• Devoted

Min katt är bortsprungen - förtvivlad

Min älskade katt sprang bort kl 03. natten till i söndags. Det var jag som skrämde henne genom att gråta och skrika. Hon sprang i väg och nu har hon varit ute i över 30 timmar i 10 graders kyla. Jag såg henne i natt. Hon låg under en presenning på vår terrass och jamade ynkligt. Men hon sprang i väg när jag kom och jag hittar henne inte. Hon går aldrig ut i snön och brukar bara gå kortare turer. Hon har nog blivit tokig av kylan och vågar inte komma hem. jag är ute och kallar hela tiden, slår på matskålen och så men hon kommer inte. Tror ni att hon hellre ligger och fryser ihjäl än kommer tillbaka? Hur länge klarar hon kylan?
    Jag är så förtvivlad, jag älskar min katt så mycket. Och så har jag skrämt i väg henne.

• Svar på tråden Min katt är bortsprungen - förtvivlad
  • bellis

Usch vad jobbigt gumman!

Jag tror nog att hon har slunkit in någonstans där det har varit varmare, typ i ett förråd eller garage som stått öppet. Hon kan därför ha blivit instängd! Skriv på lapparna att folk ska kolla sina utrymmen så hon inte är där!

Sen kan säkert någon tagit in henne i värmen, någon som sett att hon strukit omkring i snöstormen.

Jag tror absolut att hon lever!
    Håller tummarna för att du hittar henne innan resan!

• plainol

Devoted, tack för ditt svar i min invandringstråd. Jag tror och hoppas att din katt inte ligger och dör. Kanske någon i närheten har gett henne ett hem ett par dagar. Alla som ser en katt på vift just nu vill ju säkert hjälpa den! Kan katter äta snö? (Jag vet ingenting om djur) för i så fall lär ju inte vattenbristen vara ett problem i alla fall.

• Devoted

HON LEVER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    När jag kom hem vid lunchtid fanns nya spår i snön! Jag kan följa dem att hon legat under grannens veranda, precis där jag trodde men där jag inte kan se inte, så har hon gått upp på verandan och in under presenningen igen och ner och in i vårt vedförråd. Där har hon ätit lite och vet ni vad - använt sin kattlåda! Och sedan tillbaka under verandan igen. Där ligger hon nu. Nu är jag nästan glad för snön för då kan jag hålla koll på henne. Gissa om jag är lycklig att hon lever!
    Hemskt oroligt att hon inte vill komma hem men hon ligger ju säkert inte och dör i alla fall!
    Nu har jag ställt en skål med liiiite köttfärs under verandan och sedan tonfisk precis innanför dörren till vedförrådet och så ställt upp dörren så hon kommer in i huset den vägen om hon nu inte vågar använda sin lucka. Hoppas att det funkar!
    Nu tror jag att jag kan äta min första munsbit sedan i lördags. Kände att jag inte förtjänade mat när Moppan svalt men nu måste jag samla kraft för ett hårt nattpass. Jag vill ju inte lägga mig med öppen dörr.
    Varma kramar till er alla!

• Peppar

JAAAAAAAAAAAAA!

Skönt att du kan koppla av lite nu också, förstår precis att du inte orkade med att äta. Snart kommer hon nog in! Å vad glad jag blir!

• Dallandra

Vad glad jag blir, underbara nyheter!! :)

• bellis

Vad härligt!

Om jag vore du så skulle jag ta på mig full vintermundering och gå ut och sätta mig och prata med henne... lääääääääääänge, helt stilla, ända tills hon kommer fram till dig. Sen släpper du henne aldrig igen!!!

• Devoted

Tack! Ja, den lilla moppen lever, det är helt underbart. Nu har jag en macka i magen och skall lägga mig och vara tyst på övervåningen så kanske hon slinker in där nere! Tänk om hon är hemma till natten, eller i vart fall innan vi åker!

• Devoted

Det är inte lätt att veta vad som är bäst att göra men det är framför den verandan jag suttit tidigare och pratat, gett mat och så. Inte ett miau har jag hört. Nu prövar jag att vara tyst och stilla. det var ju ändå först när jag gick till jobb istället för att leta febrilt som hon kom fram.
    Men får jag tillbaka henne så släpper jag henne aldrig. Då får hon nog vänta att gå ut tills våren och aldrig på natten!

• Dallandra

Du gör nog helt rätt som avvaktar lite och låter henne komma när hon känner sig redo.

• Genus

Usch vad du måtte ha lidit! Jag älskar djur och det sved att läsa om din katt! Gud vad skönt att hon är tillbaka! Snart vill hon säkert komma in i huset också. Vilket sött namn förresten; Moppan:) //G

Svar på tråden Min katt är bortsprungen - förtvivlad