• fkidron

Lite mer tjat om kinaklänningar...

...Och med fokus på landybridal.co
    Man är ju precis i valet och kvalet om man vågar beställa eller inte, så kommer jag på med själv med att sitta och läsa endast recensioiner (jättepositiva sådana) på landy´s hemsida, som alla blivit postade på en och samma dag. Riktigt skumt med andra ord. Man vill ju läsa recensioner av kvinnor som er, som man vet är "riktiga" och som man vågar lita på!
    Jag tycker jag hör mycket prat om kinaklänningar här, finns en extremt lång tråd om ämnet (vilken jag personligen, som är ute efter lite mer specifica recensioner om kvalitet och tyg osv, tycker har med precis allt annat o göra förutom just omdömen av klänningarna de fått hem. De få som sätter upp bilder på/pratar om sina klänningar glömmer att nämna vart den kom ifrån. Om man nämner att den kom ifrån t ex etsy så glömmer man nämna vilken specific säljare. Inte så effektivt med andra ord, men annars jättetrevlig tråd)
    Med andra ord vill jag mena att jag kanske läst 2-3 normala, aktuella (dvs inte från 2011) recensioner som inkluderar vart klänningen kom ifrån, bild eller åtminstone beskrivning av kvaliteten och tyget. Och då har jag letat som en toook på webben!

Så jag känner mig med andra ord väldigt utspridd i ämnet, och skulle bli SÅ GLAD för lite hjälp i denna röra.
    Så, once and for all, här vill vi läsa netto-recensioner på Kinaklänningar och gärna med det inkludera
    VAR den kommer ifrån
    VILKEN säljare, om det finns flera sådana
    HUR ser klänningen ut i förhållande till bilden ni beställt den från, tyget, spetsen om det finns sådan, storlek osv. (gärna bild!)
    VAD kostade den allt som allt? (klänningarna jag tittat på hos landy ligger ju lite drygt på 300-400 vilket inte är mycket att betala för drömklänningen, men mycket att förlora på något som sedan inte går att bära)

Kör! :)))))

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-03 15:58
    Ville lägga till ytterligare en fråga:

När ni beställde, valde ni då en redan befintlig storlek eller måttbeställde ni?

Om ni måttbeställde, gick ni då och mätte er hos ett proffs som dom rekommenderar att man gör på sidan eller gjorde ni det själva?

• Svar på tråden Lite mer tjat om kinaklänningar...
  • daniiel

Är det Landy du vill beställa ifrån, så är chansen stor att du kommer bli nöjd. Jag har enbart hört ett fåtal brudar som varit missnöjda med klänningar därifrån av väldigt många. Då tänker jag från idag och ca 3år tillbaka i tiden. Dom missnöjda brudarna är såna som trott att dom kan beställa en kopia av tex en Pronovias, som dom prövat i butik, och tror att dom ska få hem en 100% exakt likadan klänning. Alltså med samma släplängd på millimetern, exakt samma spetsmönster osv. Eller dom som ändrat sig helt angående klänningsval, tex beställer en ballgown, men kommer på att dom vill ha en mermaid. Ja, och brudar som klipper ihop 3-4 klänningar i paint och sedan inte blir överförtjust i det färdiga resultatet. Det har ju dock inget med klänningens kvalitet att göra. Det finns också brudar som blir mer nöjda med sin kinaklänning än klänningar dom prövat i butik, kvalitetsmässigt alltså. Dom använde sig av likadana tyger osv. Man ska ju dock alltid ställa in sig på att en kopia blir ca 85-95% lik originalet, om mms inte beställer en "real sample", då bör den vara i stort sett 100% lik bilden. Sedan är det ju så att klänningen kam behöva läggas upp och/eller sys in lite, men det tycker jag man får räkna med. Det behöver ju många klänningar man köper i butik också göras. Snörning i ryggen är ju att rekommendera, om inte annat så för enkelhetens skull. Är det någon speciell klänning från Landy som du kikat på TS? :)

• fkidron

Det var ju lite lugnande att höra! Men är det inte så att landy var ett annat företag tidigare, som nu stängts ner? Finns den risken att dom blir nedstängda mitt i produktionen av klänningen? 

