• Devoted

Min katt är bortsprungen - förtvivlad

Min älskade katt sprang bort kl 03. natten till i söndags. Det var jag som skrämde henne genom att gråta och skrika. Hon sprang i väg och nu har hon varit ute i över 30 timmar i 10 graders kyla. Jag såg henne i natt. Hon låg under en presenning på vår terrass och jamade ynkligt. Men hon sprang i väg när jag kom och jag hittar henne inte. Hon går aldrig ut i snön och brukar bara gå kortare turer. Hon har nog blivit tokig av kylan och vågar inte komma hem. jag är ute och kallar hela tiden, slår på matskålen och så men hon kommer inte. Tror ni att hon hellre ligger och fryser ihjäl än kommer tillbaka? Hur länge klarar hon kylan?
    Jag är så förtvivlad, jag älskar min katt så mycket. Och så har jag skrämt i väg henne.

• Svar på tråden Min katt är bortsprungen - förtvivlad
  • Devoted

Ingen mopp....Hon har inte ens varit framme sedan i går förmiddags för det finns inga nya spår. Och jag som haft öppen dörr in till huset nu i snart ett dygn. Verkar som om hon bara rör sig max en gång per dygn. Då får det inte misslyckas. Vågar knappast röra mig i huset. Min granne skall gå och locka lite idag, kanske känns hon tryggare.
    Men jag har en idé! Jag har just ringt kommunen och frågat om de har en kattfälla och det har de nog. Skall hämta en sådan och gillra med godsaker, som luktar. Så vaktar jag den från fönstret. Det borde funka. Såvitt jag förstår kan man inte misslyckas med dem. Antingen går katten in och äter, då trampar de på en platta och dörren stängs, eller så går den inte in alls. Men hungrig är hon nog för hon har inte ätit på minst ett dygn.

• Spättan

Hoppas hoppas hoppas att det lyckas så att du får in henne innan ni ska ge er iväg!

• Zippolina

Kanon bra ide´med kattburen.
    Jag borde ha tänkt på det eftersom vi använde just en sån för x antal år sedan när vi skulle fånga in vår katt som blivit "galen" och förvandlats till vildkatt efter en bilresa till sommarstugan.
    Vi gillrade med räkor o ren tonfisk och det tog bara ett par timmar innnan frestelsen blev för stor

• Devoted

Räkor och tonfisk i vatten skall det bli. Synd bara att det är så många minusgrader här, då luktar det inte så mycket. Men nyfiken bör hon ju bli! Sollentuna kommun hade en bur för en liten katt hemma och jag åker nu! Det känns mycket bättre att göra något aktivt, så trött efter att ha väntat i snart 4 dagar.
    Nu tar jag henne!

• Spättan

RÄTT INSTÄLLNING!!!!!
    Vi andra här hjälper dig i tanken!!!!!!

• Dallandra

Jag håller tummarna för att du lyckas fånga henne i buren, det borde ju gå eftersom hon nog är rätt hungrig vid detta laget.

• Devoted

MOPPAN ÄR HEMMA!!!!!!!!!!!!!
    Jag är så lycklig. Sedan en halvtimme tillbaka är Moppan hemma. Och hon mår jättebra. Jag åkte och hämtade fällan och när jag kom tillbaka med den kom grannen gående från verandan och sade att Moppan följde efter henne. Så jag väntade tills de var inne i huset. Hon hade pratat ut henne med kattspråk. Det är en inkännande kvinna som sysslar med healing och dyl. så hon fick väl kontakt med henne på ett annat plan.
    Åhhh så glad jag är. Nu äter Moppan massor med räkor och tonfisk. Hon springer runt, kollar och pratar hela tiden. Jag får klappa och bära när hon kommer förbi. Så fantastiskt det är.
    Nu är bara frågan om hon skall vara hemma här tills nästa fredag den 3 dec när vi kommer hem (åker i morgon) eller åka till kattvakten ikväll där hon har trivts förut. Är hon hemma har grannen lovat att sitta här lite och läsa så det inte blir så långtråkigt. Jag vet inte, kan ju inte garantera att hon uppför sig hos kattvakten, chocken kanske kommer senare? Jag får väl ge akt på henne i eftermiddag.

