• Fenomena

Betala för håruppsättning som höll mindre än 10 min?

Vill egentligen inte behöva fråga er om råd, utan lösa det med frisören. Det har tyvärr inte gått så bra.

Tärnans knut i nacken föll ned mindre än tio minuter från att vi lämnade frisören. När hon bara gick på trottoaren... Enligt tärnan hölls hela tyngden (halvlångt hår inkl löshår) uppe med bara två nålar upptill. Tärnan valde att inte störa mig mitt i bröllopsfotograferingen, och hade inte heller tid att försöka hitta (ej från stan och visste inte vad salongen hette) och åka tillbaka till frisören innan vigseln.

Hon ringde frisören när de hade öppnat efter helgen och påtalade felet. Jag är nu inte så sugen på att betala uppsättningen, som inte verkar ha utförts korrekt. Inte ens frisören själv kan säga säkert att h*n inte använde anbart två nålar upptill för att fästa knuten. Tärnan har bild på den förstörda uppsättningen.

Hade det varit en vanligt fest så hade ju tärnan åkt tillbaka, även om hon hade blivit lite sen till festen. Men det går ju inte när det är vigsel... Frisören ifrågasätter inte att håret ramlade ned, bara att vi inte kom tillbaka, så hon vill ha full betalning. Jag är inte så sugen på att betala...

Vad skulle ni ha gjort?

• Svar på tråden Betala för håruppsättning som höll mindre än 10 min?
  • Fenomena

Först fick jag rådet från konsumentvägledaren att inte betala och att anmäla till ARN. Efter att frisören ringt till konsumentvägledaren och tryckt på så tar denna tillbaka sin rekommendation(?).

De vill absolut inte kompromissa, så det är bara för mig att betala hela summan om jag vill slippa inkasso. Jag är ingen nöjd kund...

• RosaEsposa

Det är nog tyvärr så att enligt konsumentköplagen måste man låta samma frisör få tre chanser att rätta till felet. Dvs om hon inte gick tillbaka tre ! gånger och fick det omgjort måste du betala. Detta gäller även när man klippt sig och är missnöjd.

Kan ni tänka er att låta en kass frisör klippa om håret tre gånger innan ni får pengarna tillbaka? Det är nästan overkligt!

• Zippolina

Varför inte kontra med en insändare i lokaltidningen, typ dagens tistel el något i den stilen?

• Hermelinen

Hej,
    Jag tycker att du ska anmäla till ARN ändå och jag tycker att du ska ta kontakt med en jurist. Ring ARN och be att få prata med en jurist där. Du ska inte betala. Var inte rädd för ett inkassokrav, så länge du betalar efter första kravet så händer inget. Frisören försöker bara skrämma dig. Om du inte får ett bra svar av ARN, maila mig, jag är jurist, pivingring@hotmail.com
    Jag lovar att prata med utbildat folk.
    Hör av dig

• Fenomena

RosaEsposa
    I detta fall är det konsumenttjänstlagen som gäller. Det svåra för mig och tärnan är att bevisa att håret ramlade ned, och att håruppsättningen inte var korrekt utförd.

Hermelinen
    Tack för erbjudandet om råd, jag får se hur jag gör.

Ett alternativ måste väl vara att betala, men låta den anmälan jag redan gjort till ARN ligga kvar? Konsumentvägledaren sa inget om att det var ett alternativ, hon rådde mig bara att betala. Jag vill ju dock inte hamna i svårigheter själv.

• Hermelinen

Hej igen,
    Glöm inte att konsumenttjänstlagen är en tvingande lag till din fördel. Men jag vet att det är svårt att tvinga fram kompromisser för enskilda. Jag vet inte hur mycket det rör sig om (i pengar) men det kan vara bäst att betala och låta anmälan till ARN ha sin gång. Det är inte en kul lösning men det medför minst problem för dig. Tyvärr.
    Mitt erbjudande om råd kvarstår.
    Lycka till

• Fenomena

Vad betyder det att den är tvingande till min fördel?

Och vem är det egentligen som har bevisbördan? Ska vi bevisa att uppsättningen var felaktigt utförd eller ska frisören bevisa nåt?

• Hermelinen

Att den är tvingande till din fördel betyder att frisören inte kan säga att konumenttjänstlagens regler inte gäller för dig. De gäller alltid.
    När det gäller bevisbördan är jag inte säker, men jag tror att den tyngsta delen av bevisbördan ligger på frisören (eftersom du är konument har du ett starkare skydd i lagen än vanligt) och jag tror att dina bilder borde räcka som bevis för att det var en felaktigt utförd tjänst.

• MsTrininty

Hej Fenomena!
    Sorry att jag hoppa in pa din trad, men om det handlar om en frisor i Uppsala skulle jag garna vilja veta vem? Jag ska sjalv gora haruppsattning i Uppsala och vill inte att det hander mig :(

• MsTrininty

....hoppar... ska det ju vara :)

Svar på tråden Betala för håruppsättning som höll mindre än 10 min?