• Äldre 12 Apr 00:31
    4762 visningar
    20 svar
    20
    4762

    att bröllop är något eget...

    Ni vet känslan när man planerar bröllop, sitter i köket hemma hos fästmannens bror m familj och babblar på om att man äntligen beställt en brudklänning. 


     


    Skickar alla inbjudningar. 


     


    FÅR en inbjudan en vecka senare från den där brorsan och hans sambo att dom ska gifta sig. Två veckor innan oss. Inte nämnt ett pip. 


     


     


    Är det väldigt konstigt eller är jag obefogat arg?

  • Svar på tråden att bröllop är något eget...
  • Jghkvg­jnv
    Äldre 12 Apr 00:46
    #1

    Du har inte "rätt" att bli arg men jag förstår att du ändå blir det...

  • CJ5
    Äldre 12 Apr 00:58
    #2

    Jag förstår din känsla. Förstår verkligen din känsla. :(

  • Äldre 12 Apr 01:13
    #3

    Jag kunde plötsligt inte använda mitt användarnamn.. Nåja.


     


    Tack, det var väl egentligen bara det jag var ute efter. Lite medhåll för att få bekräftat att jag inte är helt rabiat utan orsak.


    Jag vet inte riktigt vad min sambos övriga familj tycker om saken, men min släkt och mina vänner tycker det är väldigt märkligt gjort och förstår att jag blev förbannad. 


     


    Klarare överblick: Vi har planerat vårat bröllop ganska öppet i fyra år. (Vet, aningens lång framförhållning men jag ville ha bröllopet sommaren 2014.)


    Brorsan i dramat har varit tillsammans med sin sambo i typ åtta år och dom har tre barn. INGEN i deras famillj visste om att de planerade att gifta sig. Dom visste däremot om att vi planerade vårt. Vi har inga barn, bara för klarhetens skull.


    Vi skickade ut inbjudningar innan dem. Tack o lov. Hade det varit tvärtom hade jag nog blåst av, eller åtminstone pratat med dem om saken. Som sagt, inte ett pip.


     


    Nu blir det två bröllop på två veckor. 


     


    Det kommer vara den största dagen i våra liv, och jag tänker mig en typ glittrande aura hela månaden före och efter dagen D, vårat datum. 


    Ploff så hoppade dom in där i mitt glitter med sitt bröllop. Typ som om "ska ni ska vi" SÅ känns det. 


    ...Även om det kanske är både fel och orättvist tänkt :/


     


    För övrigt är jag 24 och inte 44, som min profil verkar tro.

  • Jghkvg­jnv
    Äldre 12 Apr 01:31
    #4

    Alltså, de har RÄTT att gifta sig när de vill och behöver inte be om lov. Däremot anser JAG att det var väldigt klumpigt och ofint gjort. Visst, samma sommar kan väl gå men då gärna lägga det så långt bort från det andra som möjligt...

  • Himla
    Äldre 12 Apr 05:53
    #5

    Det där med giftermål var nog inte så viktigt för dem som för er, annars hade de gift sig tidigare . Eller så var det någon som tog mod till sig och friade efter att ha hört er. Vi vet ju inte hur det var. Trist att ta det i samma veva som er. Skulle också lackat ur och undrat hur de tänkte när de la sitt så nära ert.

  • Maj12
    Äldre 12 Apr 08:21
    #6

    Jag förstår faktiskt inte vad problemet är? Dom vill väl fira sin kärlek med att gifta sig och dom kanske har planerat länge fast i hemlighet. Tänk istället att ni nu har två roliga saker som händer fram över.

    Vet att jag förmodligen trampar en hel del på tårna nu men det finns faktiskt dom som har riktiga problem i sina liv och detta känns lite konstigt att ens se som ett problem.

    Ni ska gifta er efter 4års planering det borde väl vara det som är viktigt och framför allt eran kärlek till varandra.

