• Frances

Annu en trad om p*rr plus sambo

Ja alltsa, jag ville bara hora om NI tycker att jag overreagerar.

Jag har aldrig haft nagot emot p*rr generellt, kan kolla med sambon osv, jag har absolut inga problem med det. Jag har heller inga problem med att han har cirka femton filmer pa datorn. Har aldrig varit 'svartsjuk' pa det satt, jag menar man kan ju 'bli upphetsade tillsammans av det.

Men for ett par dagar sedan nar jag gick igenom fotoalbum pa datorn sa hittade jag 900 (!!!!!!!!) p*rrbilder pa hans dator, liksom tusentals nakna, smala, vackra tjejer. Jag kande mig ratt illa till mods.. jag menar, porrfilm blir man val k*t pa for att man ser folk ha sex, dessa bilder var mer 'tjejen flaker ut sig', sa man tittar alltsa enbart pa tjejen o blir k*t pa henne.

Jag fragade lite om det pa morgonen darpa, absolut inte anklagande utan bara att jag var forvanad over att det var 900 st, ratt manga med andra ord.. han sa att de tar mindre plats an filmer, och att han inte sett de flesta.

Jag fragade inte mer, men det har gnagt i mig lite. Jag gillar liksom inte tanken pa att han ska kolla pa andra tjejer och bli k*t, fraga mig inte varfor jag tycker det ar nat helt annorlunda med p*rrfilm an sadana har bilder, det vet jag inte sjalv.

Sa jag kunde inte lata bli att falla en kommentar nyss, mest skamtsam men med en liten undran bakom anda 'sa du brukade spendera viss tid pa kvallen med att kolla in tjejer (syftade pa hans 900 bilder) och r*nka till dem'? Sjalvklart menade jag 'innan vi traffades', det var liksom underforstatt. Da sager han 'jo ibland, men alltsa jag kan radera 450 st av dem om du vill'.

Da blev jag ledsen, jag menar vadda 450 st?? Sa han ska behalla 450 st for att kolla pa o r*nka till nar han har mig? Jag tycker redan att jag ar valdigt oppen nar det galler sadant har, men det ar val for sjutton en sak att gora det (kolla pa och njuta av) tillsammans an att sitta o r*nka at en annan brud som sitter och sarar pa benen?

Jag blev ledsen o fragade vad sjutton han menade med det, fragade som jag skrev ovan. Da blir han skitsur, deletade alla och sa SER DU? BORTA! Sen hoppade han in i duschen utan att snacka mer med mig.

Ar det har mitt fel, overreagerar jag? Jag har ju aldrig anklagat honom, jag undrade verkligen bara varfor han hade dem? Jag har ratt daligt sjalvfortroende, sa det hjalps val inte av nar jag ser att tjejerna pa alla bilderna ar helt perfekta. Jag som inte ens brukar vara ett dugg svartsjuk, nar det kommer till 'verkliga livet', men jag mar illa nar jag tanker pa att han kanske sitter och r*nkar till dessa tjejer aven nar han ar ihop med mig....

...typ duger inte jag?

• Svar på tråden Annu en trad om p*rr plus sambo
  • Tant Pernilla

Snuttegurkan: Det är tur att inte alla är som du, tycker jag.

Jag skulle aldrig drömma om att vara otrogen mot min man eller han mot mig, men vi använder viss erotisk litteratur och bilder - sånt som vissa kallar p*rr - i vårt förhållande. Det hela handlar ju om hur man ser på såna saker. Ser man dem som något som konkurrerar, så är det ju klart att det kan uppfattas sårande. Ser man det som något som stimulerar, så blir det bara en tillgång i ett nära förhållande.

Jag tror definitivt på "sann trohet", men inte med den definition som du ger begreppet...

Sen behöver du inte använda versaler för att föra fram ditt budskap. Det ger ett lätt frustrerat intryck.

• Snuttegurkan

Genus

Tack för ditt uppmuntande inlägg.
    Måste bara få tala om att både min man och jag är överens om att inte se på porr och såna bilder. Vi har diskuterat detta ett antal gånger, utan att jag eller han behövt bli frustrerade på varandra. Det är bara något vi valt bort !!! Och så vill jag tala om för dig att han aldrig varit hårt hållen. Att jag skulle projicera honom ..skojar du??!! Han råkar tycka precis som jag. Vi har precis samma syn när det gäller detta, tro det eller ej !! Jag tror att du ska ta det lite lugnt med vad du talar ut om par som du inte vet nåt om. Det enda kontraktet vi har är våra löften till varandra. Min personliga åsikt är att du är riktigt omogen.
    Du får gärna reagera men kalla mig inte för oerfaren, du vet fortfarande inget om mig !!

• Genus

Du framstår fortfarande som en benhård person som har sin tankebaserade åsikt väldigt klar, det finns fundamentalism som inte har med religion att göra. Du är säkert säker på att ni är överens om vad porr representerar och något säger mig att det inte vore lönt för din stackars karl att lägga i en protest även om det vore så. Du talar också om "kontrakt" er emellan. Please...och du kallar mig omogen? Och om han bryter detta kontrakt, smäller du honom på fingrarna då? Tillåt mig småle lite åt dig. Nej, jag vet inte mycket om dig men dina inlägg säger mer än tusen ord och räcker en bit på vägen. Jag känner igen en jättearg och endimensionell fundamentalist när jag sen en. Och du, om du läser alla mina trådar och inlägg så kan du inte direkt påstå att jag är omogen.
    Innehållet i den samlade mängden inlägg jag gjort samt responsen därpå säger mer än din åsikt om mig, skriven i självrättfärdig affekt. Släpp pojkvännen loss, han vill nog ut och leka litet...//G

• K.C

varför förutsätta att alla män vill kolla på porr?
    igen: jag fattar inte varför så många tjejer vill vara så öppna att de accepterar t.ex porr. (igen; INTE erotik utan den porr vi ser mest av).

och ett kontrakt är inget negativt - det finns teraputer som rekommenderar att man skriver kontrakt sinsemellan om allt möjligt. självklart på lika villkor. MAn kan väl säga att det är en överenskommelse.

