• Äldre 3 Jun 08:07
    8146 visningar
    13 svar
    13
    8146

    Lillasyster besviken på möhippan?

    Jag är storasyster till en blivande brud som ställer EXTREMA krav på oss i omgivningen. Jag vet inte hur jag ska hantera detta.

    Möhippan - i flera månader har hon tjatat på alla i omgivningen om möhippan. Personligen tycker jag (och även hennes bästa kompis bosatt långt från vår hemstad) att det kan bli alldeles för dyrt. Vi bestämde oss för att slå ihop möhippan med hennes sons treårskalas ute hos vår mamma. Hennes blivande svärmor var också där. Tyvärr kunde inte bästisen eller andra kompisar närvara heller pga kort varsel/ointresse (dåligt, eller hur??)

    Vi drack champagne, åt tårta och sjöng (iallafall för 3-åringen). Tanken var att vi skulle ta vår mammas permobil (vi hade ju druckit champagne) ner till den lokala krogen och festa lite (tyvärr kunde jag inte följa med eftersom jag skulle jobba dagen efter, men mamma och svärmodern skulle såklart haka på!). Det ville hon inte.

    Nu har jag känslan atthon förväntar sig något mer, men har varken tid, ork eller pengar att planera ytterligare en hippa. Vad ska jag göra?

    //Storasyster

  • Svar på tråden Lillasyster besviken på möhippan?
  • Äldre 3 Jun 15:01
    #1
    +1

    Jag tycker att hon har all anledning att vara besviken på en sådan Möhippa, om man ens kan kalla den tillställningen det. Det är absolut förståeligt om ni inte har råd att ordna dyra aktiviteter, men en möhippa borde i alla fall få vara ett tillfälle då man får "gå lite crazy" med närmaste vännerna. Mamma och svärmor har väl inget på en möhippa och göra? Och det finns nog få saker som verkar tråkigare att slå ihop med en möhippa med än ett barnkalas! Sannolikheten är nog stor att många av kompisarna tackade nej just för att de inte visste hur de skulle hantera den extremt udda kombinationen då man bör försöka supa den blivande bruden lite för full och ställa pinsamma frågor samtidigt som hennes 3-åring är där.

    Kan ni inte planera ihop en picknik, grillning eller så en eftermiddag där ni dricker vin, förebreder lite roliga frågor till din syster om vad hon tror att hennes blivande skulle svara på olika saker och sen går ut och festar på kvällen (och väljer en dag då du kan vara med)? Då gärna med så lång varsel som möjligt förstås så att många kan komma. Något sådant borde gå att slänga ihop på en kväll planeringsmässigt om ni nu absolut inte kan tänka er att lägga ordentligt med tid på det. Förhoppningsvis gifter hon sig bara en gång i livet och då är det väl förståeligt att hon vill att möhippan ska bli ett speciellt minne?

  • Äldre 3 Jun 16:22
    #2

    Ta henne i svansen och dra med henne ut på jippo!

  • Äldre 6 Jun 18:15
    #3

    Jag hade varit sååå besviken på den möhippan! Förstår inte ens varför man skulle kalla det möhippa.... Som zoet skrev, en picknick med hennes vänner, låt henne få lämna barnen hemma och bara koppla av!

  • Äldre 6 Jun 18:43
    #4

    Jag kan också förstå henne.

    Dra ihop några stycken. Åk till någon park/strand och spela kubb tex, gör ngn frågesport som ni ber mannen om svaren på. Vi gjorde med en kompis att vi alla utom hon skrev många smålappar med olika ord, tex sommar, filt, jordgubbar, hästar osv... sen skulle den blivande bruden dra ett visst antal lappar och skriva en dikt av alla orden om hennes kärlek till mannen... hon fick givetvis fylla på med ord så det blev något av det. Men alla ord var tvungna att vara med, sen fick hon läsa upp den på bröllopet.