  • Äldre 12 Apr 08:34
    #7

    Jag håller med Maj 12. TS har inte en aning om ifall dom planerat bröllop i fem år eller 2 veckor. Dom kanske bara ville vara hemliga och överraska alla! Dom kanske tänker " Gud va kul att vi gifter oss samma sommar", osv. Det är bara TS som gör ett problem där det inte finns något. Det är ju knappast så att alla gäster kommer gå runt och älta ett bröllop i två veckor ? Vad är du rädd för TS? Att deras bröllop som göra att gästerna blir besvikna på ert?

  • Äldre 12 Apr 09:52
    #8

    Det är ju väldigt vanligt att man planerar bröllop i hemlighet och inte öppet inför alla. Innan ni skickade ut era inbjudningar, så kanske dom inte visste exakt vilket datum ni valt?, och hade då kanske själva bokat allt redan ett visst datum. Och det är ju faktiskt inte på samma dag, eller ens samma helg, så jag tycker nog egentligen inte att du bör vara så arg eller besviken. Att du vill glittra länge både före och efter bröllopet är ju faktiskt inget någon annan behöver ta hänsyn till, anser jag. Att du ska få glittra ensam (bland nära och kära) på er bröllopsdag, javisst, det tycker jag. Men att ingen annan ska kunna få gifta sig inom samma månad som ni? Hm..

    Försök glädjas med dom istället. Nu får ni två bröllop inom loppet av två veckor. Bröllop som är så underbara, så roliga och kärleksfulla. Är det inte toppen? Dom har varit tillsammans i flera år, har barn tillsammans, och ska nu bli en ännu mer sammansvetsad familj, hur fantastiskt är inte det? Det är precis lika roligt, underbart, härligt och fantastiskt som att du och din blivande ska gifta er! Kärlek som firas ska alltid firas med glädje tycker jag. Oavsett om det är ens egen eller någon annans.

    Nä, ryck upp dig! Glittra du i en månad före, då kommer du glittra på deras stora dag och kanske kunna glädjas lite extra, samt glittra efter ert bröllop, men då kan ni glittra tillsammans allihop. På er bröllopsdag kommer fokus vara på er och på deras dag kommer fokus vara på dom, precis som det ska vara :)


  • CoG
    Äldre 12 Apr 11:51
    #9

    "Det kommer vara den största dagen i våra liv, och jag tänker mig en typ glittrande aura hela månaden före och efter dagen D, vårat datum."


     


    Du får väl gå runt i din rosaskimrande himmel hur mycket du vill ett år före och efter om du vill det. Vad hindrar det dig att sitta och tindra och tänka tillbaka på ert bröllop även om det är under deras vigsel?


    Är det ensamrätten om att få göra det där stora och speciella, att känna sig i centrum du känner dig blåst på?


    För ingen annan kommer att gå runt och tindra med ögonen över ert bröllop varken före eller efter oavsett om någon brorsa gifter sig strax efter eller ej.


    Är du rädd att snackisen över ert bröllop blir för kort då ngn annan i familjen giter sig 2 veckor efter er?


    Nu är det ju faktiskt så att ni har ert bröllop först och det skiljer 2 veckor, det är inte samma helg eller så...

  • Äldre 12 Apr 11:56
    #10

    Jag förstår helt TS, hade också blivit svin förbannad.. Förstår dock er som inte ser det som ett problem också, för nej rent objektivt är det absolut inget problem och visst finns det andra problem här i världen som tålls att lägga mer energi på. Men det hela handlar nog till sist om vilken känsla man har inför bröllop och framförallt vilken känsla man har för sitt eget bröllop. Jag är väldigt ego när det gäller mitt bröllop, har velat va i fokus och glittra sen den dag vi bestämde bröllopet för ett år sedan. Hade haft väldigt svårt om nån "inkräktade på mitt glitter". Och det är ju fruktansvärt egoistiskt och trångsynt men å andra sidan, när nära och kära till mig en dag ska gifta sig kommer jag vilja att de ska få glittra i ett helt år om de vill och kommer göra allt för att de också ska få den härliga känslan..

