• Devoted

Min katt är bortsprungen - förtvivlad

Min älskade katt sprang bort kl 03. natten till i söndags. Det var jag som skrämde henne genom att gråta och skrika. Hon sprang i väg och nu har hon varit ute i över 30 timmar i 10 graders kyla. Jag såg henne i natt. Hon låg under en presenning på vår terrass och jamade ynkligt. Men hon sprang i väg när jag kom och jag hittar henne inte. Hon går aldrig ut i snön och brukar bara gå kortare turer. Hon har nog blivit tokig av kylan och vågar inte komma hem. jag är ute och kallar hela tiden, slår på matskålen och så men hon kommer inte. Tror ni att hon hellre ligger och fryser ihjäl än kommer tillbaka? Hur länge klarar hon kylan?
    Jag är så förtvivlad, jag älskar min katt så mycket. Och så har jag skrämt i väg henne.

• Svar på tråden Min katt är bortsprungen - förtvivlad
  • Devoted

Tack! Det är just det jag undrar, om hon kan överleva i kylan. Jag hittar ingen alls information om hur katter klarar det. En människa som lägger sig ute i 10 minusgrader somnar och dör. Men en katt? Man hittar väl inte direkt ihjälfrusna katter på vintern? Då borde de ha svultit ihjäl och det gör hon ju inte i första taget. Hon har fångat möss innan, även om det var barmark. Det är verkligen konstigt att hon blev så rädd att hon försvann, aldrig varit med om någon liknande.

Hemskt nog skall vi åka till Sri Lanka på torsdag morgon och blir borta en vecka. Det känns som ett svek och jag vill inte men måste känner jag. Fast grannarna kommer att ropa och kolla huset.

• Peppar

Nej, jag tänkte samma sak - inte har man hört talas om att folk har hittat ihjälfrusna katter direkt. Jag bodde granne med en katt förut som var ute när det var ordentligt kallt men han var lika glad för det. Du ska se att hon kommer hem snart, i god tid innan ni åker på semester! Håller alla tummar!

• Peppar

Kanske du kan ringa en veterinär eller ett djursjukhus och fråga om tips för att få katten att komma in igen?

• Zippolina

Med tanke på att så många "sommarkatter" överlever vintern så tror jag inte att du behöver vara orolig över att din katt ska ligga någonstans och frysa ihjäl.
    Tror inte heller att du behöver oroa dig över att du skulle ha skrämt iväg henne med ditt gråtande o skrikande - trots allt så är det ju du som är hennes trygghet och det är hos dig maten finns.
    Katter är små egensinniga djur, hon kanske inte alls har lust att komma tillbaka just nu utan njuter av friheten lite......
    Ha lite tålamod, gå ut och håll koll med jämna mellan rum så hållar vi här på BT tummarna för att det hela reder ut sig innan det är dags för dig att åka iväg.

• Devoted

Tack snälla ni. Åhhh vad jag hoppas att hon kommer i kväll eller natt! Kanske väntar hon bara på att det skall bli tyst och lugnt runt huset....
    Nu har jag även ställt ut hennes sandlåda, kanske känner hon lukten av den. Det är svårt med annan mat än torrisar för det är minusgrader men hon är nog så hungrig ändå. Jag är även rädd för att hon inte får vatten, det är ju fruset nu. I natt skall jag smyga ut och se om hon ligger i sin transportbur, då kan jag snabbt stänga dörren till den.
    Jag har anmält till min lokala polisstation. Polismannen trodde inte att några dagar i kylan var farligt. Jag måste kunna hoppas. Vi har i vart fall mycket begränsad biltrafik i området och nu kör bilarna så sakta också då det är halt.
    Tack igen, det är ett skönt stöd.

• Peppar

Om hon gillar räkor kanske du kan värma en fryst räka i mikron eller bara i varmvatten och lägga ut så kanske hon hinner känna doften innan räkan fryser till, och få hemlängtan

• Devoted

Hon är tokig i räkor och jag har hemma.Bra idé. Jag kör några i micron nu och går ut i mörkret och lockar.

• Mitt lilla hjärtegull...

Hej tjejen.
    Vad jag lider med dig. Har själv två stycken katter och skulle bli fullkomligt hysterisk om de försvann. Hoppas att du hittar din skatt. Katter är som sagt nyckfulla små liv som är väldigt självständiga. Även om hon stack iväg av sig själv så vet hon var hon bor och när hungern är för stor så kommer hon säkert.
    Lägg ut lite blötmat och tipset med räkor var kanon. För då ser du om hon har varit där och mumsat.
    Vart bor du någonstans? Jag hjälper dig gärna att leta om det är i krokarna.
    Jag tänker på dig.
    Kramar Stolt birmaägare.

• Spättan

Sänder stödkramar!!!!
    Tänker på er!!!

Spättan

Svar på tråden Min katt är bortsprungen - förtvivlad