Jag är så tacksam för allt det fina stöd jag fått här. Det har känts fantastiskt skönt och upplyftande. Nu ska jag ta lärdom av det här och aldrig mer höja rösten när djur kan höra. Tusen tack igen.

Den gladaste matten!

• Peppar

Åååååå vad härligt, GRATTIS!!!

Jag tror det kan vara skönt för henne att vara hemma och få vila i lugn och ro i sin vanliga välkända omgivning medan ni är borta. Så kommer hon att vara pigg och utvilad när ni kommer hem

Grattis igen, härligt med lyckliga slut på kattäventyr!

• Dallandra

Underbart att Moppan är hemma igen, blir så glad för er skull!! :)

Jag hade nog låtit henne vara hemma efter detta och ta det lite lugnt så hon känner tryggheten hemma hos er igen.

• Spättan
    Ååååå vad härligt!!!! !!!!

Klappa henne, krama henne och pyssla om henne riktigt mycket och tala om för henne att vi alla här inne varit oroliga!
    Tycker nog också precis som Peppar att det nog är skönast för henne om hon kan få vara hemma medan ni är borta. Vore ju hemskt om hon skulle ge sig iväg från kattvakten. Sällskap till och från behöver hon ju dock!

Ha nu en riktigt härlig semester och njuuut i fulla drag!

Slutet gott allting gott!!!

Kramar Spättan
  • Frances

VAD UNDERBART! :)

Katter ar sega som sagt... nu far du gosa med henne extra mycket innan du aker! :)

• Devoted

Hon snarkar i soffan min lilla skräpmopp....Tänk att jag fick tillbaka henne!
    Då gör jag så att hon får stanna hemma här. Bortsett från Moppan tänker jag på kattvakten, vill inte riskera att förlora henne genom att Moppan uppför sig dåligt på något sätt. Hon skall ha henne 17 dagar på bröllopsresan i vår så...
    Liiite djurplågeri tycker jag det är att lämna henne själv en hel vecka även om grannen ger mat morgon och kväll och sitter här någon timme. Men Moppan har ju plågat mig också så...Tidigare har jag lämnat henne med grannskötsel tre dagar och det har gått bra så jag kör på det undantagsvis för denna gången.

Nu måste jag tänka ut en riktigt bra tackpresent till min fina granne. Men lite alternativa saker finns nog på Sri Lanka, teér, oljor, kryddor.

Jag är så full av tacksamhet. (Moppen märker dock inget, är helt som vanligt....)

KRAM PÅ ER!

• Peppar

Jag har lämnat mina hemma med tillsyn och matning en gång om dagen ibland och det har gått bra, men jag har två katter så de har sällskap av varandra - det blir kanske lite annorlunda.

Du känner Moppan bäst, så gör som du tror blir bäst för både henne och kattvakten

• _koko_

Åhhh, vad glad jag blir, vilka härliga nyheter!!!

Instämmer i övrigas råd (som du ju redan tagit till dig) låt henne vara hemma. Katter sover upp till 18 timmar per dag, då är det ju inte så många timmar kvar att vara uttråkad på, hon klarar sig en vecka.

Unna dig en lugn kväll/natt nu med god mat och mycket sömn. :)

• Mitt lilla hjärtegull...

Härligt, underbart fantastisk ja, listan kan göras lång.

Va skönt att hon har kommit till rätta. Har tänkt väldigt mycke på dig och missen.
    Att du ska skämma bort henne nu behöver jag väl knappast råda dig till

Kramar

• tullo

åh lycka till! keep us updated!

Svar på tråden Min katt är bortsprungen - förtvivlad