    Så jag förstår dig TS men försök tänka på att när deras är över har du ditt kvar. Och det är ju faktiskt underbart härligt att gå på bröllop, speciellt när man ser fram emot sitt eget. Så på deras dag tror jag att du kommer njuta och längta ännu mer till ditt bröllop.. :)

  • CJ5
    Äldre 12 Apr 11:56
    #11

    Alltså, jag tänker på om man har långväga gäster som kanske inte kan komma med två veckors mellanrum. Men det är ju inte säkert att ts och hennes bror har.

  • Äldre 12 Apr 15:55
    #12
    CJ5 skrev 2014-04-12 11:56:24 följande:

    Alltså, jag tänker på om man har långväga gäster som kanske inte kan komma med två veckors mellanrum. Men det är ju inte säkert att ts och hennes bror har.


    Det var det enda jag tänkte på också, annars är det ju som det är och bara att acceptera..

    Att de gifter sig före er är väl bra, då kan du ju se lite hur det är och vara mer förberedd..
  • Äldre 12 Apr 16:26
    #13

    När vänner och släktingar gift sig så har jag inte sett något "glitter" runt dom alls förutom på bröllopsdagen. Månaden innan så har dom varit stressade, nervösa vrak ;) och månaden efter så har dom rest. Vi gifter oss snart (i maj) och jag känner inget behov av att "glittra" inför familj och vänner. Hemma så blir jag däremot behandlad som en prinsessa varje dag av min blivande man ;) och romantiken flödar som aldrig förr. Men det är ju inget som andra kan störa eller förstöra för oss :) Visst är det mysigt att planera bröllop med brudföljet och familjen, provsmaka tårtor, besöka prästen osv men inget av det blir ju "sabbat" om någon känner samma lycka och uppleve samma saker. Ett bröllop är ju bara årets viktigaste händelse för brudparet. För att vara krass så är det ingen som går runt och avundas/ beundrar bruden och höjer henne till skyarna i månader (förutom maken) Det händer bara i ett självupptaget huvud som drabbats av bröllopsstress. Det som får en brud att glittra och får andra att vara avundsjuka/beundransfulla är ett kärleksfullt förhållande och en god relation till sin familj, utan en massa drama:)

  • Äldre 12 Apr 16:48
    #14

    Fint skrivet JW!

  • Äldre 12 Apr 17:48
    #15

    Klart du har rätt till dina känslor, det har man alltid. Det man däremot ska tänka på är hur man BETER SIG. Även om man arg och besviken kan det vara smartast att inte starta något gräl, utan gräma sig "i hemlighet".

    En av mina barndomsvänner gifte sig 1 månad efter oss, jag tyckte det bara var kul för då kunde vi bolla tankar och idéer med varandra.

    Jag/vi pratade inte speciellt mycket om vårt bröllop med någon annan än varandra. Själv orkar jag faktiskt inte lyssna på folks val av vita nyanser, blommor osv så jag räknade med att ingen skulle orka lyssna på oss heller.

    Sken och glittrade inte speciellt mycket före bröllopet, de sista veckorna var hektiska och massor med detaljer som måste fixas. Maken hade just bytt jobb och kunde inte smita tidigare speciellt ofta, så det var jag som rände runt och fixade allt möjligt, hämtade bröllopsprogram från tryckeriet, hade telefonkontakt med restaurang och präst osv.

    Man vet ju heller aldrig vad folk har för motiv till att gifta sig, ibland gör folk det i all hast för att de blivit gravida, ska flytta utomlands (ibland är det lättare att ta med en partner om man är gifta) eller av någon annan orsak.

    Alla bröllop är dessutom unika; det är människorna som gör festen! Även om släktingarna till viss del kommer att vara de samma, så är ju brudens släktingar plus alla vänner ändå gäster som inte nyligen varit på ERT bröllop.

