag tror att han tror att du tycker om att göra alla dessa saker och eftersom du är arbetslös så tycker han att det är bra att du har lite att pula med. Grabbar vet du!

• Adfri

Min grabb var likadan, när vi flyttade ihop var det när jag flyttade hemmifrån och första halvåret gjorde jag ALLT för det var ju så mysigt att bo tillsammans! Gissa om jag får sota för det nu. Men jag har märkt att antingen kan man be en kille "hjälpa till" eller att göra EN specifik sak, man kan inte be honom hjälpa till och sen stå och dirigera honom. Jag har tagit MÅNGA snack med min sambo om den saken och det har hjälpt! Se bara till att inte tjata utan be EN gång att han diskar sen lämnar du disken stående tills den blir gjord.
    Lycka till!

• Mitt i Prick

Euhm.... menar du att när ni flyttade ihop så hade du ingen aaaning om hur mycket han gjorde eller inte gjorde hemma?
    Jag kan inte tycka synd om någon som flyttar ihop med en så kallad mansgris eller latmask, vi tjejer har en förmåga att tro att vi är slashasarnas frälsare och att vi kan förändra invanda beteenden....

Var han en latmask när ni träffades och han bodde själv - så skulle han antagligen fortsätta vara det efter ni flyttat ihop också??
    Eller?

• Zandrisen

Min m2b hade aldrig bott hemifrån när vi flyttade ihop, och efter 3 månaders servande och plockande satte jag honom ner och förklarade att jag inte var beredd att offra vår kärlek på det faktum att jag irriterade mig så mycekt på att han inte gjorde nåt hemma. STOR förändring påföljde, och idag gör vi i princip lika mycket hemma, bara olika saker. Kan ju inflika att det för det mesta är han som sköter mat och kök, SÅÅÅÅ skönt att slippa....

• Modestie

Tycker du ska kräva att ni diskar typ varannan gång. Det är ju jättetrist, jag hatar att diska och min sambo med så vi köpte en diskmaskin vi turas om att ladda och tömma, det går lite fortare än att så och harva med diskborste. Sedan ska ni väl ha en städdag där ni städar TILLSAMMANS varje vecka, du får ju se till att han kommer när ni ska städa. Bestäm en dag när ni gör detta. Annars håller jag med om att du bör sätta hårt mot hårt du är ju INTE hans mamma!

Svar på tråden Lat sambo....