    Eller träffas en EM kväll, köp hämtpizza el något annat billigare, blanda sen drinkar utifrån olika recept. Det behöver inte kosta flera tusen per person, kanske vill även de som ej kan komma vara med och sponsra möhippan med valfritt bidrag.

    Ha en spa massage kväll, ät chokladfondue och ni hjälps åt med att skämma bort bruden, kanske ngn har ett fotbad med, plocka ögonbrynen, om ngn kan detta. Anisktsmassage eller ryggmassage.. behöver ej vara utbildad för att göra sånt...

    Får ni ihop en summa så åk o gör ngt hon gillar, bowling, paintboll, chokladprovning, matlagningskurs osv....

    Eller ta ut henne en dag då det finns after Work på något ställe, då brukar det ingå ngn buffé om man handlar ngn dricka, vilket brukar vara billigt. Släng på henne en slöja eller något så hon syns att hon är brud,eller köp en leksaks tiara o sätt på huvudet...

    Och ett big no no no INGA barn med!!

  • Äldre 7 Jun 14:18
    #5

    Jag hade oxå varit besviken på den möhippan. Om ni inte orkar kan ni kanske höra med hennes bästa kompis om hon har lite förslag och orkar hjälpa till att styra upp det. 

    Man gifter sig inte varje dag och jag tycker att alla är värda en ordentlig möhippa.

  • Äldre 7 Jun 16:50
    #6

    Alltså fy faan vilken pissig möhippa! Jag hade varit så förbannad om det var jag. Jag ska gifta mig i sommar och fick nåt liknande av mina så kallade vänner och familj. Det sög. Får jag ingen riktig möhippa ställer jag in bröllopet för alla vänner! Jag vill ha party! Stackar den där tjejen.

  • Äldre 7 Jun 17:05
    #7

    Åh på jobbet är hon stel och nästintill omöjlig att ha att göra med!!

    Ge henne en redig möhippa NU!!!

  • Äldre 7 Jun 17:06
    #8

    Jag tycker att det är tanken som räknas. Det kan faktiskt vara jätteskojigt att festa loss med sin mamma o svärmor. Dom har så mycket erfarenheter inom det mesta som en blivande fru kan behöva veta.

    Jag hade blivit så glad.

    Jag gick bla annat på bilbingo med min svärmor.

    Det va superkul

  • Äldre 7 Jun 17:15
    #9

    Jag tycker inte det gör något att mamman och svärmor och äldre släkt är med på en möhippa.. men inte slå samman det med ett barnkalas.

  • Äldre 8 Jun 15:01
    #10

    Men nä vad dåligt.

    Fy vad ouppskattad jag skulle känna mig om inga vänner var där och Det egentligen var ett planerat barnkalas. Och sen festa med mamma och svärmor?

    Alltså. Näe.

    Skärpning. Nu räddar ni situationen och visar bruden att hon visst är viktig och uppskattad för er.

    Behöver inte kosta mer än lite picnic och vin och sen roliga lekar. Men att hon är i centrum, hennes vänner är där och det blir ett kul kalas bara för henne är viktigt.

  • Äldre 8 Jun 23:25
    #11

    What? Men det här måste väl ändå vara ett skämt?

    Skärpning, för guds skull! Den där möhippan hade jag inte önskat åt min värsta fiende.

  • Äldre 9 Jun 14:00
    #12

    Min första tanke var också att det måste vara ett skämt när jag läste inlägget, men efter att ha sett hur vissa inbjudna till bröllop väljer att bete sig inser jag att folk tyvärr kan göra och tycka de konstigaste saker... Jag får va glad att jag i alla fall har underbara vänner som planeade en helt fantastisk möhippa <3

  • Äldre 15 Jun 14:24
    #13
    +1

    ha ha ha ha
    jag hade ingen svensexa och bruden ingen möhippa men det var ändå bättre alternativ än vad detta var


    Live free, ride free
Svar på tråden Lillasyster besviken på möhippan?