• Devoted

Min katt är bortsprungen - förtvivlad

Min älskade katt sprang bort kl 03. natten till i söndags. Det var jag som skrämde henne genom att gråta och skrika. Hon sprang i väg och nu har hon varit ute i över 30 timmar i 10 graders kyla. Jag såg henne i natt. Hon låg under en presenning på vår terrass och jamade ynkligt. Men hon sprang i väg när jag kom och jag hittar henne inte. Hon går aldrig ut i snön och brukar bara gå kortare turer. Hon har nog blivit tokig av kylan och vågar inte komma hem. jag är ute och kallar hela tiden, slår på matskålen och så men hon kommer inte. Tror ni att hon hellre ligger och fryser ihjäl än kommer tillbaka? Hur länge klarar hon kylan?
    Jag är så förtvivlad, jag älskar min katt så mycket. Och så har jag skrämt i väg henne.

• Svar på tråden Min katt är bortsprungen - förtvivlad
  • Dallandra

Vad ledsen jag blir, vet precis hur det känns :(

Vi hade vår katt i femton år och älskade honom hur mycket som helst och man blir helt förtvilad när något sådant händer.

Jag hoppas att hon kommer tillbaka snart.

• Loka

Vet hur det känns , vår (inne)katt försvann förra sommaren när det var fruktansvärt varmt (istället för kallt).

Men om hon är i närheten och söker skydd under en presenning under nätterna, tror jag att hon klarar sig ett tag. Ni kanske kan lägga ut en filt åt henne under presenningen där hon brukar hålla till. När ni hör henne jama, vad gör hon när ni öppnar dörren? Nu ska det ju bli lite mildare ute så då kanske ni kan ha altandörr eller liknande öppen ett tag så kanske hon smiter in.

• Frances

Stackars, stackars dig :( Och missen :( Skulle bli helt tokig om min forsvann. Jag tror att katten klarar sig ett tag nar den soker skydd, det ar ju bra. Gor som ovanstaende sager och lagg in filtar och sadant dar du hittade henne under presenningen, hon kanske kommer dit igen!

• Zippolina

Jag förstår precis hur du känner.
    I november förra året "ramlade" vår innekatt ut från tredje våningen, till saken hör att katten blev misshandlad som kattunge och därför saknar en del tänder plus att han har balanssvårigheter vilket avsevärt försämrade hans chanser att klara sig ute i det "fria".
    Efter fem dagar hittade vi hans gömställe i ett stenröse men det tog ytterligare fem dagar innan han var så matt att han lät sig infångas.
    Trots tio dygn ute i höstregn och kyla så klarade han sig utan bestående men, katter är sega...

Håller tummarna för att din kissemiss låter sig infångas *kram*

• Devoted

Det känns lite lättare att ni inte tror att det är slut med henne. Bra tips med filtar. Jag har nu ställt ut hennes transportbur med en yllefilt och torrfoder i. Hon har en kattlucka och kan komma in när hon vill fast det var genom den hon sprang ut och hon stod framför den i natt utan att gå in så hon förknippar den nog med skrik och bråk.
    Jag är mest rädd för att hon sover någonstans och blir så kall att hon går över i medvetslöshet utan att vakna upp och dör. Men å andra sidan så har jag inte hört om katter som fryser ihjäl så fort.
    Jag skall ut igen nu och se om jag kan spåra hennes steg i snön denna gången.
    Funderar på att sätta grannens schäfer att söka upp henne men då blir hon kanske så rädd att hon verkligen springer bort, eller vad tror ni?
    Tack för ert stöd.

• Spättan

Stackars lilla kisse och stackars DIG!!!

Förstår att du känner dig maktlös och eländig men jag tror att hon kommer hem till dig igen. Hon finns ju i närheten och gör du som du tänker, d.v.s. sätter ut transportburen med filt och foder så ska du se att rätt som det är hör du en som jamande vill in i värmen igen!

Tänker på er och håller tummarna för att det löser sig .

Kram Spättan

• emipon

Hoppas, hoppas du hittar din lilla katt! För några år sedan sprang min kisse bort och jag trodde aldrig att jag skulle få se henne igen. Hon var väck, helt enkelt. Men... efter ett halvår fick jag ett brev från en för mig främmande avsändare. Det var en tjej som praktiserade på ett äldreboende där det bodde en "hittekatt". En dag satt hon och gosade med katten och konstaterade att hon hade ett ärr på magen. Hmm, tänkte hon, man lägger väl inte dyra pengar på att sterilisera en katt för att sedan dumpa den? Så hon tittade vidare, hittade svaga, otydliga siffror i örat på katten, ringde kennelklubbens register, fick min adress och hepp! Ett par dagar senare var min missekatt hemma igen!
    Så du, om det tar tid ska du inte misströsta. Det kan ordna sig ändå.
    Kram

• Devoted

jag klarar det inte. Min katt ligger och fryser ihjäl någonstans och jag kan inte hitta henne. Inga spår i snön på hela dagen. Jag är så rädd att hon ligger ned och har blivit för kall och somnat in. Ångesten förlamar mig. Jag vill inte leva utan henne. Jag har skrämt bort henne och nu dör hon.

• Peppar

Å, hoppas hon kommer tillbaka snart - det gör hon säkert! Finns det inget oemotståndligt du kan locka med, räkor eller så? Schäfern - hmmm, ja det är väl en risk att hon blir rädd och springer ännu längre bort, men om hon skulle vara utmattad och inte orkar springa är det förstås bra att hitta henne... Omöjligt att veta. Men hu, jag vet hur hemskt det känns Min ena katt sprang bort tre dagar före bröllopet i somras men hade vett att komma tillbaka efter ett dygn - det var ju inte länge sett i efterskott men med tanke på att han egentligen är innekatt och i allmänna hispigheten hann jag ändå bli lite orolig. Lycka till massor! Hoppas hon kommer hem ikväll!

• Peppar

Katter klarar nog kylan bättre än man tror, jag vet en som var bortsprungen tre ordentligt kalla novemberveckor men kom tillbaka sen, trött och hungrig men ändå. Ge inte upp, gumman!

Svar på tråden Min katt är bortsprungen - förtvivlad