Jag har ju en ganska full wishlist på landybridal, svårt att bestämma sig, men jag har väl narrowed it down till denna

www.landybridal.co/trumpet-mermaid-tank-top-lace-ivory-brush-train-wedding-dress-b14l0022.html 

eller den

www.landybridal.co/trumpet-mermaid-scoop-lace-ivory-brush-train-wedding-dress-b14l0021.html

Fast jag i båda fall tänkte jag isåfall be om att inte ha mermaid-modell på dem utan sheath-column, vad dom nu kallar det för, plus golvlängd. Alltså utan släp. Är det något som dom skulle kunna fixa?
    Hela klänningen är ju spets så det är väl det jag oroar mig för i såfall. Jag har full förståelse för att den inte blir ens 90 procent lik, att den är lite annorlunda gör mig inget, men viktigt att den inte ser billig ut.. Jag vet inte det är svårt det där. 

• daniiel

Dom bytte hemsida, produktionen var aldrig nere och chansen att det skulle hända är väldigt liten. Det är ju dock högsäsong nu och just precis nu är det ju kinesiska nyåret och dom har därmed stängt. Det kan därför bli lite förseningar och sådär, men man ska ju räkna med ca 2 månader för en klänning. Har du kikat på deras kategori sheat/column? Ju färre ändringar från bilden, desto större chans för ett bra resultat. Och under "accessories" hittar du deras spetstyger. Där kan man själv välja ut det man vill ha klänningen sydd i. Och gällande kvalitet, det är överlag samma kvalitet på klänningar i butik upp till ca 15-20 000kr klassen och kinaklänningar.

• fkidron

daniiel 
    Tack för att du svarar! Du borde jobba för det här företaget, jag blir helt övertygad av dina inlägg! Måste akta mig så jag inte hoppar på och impuls-beställer något nu.... Och superbra att man kan se spetsen! Har du hört någon som har beställt just spetsklänning?

Om jag ändå frågar dig vad tror du om jag skulle beställa den här då?

www.landybridal.co/sheath-column-v-neck-brush-train-white-wedding-dress-004570001007.html 

Jag skulle inte göra några ändringar alls på den. Det enda som är viktigt är att spetsen inte ser billig ut (gud vad jag tjatar!) men förutom det så är det väl en ganska enkel modell att sy upp? Jag menar, den är ju bara figursydd i princip och ser i alla fall inte så jättekomplicerad ut eller? Den enda ändringen skulle isåfall vara att jag vill ha golvlängd och utan släp... Är det lite mycket begärt så att säga? Det låter som att du ger väldigt precisa tips, just som att be om så lite ändringar som möjligt hade jag aldrig tänkt på, istället hade jag drivit dom till vansinne med beskrivningar och säkert aldrig fått någon klänning alls, haha! Det är ju självklart bättre att hitta en som är lik det man vill ha!

• Julibrud 2014

Jag har redan postat bilder och lite info om mitt klänningsköp i andra klänningstrådar men kan ju när jag ha tid över göra det även här, om det nu kan hjälpa någon!

Jag beställde ifrån ebay, säljaren hette hongxinweddingdress och klänningen i annonsen såg ut såhär:

Samma bild användes av många annonsörer och jag tror att jag mailade 10 olika stycken med frågor och möjliga ändringar innan  jag bestämde mig för den här säljaren. Jag tittade även mycket på vilka recensioner de fått och valde bort alla som sålt mindre än 200 objekt.

Det utsatta priset var 147,25 $ + 30 $ i frakt. Detta var ca 1200:- när jag beställde 2014-01-04 (kom på att jag skrivit 1300:- i andra trådar men 1200:- stämmer nog bättre).

Jag bad om följande ändringar:
    -Golvlång även bak, alltså borttaget släp.
    -Snörning i ryggen istället för dragkedja (och dekorationsknappar)
    -En lite "bredare" urringning, så att v-ringningen inte var så smal över axlarna och runt halsen så att säga.

