• Loka

    Är alla jämt så trevliga?

    Blir så förvånad över alla "kramar, tänker på dig" osv. osv. som uppkommit här inne den senaste tiden. Blir mer eller mindre spyfärdig på att läsa alla dessa trevligheter, som i mina ögon är mer eller mindre falska.
    Eller är alla så jä*la trevliga och förstående jämt?

    Själv har fullt skå med att hålla fingrarna i styr i vissa trådar för att inte skriva allt för otrevliga saker.
    Men det kanske bara är jag som är otrevlig?

  • Svar på tråden Är alla jämt så trevliga?
  • Cinso

    I de fall jag delat ut orden "tänker på dig" och "kram" så är det pga att den personen, som i ett tidigare inlägg, berört mig. Då jag sitter här "bakom ett nick", och inte känner personen så kan jag inte göra mer. Att visa medkänsla för någon som har det svårt är väl knappast att vara falsk?

    Jag tänker mycket på den person, kommer ej ihåg nicket, som just nu har problem med sitt ex. Och då skrev jag det!

    Jag tänker även på den tjej som häromdagen hade skaffat ringar och skulle fria till sin karl... men jag kommer inte ihåg nicket eller rubriken, så jag får väl sitta här och undra över hur det gick...

    Varför blir man upprörd och spyfärdig över vänlighet? Falskt? Det måste jag dock påpeka att det är väl knappast någon tillräckligt insatt i varje persons personlighet för att kunna kommentera!

    Tabu har det väl heller aldrig varit, det är väl bara fritt fram att skriva ner.

    Aldrig hade jag väl kunnat tro att folk tog illa upp av en sådan kommentar som "kram"...
    Har du blivit tilldelat kramar och tankar som du tar illa upp över? Eller är det frånvaron av detta medlidande som gör folk upprörda?

  • nano

    Jag håller med om att det kan bli lite väl sockersött och pussigulligt härinne.

    Men att jag tycker det har ju inte att göra att med att jag skulle vara mindre trevlig, bara att det inte är min stil. Jag är inte särskilt förtjust i det i verkligheten, heller, folk som kallar varandra smeknamn och kramas så fort de träffas på stan, själv tycker jag att det känns väldigt överdrivet.
    Varför skulle man vara trevligare bara för att man skriver "kramiz" och "tänker på dig" än om man ger ett konkret råd? Det är inte mindre empatiskt att försöka hjälpa med situationen än att förklara att man tänker på någon? Jag kan heller inte hålla med om att det bästa alltid är att vara gullig och rar och hålla med.
    Dessutom är det väl tiden och viljan att hjälpa som räknas?

    /kraaaaaaaaaaaamizar :D :D :D
    nano

  • Loka

    Nu har jag läst igenom alla svar och kan säga att vissa har fattat vad det är jag menar medans vissa är ute i det blå och cyklar . Det visar kanske framför allt att det kan vara väldigt svårt att genom korta skrivna inlägg få fram vad det egentligen är man menar.
    Men envis som jag är anser jag fortfarande att man blir trött på allt pussande och gullande i trådar som (i alla fall jag) tvivlar på att innehållet verkligen stämmer.

    Anna gbg
    Tyck vad du vill , men det var inte min mening att "hänga ut" någon speciell person i och med min tråd, om då Raskan tog det väldigt personligt ber jag om ursäkt för det. Om du sen anser att det är falskt menat så är du nog inte den människokännare du uppger dig för att vara (och framför allt känner du inte mig, jag har inga som helst problem med att medge att jag har fel, de få gånger jag har det ).

  • Silje21

    Alltså, kan inte folk få välja själv vad f*n dom vill skriva för hälsningar åt andra? Jag kritiserar ingen som inte skickar kramar och lyckoönskningar, på samma sätt som jag inte kritiserar dom som gör det. Måste man börja lägga sig i vad andre folk skriver när det inte sårar någon? Om folk vill skicka kramar etc så är det väl en del av deras personlighet, och jag ser inte att jag har någon rätt att löjliggöra deras personlighet på samma sätt som jag inte har rätt att hoppa på dom som tycker det är överflödig med pussar och kramar hit och dit. *suck* Jag hade förstått att folk blev spyfärdiga därsom folk hade bett andra att dra åt h**vete i slutet på sina inlegg eftersom det är kränkande. Övergullighet är inte det.
    //Silje

  • Loka

    Silje
    Jag förlöjligar inte de som skickar kramar, jag bara ifrågasatte om det bara är jag som är otrevlig och tycker att gullandet börjar stå mig upp i halsen. Och nu har jag ju fått svar på den frågan, vissa tycker som jag och andra inte, precis som i alla andra trådar som förekommer här inne .

  • Ei saa peitää

    Då skulle ni gå in på odla.nu för där är det nästan äckligt övertrevligt ibland. Orkar oftast inte läsa trådarna p g a det. Man ska liksom vara vän med alla och alla håller med och det blir rätt tråkiga diskussioner då.

  • Anna gbg

    men? Jag trodde ironi skulle gå hem på den här tråden...

  • Nina, Sthlm

    Loka
    Jag förstår dig precis. Har svårt för sånt gullande, kanske för att jag är finska och inte van vid det. Jag kommenterar väldigt sällan nånting här, men när jag gör det, så menar jag varje ord,och då är garanterat kram- och pussfritt.

  • Fröken januari

    Loka, jag förstår precis vad du menar.

    Det är superbra att folk kan hjälpa och stötta varandra med stort och smått.

    Handlar det om en fråga där man faktiskt skulle krama om någon i verkliga livet är det helt okej att skriva det. Att däremot skicka kramar och tankar till höger och vänster känns jättefalskt. Då har man urholkat ordens rätta betydelse så att de inte längre betyder något när man menar dem. Jag vill inte ha någon kram av var och varannan på gatan och inte heller på internet.

    Jag vill att folk skickar kramar till mig när de verkligen menar det precis som jag vill att folk säger att de älskar mig när de verkligen menar det. Låt det aldrig bli som i USA där man säger att man älskar varenda granne och bekant. Hur spännande är det då att säga det till sin kärlek för första gången?

Svar på tråden Är alla jämt så trevliga?