• Fenomena

Betala för håruppsättning som höll mindre än 10 min?

Vill egentligen inte behöva fråga er om råd, utan lösa det med frisören. Det har tyvärr inte gått så bra.

Tärnans knut i nacken föll ned mindre än tio minuter från att vi lämnade frisören. När hon bara gick på trottoaren... Enligt tärnan hölls hela tyngden (halvlångt hår inkl löshår) uppe med bara två nålar upptill. Tärnan valde att inte störa mig mitt i bröllopsfotograferingen, och hade inte heller tid att försöka hitta (ej från stan och visste inte vad salongen hette) och åka tillbaka till frisören innan vigseln.

Hon ringde frisören när de hade öppnat efter helgen och påtalade felet. Jag är nu inte så sugen på att betala uppsättningen, som inte verkar ha utförts korrekt. Inte ens frisören själv kan säga säkert att h*n inte använde anbart två nålar upptill för att fästa knuten. Tärnan har bild på den förstörda uppsättningen.

Hade det varit en vanligt fest så hade ju tärnan åkt tillbaka, även om hon hade blivit lite sen till festen. Men det går ju inte när det är vigsel... Frisören ifrågasätter inte att håret ramlade ned, bara att vi inte kom tillbaka, så hon vill ha full betalning. Jag är inte så sugen på att betala...

Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Betala för håruppsättning som höll mindre än 10 min?
  • Fenomena

Någon mer som har ett råd?

• depecha

Hejsan!

Jag tycker inte du ska betala för den uppsättningen.
    Har en kompis som är frisör och är inte kunden nöjd så behöver de inte betala. Eller jag menar, de vill ju ha betalningen men kan inte göra någonting åt det i slutänden.
    Tycker du ska ta ett snack till med frissan och hota med KO =) Funkar det inte så kontakta KO och se vad den kan göra.
    Hoppasm an inte hamnar på den salongen här i stan!

• Tessan78

Hejsan,
    Vad många inte känner till är att det finns "Konsumenttjänstlagen" dvs vilka rättigheter man har när man köper en tjänst. Dock tror jag att man alltid ska ge säljaren av tjänsten möjligheten att försöka åtgärda felet. Jag förstår att detta inte var möjligt i ert fall.. frågan är väl vad KO anser..

Lycka till!

• Fenomena

Tack för alla svar! Vad jag förstår så reglerar inte konsumenttjänstlagen behandling av människor, tex frisörtjänster?

Jag känner mig fortfarande ganska osäker... dvs jag vet att jag inte vill betala (vilket jag inte har gjort än) men jag vet inte vad jag har för rättigheter. Så jag vill gärna ha fler svar!

/en i övrigt lyckligt nygift Fenomena

• Nyfiken gul , nu fru

Kan ni inte försöka komma överrens om att bara betala en liten del??

Kanske bara betala för tvättning och föning av håret?

• Fenomena

Nyfiken Gul
    Jag har också tänkt så, att jag skulle ha betalat för tvätt om detta hade utförts, men tärnan tvättade själv håret dagen innan (för att uppsättningen skulle bli bra). Så det enda vi fick var en uppsättning, som efter 10 min innebar att håret som hängde i en tuperad massa över ryggen... inget man vill betala för.

• lij

Det enda du kan göra är väl att ta reda på vilka rättigheter du har och sedan prata med frisören igen med utgångspunkt från det. Om du har rätten på din sida är det bara att du står på dig och annars kanske det är bättre att försöka hitta en kompromiss, att du betalar halva priset eller något.

• IA!

Klart att du inte ska betala. Konsumentköplagen hittar du på denna länk:
    www.notisum.se/index2.asp&iMenuID=331&iMiddleID=285&iParentMenuID=236&iLanguageID=1

Det är alltså hela länkadressen själva huvudsidan är www.notisum.se om du vill leta andra lagar.

När det gäller vad som kan hända med dig så antar jag att du är rätt att få en anmärkning hos kronofogden. Detta är väldigt svårt att få om man inte bara struntar i att betala eller bestrida. Vad du ska göra om hon skickar en räkning är att betala det du fick utfört ordentligt samt skicka ett brev där du bestrider resten av räkningen. Hon kan då skicka en påminnelse som du också bestrider. Lämnar hon till kronofogden så kontaktas du av dem och skall då förklara att du inte tänker betala och varför. Är frisören då ihärdig kan hon be kronofogden lämna det vidare till domstol. Även här får du möjlighet att yttra dig innan det kommer till förhandling. Skulle domstolen ge frisören rätt så måste nu betala (eller överklaga) annars får du din anmärkning. Vad du då även åker på är ränta på pengarna och ev. motpartens rättegångskostnader. Rättegångskostnaderna i ditt fall borde vara små eftersom det rör sig om en mindre summa och motparten därför inte har rätt till ersättning för allt kring rättegången.

Som du ser så ska det mycket jobb till innan frisören får ut sina pengar vilket borde avskräcka henne. Om du får krav från henne så kan du även snabbt skicka ärendet till Allmänna reklamationsnämnden. Där kostar det inget och kronofogden inväntar då ARN:s beslut innan de går vidare i ärendet(enligt vad kronofogden upplyst om).

Hoppas detta gör att du vågar stå på dig.

Ps. Du kanske skulle hota med att hon får betala för nya kort samt fixa håret på er till dessa gratis eftersom henns dåliga arbete gjorde att din tärna inte hade rätt frisyr på korten ds.

• IA!

Ser att den inte tog hela länkadressen till konsumentköplagen. för att hitta den går man in på www.notisum.se , välj GENVÄGAR Lagboken. Därefter väljer ni K i Sökordsregister:

Svar på tråden Betala för håruppsättning som höll mindre än 10 min?