• Devoted

Min katt är bortsprungen - förtvivlad

Min älskade katt sprang bort kl 03. natten till i söndags. Det var jag som skrämde henne genom att gråta och skrika. Hon sprang i väg och nu har hon varit ute i över 30 timmar i 10 graders kyla. Jag såg henne i natt. Hon låg under en presenning på vår terrass och jamade ynkligt. Men hon sprang i väg när jag kom och jag hittar henne inte. Hon går aldrig ut i snön och brukar bara gå kortare turer. Hon har nog blivit tokig av kylan och vågar inte komma hem. jag är ute och kallar hela tiden, slår på matskålen och så men hon kommer inte. Tror ni att hon hellre ligger och fryser ihjäl än kommer tillbaka? Hur länge klarar hon kylan?
    Jag är så förtvivlad, jag älskar min katt så mycket. Och så har jag skrämt i väg henne.

• Svar på tråden Min katt är bortsprungen - förtvivlad
  • Devoted

Jag satte ut några räkor och lite torr- och blöt mat bl.a. under en veranda (stor, mörk, kan ej se under) dit spår har lett (från också men hon måste ha varit där) och räkorna samt en del av det andra var borta nu. Men det är ju omöjligt att veta om det är hon, en annan katt el tom möss och råttor.
    Det är snöstorm här (Sollentuna) men en halv plusgrad. Inga nya spår i snön på hela dagen och kvällen.

• marie 06

Katter är överlevare! Den klarar sig så länge den kan krypa in under en veranda/pressening och har tillgång till mat. Den blev säkert skrämd, men om du har lite tålamod så ska du se att den kommer igen. Försök ha kontakt med dina grannar också, samma sak hände en av mina vänner. Katten blev skrämd och valde istället att på lite kärlek hos grannen ett tag. Nu är hon hemma igen! Så se till att mat finns, ställ även starkt luktande mat innanför kattluckan. Tonfisk till exempel.
    Lycka till!

• Devoted

Nu har hon varit borta i exakt 48 timmar. Och inte ett spår i snön på 24 timmar. Inte sett till henne på så länge. Varför rör hon inte sig? Om hon bara ligger så dör hon ju, om hon inte redan gjort det.
    Den blöta kattmaten jag satte under grannens veranda försvann precis som räkorna men jag tror inte det var hon. Hon är så pratig och skulle svarat mig. Det gjorde hon även förra natten när jag såg henne. Då jamade hon ynkligt varje gång jag kallade på henne.
    Jag skall försöka sova någon timme men det är så hemskt när man vet att hon är ute i snöstormen.

• Stinatina

Hoppas hon dyker upp..Förstå verkligen din oro.. Vädret är ju sämsta tänkbara också!Tänk om hon blivit iväg skrämd av någon utekatt?! Konstigt att hon inte kom när du såg henne.Har verkligen inga andra råd än att leta och locka, fråga grannar..

• Devoted

Hon kom inte i natt heller. Och det är inte hon som ätit av maten, det finns inga spår runt. Nu är hon inne på tredje dygnet, har hon inte hittat skydd och vatten är det nog ute med henne. Jag saknar henne så jag vill dö.

• Spättan

Gick och la mig med dig och kissen i tankarna och ni var det första jag tänkte på när jag vaknade!

Kan det finnas möjlighet att någon annan lockat in henne till sig?
    Har du pratat med grannarna?

• Dallandra

Det gör rikgit ont i mig, förstår din förtvivlan!

Som det skrivits innan är katter överlevare så jag tror inte att hon frusit ihjäl. Jag tycker att du ska fortsätta att sätta ut mat och hör med grannarna precis som Spättan skrev.

• Peppar

Jag tror att hon har klarat sig även om hon är ute och ligger och trycker nånstans. Bra idé att kolla med grannar och sätta upp lite lappar i området. Hoppas och tror att hon kommer hem snart!

• _koko_

Devoted, som många skriver här är katter överlevare. Det märks att du är helt förstörd, och det skulle antagligen jag också vara om nån av mina katter försvann. Men att du har sett henne runt huset tyder ju på att hon vet var hon hör hemma, hon vill bara inte gå in just nu. Hon blev säkert skrämd där hon vanligtvis känner sig som tryggast, och blev kanske lite förvirrad.

Jag tror verkligen att hon kommer tillbaka. När hon är tillräckligt hungrig, eller när hon saknar dig för mycket. :)

Tänker på er.

• Devoted

Tack för att ni tror att hon lever. Jag hoppas så. Det är så tomt utan henne. Jag är på jobb för att trycka upp färgfotografier nu och byta ut lapparna. Sedan skall jag leta lite längre bort i området. Men det kom 20 cm snö i natt och det är så kallt fortfarande. Det finns heller inga språk runt huset. Men kanske ligger hon och trycker.
    Tack igen.

Svar på tråden Min katt är bortsprungen - förtvivlad