Jag skickade med egna illustrationer för de två senare ändringarna och det var inga problem att förstå varandra. Det tillkom inga extrakostnader varken för dessa ändringar eller för att få den sydd efter mina egna mått, jämfört med att beställa en vanlig storlek.

Leveransen tog 26 dagar allt som allt,från beställning 4e jan till leverans vid dörren 30e jan. Det tillkom 225:- i tullavgifter.

Så har såg klänningen ut på mig när jag fick den:

Jag är nog egentligen helt fel person att bedöma hur kvaliteten kändes eftersom jag inte provade några klänningar innan jag beställde den här (hur fel kan det bli liksom?), så jag har inte så mycket referenser att gå efter. Vad jag däremot kan säga var att det inte är riktig spets utan pålimmat spetsmönster, vilket om jag förstått det rätt, är fallet även om man beställer ifrån typ landy eller jenjen. Detta märks inte för det otränade ögat, men några av de påsydda pärlorna och paljetterna kan nog behöva fästas lite extra (enkelt att göra själv) för att inte slitas av under en hel dags kramande och valsande. 

Storleksmässigt så var den några centimeter för stor runt höfterna, även hårt snörad, men runt midja och byst gick den att snöra åt så att den satt perfekt. Även längden var precis som jag ville ha den.

Det enda riktiga minuset var att knäppningen i nacken var alldeles för tajt. Jag har ofta problem med att linnen och kavajer smiter åt i armhålorna eftersom jag är ganska bred över axlarna i förhållande till mina andra mått, men här saknades 5-10cm för att den skulle sitta perfekt (på alla bilder utom just detaljbilden på nackpartiet så har jag den uppknäppt). Den går i och för sig att ha knäppt som den är men då är den tajt under arnarna och urringningen flyttas några centimeter högre upp. Inga av måtten man lämnade sa något om axlarna och överarmarna så den skulle säkert passa någon med "normalare" proportioner...

• Julibrud 2014

Skulle givetvis ha läst igenom de tidigare inläggen lite noggrannare innan jag postade. Landybridal verkar ha riktiga spetstyger. Jag anser inte att spetsen på min klännining ser billig ut, ska se om jag kan ta en bild där man ser spetsen ännu tydligare och posta senare!

• fkidron

julibrud 2014
    Jättevacker, verkligen. Jag har väl ett otränat öga men hoppas ändå i fallet då det är "fake" spetstyg att det ändå inte ser billigt ut. Din ser ju väldigt fin ut. Jag vill ju ha en lite mer "vintage" känsla om man kan säga så, t ex utan pärlor och sådant, sen får man ju bara hoppas att exemplaren på spetstygerna som dom har på landy är de faktiska tyger som man sen använder på riktigt till att göra klänningen.. Men kul att du blev nöjd och den passar dig perfekt!

• fkidron

julibrud 2014
    Valde du samma färg som är på bilden? För den är ju mer ivory på bilden och din verkar mer vit. Du kanske bad om att den skulle vara vit istället? 

• FruPuff

Jag hakar på i denna tråden, har inte beställt än, men snart så... hoppas jag börjar bli brådis för mig nu 3 mån kvar till big dag!

Sitter med med värsta beslutsvåndan och ska beställa klänning. Har med jättefin hjälp per mail från landy hittat denna. Jag mailade och frågade lite om ändringar på en annan klänning, de sa det nog inte skulle bli bra (+++ för ärlighet) och frågade vad jag sökte och sen efter mina önskemål så återkom hon med frågan om jag inte skulle gilla denna: och det gör jag, men är så osäker.

http://www.landybridal.co/a-line-high-neck-chiffon-pink-court-train-wedding-dress-h1rc0340.html

Vad tror ni andra om denna. Finns det några risker? Enda ändringen de ska göra är att höja upp fodret i rygg så jag kan ha en axelbandslös bh under. Jag tvilar på att insydd bh räcker för min del nämligen. :(

Svar på tråden Lite mer tjat om kinaklänningar...