• Fenomena

Betala för håruppsättning som höll mindre än 10 min?

Vill egentligen inte behöva fråga er om råd, utan lösa det med frisören. Det har tyvärr inte gått så bra.

Tärnans knut i nacken föll ned mindre än tio minuter från att vi lämnade frisören. När hon bara gick på trottoaren... Enligt tärnan hölls hela tyngden (halvlångt hår inkl löshår) uppe med bara två nålar upptill. Tärnan valde att inte störa mig mitt i bröllopsfotograferingen, och hade inte heller tid att försöka hitta (ej från stan och visste inte vad salongen hette) och åka tillbaka till frisören innan vigseln.

Hon ringde frisören när de hade öppnat efter helgen och påtalade felet. Jag är nu inte så sugen på att betala uppsättningen, som inte verkar ha utförts korrekt. Inte ens frisören själv kan säga säkert att h*n inte använde anbart två nålar upptill för att fästa knuten. Tärnan har bild på den förstörda uppsättningen.

Hade det varit en vanligt fest så hade ju tärnan åkt tillbaka, även om hon hade blivit lite sen till festen. Men det går ju inte när det är vigsel... Frisören ifrågasätter inte att håret ramlade ned, bara att vi inte kom tillbaka, så hon vill ha full betalning. Jag är inte så sugen på att betala...

Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Betala för håruppsättning som höll mindre än 10 min?
  • Sarah37

Åh vad trött jag blir! Du har många kompisar du Fenomena. Jag tar varken ditt eller frisörens parti eftersom jag inte vet hur allt gick till men varför kontaktade ni inte frisören direkt???

Varje frisör med någorlunda självaktning har telefon och telefonnumret bör ni ju redan ha haft. Och förresten... hur långt hinner man gå på mindre än tio minuter? I festmundering. Och märkte inte du att det var fel på frisyren (trots att du som brud inte kunde bli störd)? Tärnan var väl inte vänd mot dig hela tiden? Ni kan ju inte komma två dagar senare. Vad trodde ni skulle hända då? Var inte frisyren viktigare än så? Här verkar det som om pengarna var viktigast.

Hur gick det med klänningen? Gick det en söm? Maten? Var den varm? När man gifter sig får man räkna med att betala för sig. Att komma flera dagar senare och vägra betala för att det gick snett utan att ens ha försökt fixa till det på själva bröllopsdagen låter lite konstigt tycker jag. Men det så klart, det är bara min egen enkla åsikt.

Nej du Fenomena. Bit i det sura äpplet och stå för ditt eget misstag - att inte ge frisören chansen att rätta till det samma dag och få er dag så perfekt som möjligt. Jag är säker på att hon eller han gärna hade gjort det. Och visst hade det känts bättre om bröllopsdagen hade varit helt perfekt än att betala en tusenlapp (eller hur mycket det nu var tal om) mindre för kalaset?

/Sara i Skåne

• Frisören

Det uttrycket var ett uttalande för den hopplösa känslan av att blivit missförstådd och felaktigt uthängd!

För det är ju det två stycken av inläggen handlar om..
    Att hänga ut företaget i fråga i ett ämne som är felaktigt upplagt!

Om du tycker hela tråden och företaget bygger på den meningen så...

Då får det stå för dig...

Tyvärr så kommer ju inte 2500 nöjda brudar skriva i denna tråd och berätta hur nöjda dom var!
    Och hur dom upplevde serviceandan!

• Fenomena

Trådstartaren här. Frisören har bett mig att lägga till några fakta, vilket jag här gör.

Jodå, jag är väldigt nöjd med den uppsättningen jag som brud fick. Det har jag aldrig förnekat. Den var fin och höll hela kvällen. Jag kan påpeka att den frisören som "har" salongen gjorde min frisyr. Tärnans frisyr gjordes av en frisör som jag nu har förstått har eget företag.

På min bröllopsdag, när vi skulle gå, framkom att tärnans frisyr inte skulle betalas tillsammans med övriga poster som var uppgjorda att betalas i efterskott, utan kontant. Detta visste jag inte om så jag hade inga pengar med mig. Den frisör som gjorde mitt hår lade då ut pengar till den andra frisören.

Detta fick till följd att frisör nr 1 blev inblandad i en tvist som inte rörde henne (eftersom hennes jobb var felfritt). Konsumentvägledningen gav mig rådet att detta inte var mitt fel och att jag inte skulle betala. Nu senare har jag förstått att det har drabbat frisör 1 och jag har därför betalat henne hela summan.

