Alla 4:e september-brudar, hur var era bröllopsdagar?
Jag har redan skrivit om min i en separat tråd, men kopierar in det här med om någon vill läsa.
Kort verision:
Allt var helt underbart!!! Det är världens största egotripp att gifta sig och det var den roligaste dagen i mitt liv!
Lång verision:
I fredags var vi och fixade naglarna, sen lämnade vi sakerna till vigseln och festen på Ulriksdal. Två tråkigheter inträffade: Fest- och vigselprogram visade sig vara tryckta i fel typsnitt (fick lite panik över det först, men insåg sen att det naturligtvis bara var en skitsak) och så ringde en av Teds jobbarkompisar och sa att han var sjuk (han och hans fru kom dock på vigseln). Som tur var påverkade det inte bordplaceringen, eftersom de var placerade längst ut på ett bord. När kvällen nalkades tog vi in på hotell. Det var bara ett vanligt hotell som ligger en bit bort ifrån oss, men det var perfekt. Mina föräldrar skickade med oss sushi och bakelser och cider, och när vi kom till hotellet hade de ställt in en flaska vin. Det var precis vad vi behövde för att lugna nerverna! Vi duschade, gosade, slöglodde lite på TV och sen somnade vi tidigt.
Jag vaknade redan innan sju och kände mig pigg och lycklig! Pappa hämtade mig vid hotellet och körde mig till stylisten så att jag var där vid åtta. Min syster/tärna kom samtidigt. Jag och syrran blev fixade i håret och sminkade (både hår och make blev superbra!), stack iväg till 7-11 och åt lunch (med uppsättning och tiara och allt!) och sen gick vi tillbaka igen och klädde oss. Jag fick lite panik efter ett tag i korsetten, eftersom jag inte kunde dra djupa andetag, men jag vande mig ganska fort. Fick världens dekoltage, eftersom brösten av någon underlig anledning blivit helt mjölkstinna igen fastän jag inte ammat på en månad. Kände jättevacker i klänningen, och det blev perfekt med slöjan till!
Vid 13 kom Ted och hans bestman Martin upp till oss hos vår stylist. Då hade de blivit fixade i håret på ett annat ställe plus att de hade hämtat blommorna. Killarna klädde sig också (jag hade tagit med deras kläder) och sen tog vi en taxi ut till Ulriksdal. Idiot-telefonisten på Taxi Sthlm vägrade ge oss en storbil, eftersom vi bara var 4 personer, så vi fick trängas i våra stora kläder. Dessutom klämde chauförren min klänning i dörren lite så det blev ett svart märke, men det syntes som väl var inte alls.
När vi kom till Ulriksdal träffade vi vår fotograf. Hon fotade oss i över en timme i slottsallén och nere vid vattnet. Hoppas bilderna blev fina!!
Nu började det dra ihop sig, och vi kunde se på håll att några gäster började droppa in. Vi smög in i Wärdshuset och gömde oss i ett rum. Vad vi (som väl var) inte visste var att det rådde viss panik hos våra solister, eftersom det blev lite problem med elen till keyboarden. Solist-Martin (ej bestmannen) sprang till slut och hämtade gitarren för säkerhetsskull, men som väl var löste det sig med ett par minuters marginal!!
Vigseln hölls mitt på en äng, halvvägs ner till havet. Vi gick ner till tonerna av ?A Trumpet Voluontary? som vår trumpetare spelade helt fantastiskt vackert. Ceremonin inleddes sen med några ord av vigselförättaren, sen läste min syster och dikt och solist-Elinor sjöng ?Kärleken förde oss samman?. När Elinor sjöng grät både jag och Ted, det var så otroligt vackert. Därefter gav vi varandra våra löften, bytte ringar och blev förklarade äkta makar. Det var många av gästerna som grät då, vill jag lova! Till sist sjöng solist-Martin ?Your song? och sen gick vi ut till ?Gotländsk brudmarsh? spelad av trumpetaren.
Uppe vid Wärdshuset så blev vi sen gratulerade, många kramar blev det!! Det skålades och trumpetades fanfar och så minglade vi medan fotografen förevigade alla våra gäster. Jag fick många komplimanger för klänning, tiara och håret!
Middagen i Drotting Silvias paviljong var så fantastisk att den inte kan beskrivas med ord. Maten var helt underbar god och vinet likaså, servicen perfekt, lokalen supervacker, toastmastern tydlig och välorganiserad. Alla tal var så fina! Hela kvällen är bara som ett lyckligt skimmer för mig!
Efter att taffeln brutits åt vi tårta (to die for!!) och drack kaffe och avec. Jag och Ted dansade brudvals till ?Ännu doftar kärlek? och därefter kom alla gästerna upp på dansgolvet. Musikmixen var lyckad, tror nästan alla gästerna dansade (om än inte hela tiden).
Vid midnatt beställde min syster en limousine till oss, och så lämnade jag och Ted festen för att ta oss till Hotel Diplomat. Vårt rum var underbart! Där väntade en flaska champagne, laxsnittar och jordgubbar. Alla hade sagt till oss att inte ha några förväntningar på bröllopsnatten, men vår bröllopsnatt var underbar! När vi kom till hotellet duschade vi först ihop, sen åt vi vår vickning och drack champagnen i sängen och innan vi nöjda somnade hann vi med att ?gosa? också!
När vi vaknade idag beställde vi upp vår frukost, och den var inte av denna värld!! Två stora brickor fulla med allt man kan tänka sig! Så himla gott!! Wärdshuset hade skickat med en stor bit av bröllopstårtan, så den åt vi också till frukost. Sen tog vi det lugnt, badade, tittade på film, gosade och bara njöt!! Pappa hämtade oss vid 16-tiden, och då åkte vi hem och öppnade våra presenter. De var så fina (och dyrbara!) att det nästan kändes jobbigt (fast ändå inte, såklart!). Vi är djupt tacksamma över dem och över att alla våra gäster kom och gjorde vår dag så fantastisk!!
Till sist:
Vi har ännu bara tillgång till några få bilder, och de är tagna av Teds 11-åringa systerdotter. Ni kan dock få en liten blick av vårt bröllop! Lovar att återkomma med fler, om ni vill se!
brollop.molin.se/forstabilderna/