• Redheadgirl

Lat sambo....

Jag orkar inte mer... Jag har bott med min sambo i snart 2 år och lika länge har jag försökt få honom att hjälpa till hemma. Det är jag som diskar, städar, handlar, lagar mat och tvättar. Jag blev arbetslös för två månader sen och då är det väl inte mer än rätt att jag gör allt detta. Men han gjorde ju ingenting hemma när jag också jobbade. När han kommer hem har jag oftast maten klar, han äter och sätter sig vid datorn och jag får diska. Visst, han tackar för maten och säger att det va jättegott och att han är så glad att jag tar hand om honom. Men jag orkar inte mer... ska man inte dela på alla tråkiga hushållssysslor? Eller är jag bara en sur gnälltant? Jag har tjatat på honom så mycket utan att han blivit bättre. Någon som har nåt tips? Det är ju inte så att jag lever på honom heller, jag har a-kassa och betalar halva hyran och de räkningar jag har råd med. Handlar nästan bara mat för pengarna som blir kvar. Grrr jag blir så frusterad, jag älskar ju honom men det känns som han inte bryr sig ett skit att jag står och diskar var eviga dag.

• Svar på tråden Lat sambo....
  • Mia-76

Usch!

Gör en lista med alla hushållsnära sysslor och stäng sen av TV / dator och resonera om det hela.
    Han kanske inte ser allt som händer runt om honom och när du tjatar så stänger han av.
    Men om han får se en lista blir det hela kanske lite mer greppbart. Sen kan ni ju försöka dela upp sysslorna på ett sätt som känns ok för er.

Fö tycker inte jag att du ska göra mer hemma bara för att du är arbetslös, när man är arbetslös ska man väl söka jobb istf att bli en hushållerska?

Hur klarade han sig innan ni blev sambos?

• Redheadgirl

Tack för ditt svar och en bra idé! Jag tänkte göra precis som du säger och ta upp det med honom ikväll. Hoppas han förstår mig bättre då. Wish me luck =)

• Anemona

JO, man SKA dela på hushållssysslorna!
    Förklara vänligt men bestämt att du inte accepterar hans beteende. Om han inte ändrar sig så föreslå att ni i så fall blir särbos istället....

• Redheadgirl

Jag har också funderat på det där med särbos... Att ställa ett ultimatum, hjälper du inte till mer så flyttar jag. Men jag skulle sakna ihjäl mig om vi inte bodde ihop.

• Anemona

Ursäkta om jag låter hård, men jag är trött på att det daltas med vuxna män som beter sig som barn när det gäller visa områden här i livet. Hoppas att det ordnar sig för er!

• loppran

Ni har rätt till lika mycket ledig tid, så hälften av hemmajobbet på er gemensamma tid är hans! Om du lagat mat, är det hans tur att diska - och så gör ni tvärtom imorgon.

Han lär inte ändra sitt beteende utan att du ställer krav, så det är väl bara att göra läget klart för honom.

• Mia-76

Förhoppningsvis funkar samtalsalternativet! Han har väl blivit bekväm iom att han blivit bortskämd av dig under flera år, men ett sansat samtal om saken där du förklarar vad du gör därhemma / hur ledsen du blir av att han inte gör nåt borde ruska om honom.

En liten reflektion: Om inte alternativet 'resonera i lugn och ro och komma fram till en bra lösning' fungerar utan du måste komma till ultimatum-alternativet måste du vara säker på att du är redo för att flytta isär så att det inte bara blir ett tomt hot som du sen inte lyckas genomföra. Annars kommer han aldrig att ta dig på allvar.

Lycka till!!!!

• Blåklinten

Jag känner i gen ditt problem.
    När jag tog studenten flyttade vi till en fyra från en tvåa, jag städade, tvättade och plockade i ordning hela tiden pluss att jag hade ett heltidsjobb med dåliga arbetstider.

Efter ett tag orkade jag inte mer, jag sa att antingen börjar du hjälpa till eller så flyttar iaf jag till en mindre lägenhet, och det funkade väldigt bra.

Hoppas det löser sig för dig med !!!

• snöran

Anemona: hur sjutton blev det här en genusfråga!? ursäkta om jag också låter hård, men jag är så trött på att kvinnor attackerar män så fort de får tillfälle. att Redheadgirl har en sambo som är lat har väl inget att göra med att han är man? själv är jag (tyvärr) värsta latmasken hemma medan min man tar han om nästan allt känns det som. den snedfördelningen är väl knappast mer okej än i TS: s fall?

• mli_b

Vi har i stort sett delat upp hushållsarbetet. Det är ingenting vi har pratat om, det har bara blivit så. Jag lagar nästan all mat och min man tvättar, han brukar duka av och ta hand om matresterna, jag städar oftast badrummet, han plockar mest... osv. Stryka är det tyvärr ingen som vill :D

Jag tror att jag gör mer hemma, men vad gör det? Han jobbar och jag är arbetslös. Även om det tar mycket tid att söka jobb har jag mer tid hemma.

Svar på tråden Lat sambo....