När konsumentvägledare tog tillbaka denna rekommendation blev jag lite stött, eftersom jag hade baserat mitt agerande på denna rekommendation. Jag tog i när

jag kallade det "tryckt på", men jag tycker att det är lite konstigt att konsumentvägledaren ändrar sin rekommendation när någon frågar om fallet. Jag tycker mig ha gett full info innan.

Jag kan också lägga till att jag blev erbjuden schampo av frisör nr 2, som gjorde tärnans hår, men jag ville inte ha schampo utan nån annan kompromiss.

Jag kan säga att jag bara har skrivit sånt som är sant, och i syfte att få några råd.

Sanningen är att tärnan satt klar hos frisören i ca en timme innan vi åkte. När vi hade åkt bil i ca 2-3 min så sa tärnan att det kändes som om någonting lossnade i frisyren. Jag och maken tittade (vi satt i baksätet) efter men såg inget. Ca 2 min därefter släppte vi av henne, och vi blev skjutsade till vår bröllopsfofografering.

När hon då började gå på trottoaren emot hotellet började (enligt henne) knuten falla ur. Som jag sagt tidigare hade hon inte tid att luska fram några telefonummer (hon kommer inte från stan) och ville inte störa oss (vi var ju upptagna med fotograferingen och hade inte telefoner med). Hon hann bara sätt på sig klänningen och sedan ta tag i sina uppgifter hon hade innan vigseln. Detta var oturligt, men det gör ju inte oss till några lögnare. Och inte har vi hängt ut nån när vi inte har nämnt namn.

Så för att inte oroa någon i onödan, jag skulle rekommendera andra brudar att anlita denna salong, mitt hår blev väldigt fint!

Men den ursprungliga fråga är inte helt okej, jag skulle gärna ha sett en kompromiss om priset på tärnans frisyr (som jag nu har betalat fullt pris på) när det gäller frisör 2. Jag kommer inte diskutera denna fråga med iblandade parter här.

• Norrbottensbrud

Jag vet ju inte vem som har "rätt" eller "fel" i detta fall, men måste säga att det du skriver i dina inlägg "frisören", inte direkt är till din fördel, ifall Fenomena skulle bestämma sig för att berätta vilket företag detta gäller...Kanske kunde komma med konkreta förslag eller lösningar istället för "hot" om jurister eller påpekanden som visar att du vet var bruden bor...Verkar inte riktigt stämma överens med vad man kallar ett "seriöst företag".

• Fenomena

Det där skulle inte vara en smiley.
    Fenomena - som nu åker iväg för helgaktivitet och inte kommer att "försvara sig" här

• Frisören

Norrbottensbrud

Konkreta lösningar och förslag har i detta fall lämnats!
    Vi har inte hotat bruden på någotvis.
    Att vi vet var bruden bor är väl inte något hot?
    Det var bara ett sätt att visa att det inte var långt för henne att komma in till salongen!
    Vilket vi hela tiden bett henne göra!!!

Det vi i första hand reagerar emot är att hon skrivet att tärnans uppsättning ramlat ur och att det är diskutoner runt det..
    På en salong i Uppsala...
    Sedan börjar man söka info om denna salong för att den skulle vara dålig...
    Vilket nu Fenomena äntligen skriver att hon absolut inte tycker!

Kan ni förstå vilka effekter ett felaktigt rykte kan ge en salong i en stad som inte är stor som Stockholm?

Förtydligar igen....
    "Frisör 2" diskuterar GÄRNA en lösning...
    Men hon vill inte komma ner till salongen och diskutera och detta med den rätta frisören som hyr stol på salongen!
    Alltså inte med salonginnehavaren som lånat ut pengar till "frisör 2"

Hur tror du att det käns att bli drabbad med dålig reklam för något som jag inte har något med att göra???

ALLTSÅ!
    Kom ner på salongen så löser sig problemet...
    För att kvittera ut pengar så måste det skrivar på kvitton.
    Lämnas en vara tillbaka för tex felköp så måste man ju signera ett kvitto!!!
    Eller hur?

• goda fen

Frisören

Kan du vara så vänlig och lämna den lyckliga bruden ifred!

Du har gjort tillräckligt dålig reklam för dig själv genom endast dina inlägg.
    Hetsjakt från frisören är väl det sista man önskar som minne från sitt bröllop.

Jag hoppas verkligen att blivande brudar slipper drabbas av ditt uppenbara dåliga temperament och ironi.