• Genus

Jag förutsätter inte att alla män vill kolla på porr, utan vänder mig emot att Snuttegurkan så benhårt utesluter porr/erotik överhuvudtaget. Hon anser ju att det räcker att mannen tittar på henne och att till och med tankar och fantasier är förbjudna. Då kan jag säga att förbjuden frukt smakar alltid bäst och smartare vore att ha en mer öppen grundinställning till varandra och eventuella önskemål så sker det sannolikt färre "övertramp" i ren trots i förhållandet. Kärlek är inte att hålla stenhårt i varandra, äkta kärlek är att dela livet tillsammans men även att låta varandra ha sig själva och det egna "rummet", integritet måste få plats i en relation. Dessutom vore det väl bra om man hade en mer ifrågasättande attityd även gentemot terapeuter. I mina ögon är ett kontrakt i ett förhållande bara ett tecken på att det saknas en grundläggande själslig enighet och samstämmighet. Det är ju som det sägs: "Ju fler lagar ett land har desto sämre är det ställt med moralen bland folket". Om man kontraktera bort förbjudna önskemål och böjelser så skuldbelägger man dessa. De försvinner dock inte utan dyker upp i en eller annan form så småningom. Kontrakt är inte bra bara för att terapeuter säger det. //G

• K.C

ehh... det är nog mer menat som jag sa, som en överenskommelse... Och överenskommelser är ju ändå tryggheten för båda parter. ATt gifta sig, till exempel... det är också en form av överenskommelse, ett kontrakt. En överenskommelse kan ju vara att inte ha några utan vara helt fria. Ändock en överenskommelse. Självklart tycker inte jag att allt teraputer säger är bra, men det är väl ganska självklart?!

Frihet att göra val måste alla ha. Men det innefattar också friheten att få veta om de val man finner avgörande. Alltså inte smyga med sånt ens sambo skulle tycka vore avgörande för förhållandet. Inställningen till porr etc må vara olika, men visst fasen är det bra att veta att man är överens om vad som är ok och inte. Sen kan man väl utifrån det ta beslut vad man vill acceptera eller inte.
    FÖr mig är porr inte bara nakna människor utan en förödande företeelse för kvinnan i samhället och därför skulle en kille som kollar på porr aldrig kunna bli min pojkvän/man... Det innebär inte att jag håller min man om halsen och inte låter honom tänka själv.

• Meddelande borttaget
  • Ei saa peitää

Men Snuttegurkan, hur i hela friden kan du vara så säker på att din pojkvän inte är otrogen då? För enligt dig så är han ju otrogen om han så kollar på en tjej och tycker att hon är snygg och sexig eller om han fantiserar om andra. Man kan ju omöjligt ha koll på sin partner hela tiden och vad den andra tänker på är ju helt omöjligt att veta. Tycker det skulle va jobbigt att ha en sån syn på otrohet för det betyder ju att man aldrig kan lita på sin partner. Och så mycket kan jag säga dig att den person som aldrig kan tycka att en annan person än sin partner är sexig existerar inte. Det är ju vad man gör med sina tankar som är det väsentliga. Bara för att man tycker en bild på en kille (eller tjej) är snygg betyder ju inte att det är den personen man vill vara tillsammans med.

• Genus

Ei saa peitää uttrycker ungefär vad jag själv tycker. Varför hålla sån koll på sin pojkvän Snuttegurkan? Varför har du ett sånt stort kontrollbehov? Jag är inte alls så säker på att din pojkvän resonerar som du, och det kan sannerligen inte du heller vara. Snarare är det väl så att han gömmer undan sig själv och sina önskemål ännu mer och detta innebär att ni rent intimt känslomässigt kommer ifrån varandra, i längden alltså. Kärlek är inte att hålla varandra stenhårt utan att ge luft och utrymme samtidigt som det finns närhet och allt annat som är fint emellan en. Jag utgår inte från att alla män är intresserade av porr, men jag utesluter inte att många är det och vill se på det med nyktra ögon och förnuftigt sinne. Porr är sjukligt när det blir ett substitut men känns bara spännande när det är en acessoar och en erotisk stimulans. Ska vi vända oss emot sexiga underkläder och sexleksaker också? Om allt är så "perfekt" i ett förhållande skulle det inte finns behov för det heller. Med ditt synsätt kommer du att gå på en mina så småningom, Snuttegurkan, din självskapade verklighet är alldeles för svartvit och endimensionell för att funka i det långa loppet.//G

•  jansson

genus....
    dra er på tonen lite...ingen behöver höra att man är omogen etc men ändå...ta det lungt
    det predikas ju ALLTID här på bt att alla får tycka som man vill etc så let it be.

för övrigt stå på dej Snuttegurkan, håller med dej till punkt och pricka. Jag och min man skulle inte heller acceptera att den andre fantiserade iväg om nån annan. Och det kommer heller inte frå n mej i första hand utan från honom.

Svar på tråden Annu en trad om p*rr plus sambo