  • Äldre 16 May 07:50
    #16

    Sums it up...

  • Plätti­s
    Äldre 16 May 08:42
    #17

    När jag var yngre jobbade jag en helg med att servera på två bröllop. Båda brudparen kände varandra och var bjudna på varandras bröllop. De gifte sig på fredag och lördag, alltså precis exakt samtidigt. (Ja, nästan i alla fall.) 

    Jag och min syster pratar båda om bröllop. Skillnaden är att jag och min sambo varit förlovade i snart ett och ett halvt år. Hon vill inte gifta sig samma sommar som oss, vilket jag tycker låter ganska befängt. Mitt enda krav är att det inte ska bli dubbelbröllop, eller att det ska bli en tävling om vem som har "det bästa bröllopet".

    Man planerar utifrån sina förutsättningar och önskemål, vilket betyder att fästmannens bror och hans sambo kanske tänkt sig en vigsel i stadshuset och sedan lite mat och tårta på det. Ni har haft fyra år på er att planera och spara pengar. Det kommer bli väldigt olika bröllop, precis som de två jag jobbade som serveringspersonal på när jag var yngre. Ett hade hemlagad mat, alkoholfri fest och brudparet hade gjort ALLT själva. Det andra hade inhyrd kock, vindunkar så långt ögat nådde och många fler gäster. 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 23 May 13:42
    #18

    Ni kunde ju kollat med brorsans och hans sambo om det tänkt gita sig? Har ni varit tillsammans kortare tid tycker jag dessutom att det är det artigaste att göra (vet inte om så är fallet)

    Min sambos bror har varit förlovad i ganska många år, de har två barn och hus. Vi är mycket mer nyförlovade och har inga barn. Innan vi bestämdes oss frågade vi dem om de hade tänkt gifta sig nästa sommar, men så var inte fallet. Hade de tänkt de kunde vi ju "spridit ut" bröllopen lite, mest för att familjen ska kunna få lite luft i sina scheman.

    En bröllopsdag är ju inte _bara_ brudparetsdag. Det är en dag för familjerna och vännerna att träffa varandra (kanke för första gången i vissa fall om man bor i olika landsändar) och för att alla ska kunna ha kul!

  • Plätti­s
    Äldre 23 May 13:58
    #19

    När man är nyförlovad kanske man inte tänker på att fråga precis alla i giftasför ålder om de har tänkt gifta sig inom en överskådlig framtid.

    Jag och min sambo kollade med hans bästa kompis som förlovat sig ett halvår innan oss, och min syster har frågat/tjatat på oss att vi ska skynda oss att gifta oss så hon för göra det. (Vilket är en helt annan fråga och dessutom ganska absurt.)

    Hur lång tid ska det gå mellan två bröllop där paren känner varandra? Hade det varit två efterföljande helger hade i alla fall inte jag tagit illa upp. Dagen före eller samma dag - då är det en annan historia. Som jag skrev tidigare är mitt enda krav att det inte ska vara dubbelbröllop, i övrigt är ett bröllop alltid något som utformas efter paret och inget kommer vara det andra likt.


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Äldre 23 May 14:07
    #20

    Man frågar ju inte alla, vi har en del vänner som vi insett kommer gifta sig samma sommar som oss- vilket känns jättekul! Att kunna tipsa varnadra när man hittar fina lokaler osv.

    Vårt fall blev det tydligt att det var bra att fråga (tvilling)brosan efter som de varit ett par så länge och vi är ganska nya som par, det skulle känndes bäst att kolla av med dem eftersom de nog gift sig för flera år sen om de inte fått barn ganska tätt. 

    Vi hade gärna gift oss samma sommar som de, men vi ville kolla hur deras tankar gått. De ska ha bröllopsfesten i lokalen som jag blev kär i, så den fick vi hoppa :) De satt de var ok för dem att vi tog den, men den ligger väldigt nära där de bor (inte så nära oss) så vi letar vidare!

Svar på tråden att bröllop är något eget...