Hon har vänt sig hit för råd och talat om vad som hänt och varför de inte kunde kontakta er på bröllopsdagen. Om du nu är proffessionell bör du ju kanske ha en aning om hur viktig och speciell en bröllopsdag är samt att en tärnas uppgift inte endast består i att få håret uppsatt.

Att du dessutom har så mycket tid över en fredag eftermiddag att vara härinne, ( ska du ens gifta dig ? ) bevisar väl oxå hur attraktiv du är som frisör. Har du funderat på varför det är så?
    Jag tycker du ska söka hjälp för din aggressivitet omgående och se över din service anda.
    Fenomena har betalat och badwillen för ditt företag har du stått för själv härinne utan Fenomenas hjälp.

Du har endast dig själv att skylla för dålig publicitet.

Sök hjälp! Och sluta förfölja bruden!

• dindin

Frisören
    Så det är klart nu att hon inte behöver betala för tärnans uppsättning? Eftersom du skriver att hon ska komma ner och skriva på kvittot.

Sarah37
    Läs alla inlägg ordentligt innan du kommer med ett så dumt inlägg!

Fenomena
    Hoppas att allt löser sig och att du har haft en trevlig helg.

• Zippolina

Kan bara känna lycka över att jag inte bor i Uppsala och riskerar att råka ut för frisören/salongen som inläggen handlar om.

Att som frisör överhuvudtaget ge sig in i debatten på det viset som h*n gjort i ovanstående inlägg är så lågt man bara kan sjunka maken till temprament, ironi och hot med jurister m.m får en att undra hur det är med servica andan och än mer ställa sig på brudens sida.

Fenomena, hoppas att du kan lägga det här bakom dig och njuta av lyckan över att vara nygift.

• Fru E

Jag tror att det är viktigt för "frisörerna" att förstå att man har 1000 saker att tänka på den dagen man gifter sig....

Är det inte så att man oftast går till frisören bland det sista man gör innan fotografering och sedan brukar det bära av direkt till kyrkan, ganska tajt med tid för många!?

Finns inte så mycket tid att spela på då om ex en frisyr inte sitter som den ska eller att en söm i klänningen gick sönder.

Kan erkänna att jag inte skulle tänka tanken att ringa frisören eller den sömmersakan samma dag som jag gifter mig, skulle försöka så gott jag kunde fixa till håret/klänningen så att det dög under dagen och sedan ringa på måndag då salongen öppnade igen.

Känns lite som att "frisören" avslöjar sig själv och vilken salong det handlar om...
    Jag kan ha fel men när man berättar att man gjort ca 2500 bruduppsättningar (tror jag det var eller bara uppsättningar) betyder det att man är ganska stor i Uppsala på den biten och vad jag vet så är det inte så många salonger i Uppsala som är det??
    Om jag tyder "frisören" rätt så är hon ensam frisör i sin del av salongen och ensam ägare + en frisör som hyr stol av henne.
    För mig känns det som ett enkelt fall att lösa vilken salong det handlar om...
    MEN jag kan ha super fel =O)

Tråkigt är det ialla fall att fenomenas tärna inte är nöjd med håruppsättningen.

• Tina

Hum, jag tycker argumentationen (aggressiv)från frisören är misstänkt likt den jag hade när jag inte var nöjd med provuppsättning och make-up. Jag bet i det sura äpplet och betalade för det hela eftersom jag inte ville ha något bråk inför bröllopet. Men därefter gick jag till HairTeam på Sysslomansgatan - det kostade men resultatet blev kanon och jag är jättenöjd!!! --Lycka till med era frisyrer make-up och bröllop!

• 11 juni 2005

Fru E talar så rätt - även om man vill vara fin i håret i synnerhet på sin bröllopsdag efetrsom dessa bilder tenderar att masskopieras och sättas upp i alla släktingars hem dessutom så ÄR det faktiskt inte det ENDA som behöver göras nämnda dag!!!

Jag utgår oxå ifrån att den frisör jag anlitar den dagen har FÖRSTÅELSE för detta.

• Aquafresh

Usch, vilken obehaglig frisör som ger sig ut på nätet och debatterar med sina kunder. Självklart får bruden skriva här hur mycket hon vill. Hon ville ju bara ha råd på hur hon skulle göra. Och när frisören själv börjar skriva inlägg har det ju gått för långt. Jag vet inte vems felet är men att ett seriöst företag börjar leta efter inlägg på nätet, då är det inte så seriöst längre anser jag. Bara detta gör att jag inte skulle vilja få min håruppsättning gjord hos er, hur duktiga ni än må vara! Usch!

Svar på tråden Betala för håruppsättning som höll mindre än 10 min?