• fkidron

Lite mer tjat om kinaklänningar...

...Och med fokus på landybridal.co
    Man är ju precis i valet och kvalet om man vågar beställa eller inte, så kommer jag på med själv med att sitta och läsa endast recensioiner (jättepositiva sådana) på landy´s hemsida, som alla blivit postade på en och samma dag. Riktigt skumt med andra ord. Man vill ju läsa recensioner av kvinnor som er, som man vet är "riktiga" och som man vågar lita på!
    Jag tycker jag hör mycket prat om kinaklänningar här, finns en extremt lång tråd om ämnet (vilken jag personligen, som är ute efter lite mer specifica recensioner om kvalitet och tyg osv, tycker har med precis allt annat o göra förutom just omdömen av klänningarna de fått hem. De få som sätter upp bilder på/pratar om sina klänningar glömmer att nämna vart den kom ifrån. Om man nämner att den kom ifrån t ex etsy så glömmer man nämna vilken specific säljare. Inte så effektivt med andra ord, men annars jättetrevlig tråd)
    Med andra ord vill jag mena att jag kanske läst 2-3 normala, aktuella (dvs inte från 2011) recensioner som inkluderar vart klänningen kom ifrån, bild eller åtminstone beskrivning av kvaliteten och tyget. Och då har jag letat som en toook på webben!

Så jag känner mig med andra ord väldigt utspridd i ämnet, och skulle bli SÅ GLAD för lite hjälp i denna röra.
    Så, once and for all, här vill vi läsa netto-recensioner på Kinaklänningar och gärna med det inkludera
    VAR den kommer ifrån
    VILKEN säljare, om det finns flera sådana
    HUR ser klänningen ut i förhållande till bilden ni beställt den från, tyget, spetsen om det finns sådan, storlek osv. (gärna bild!)
    VAD kostade den allt som allt? (klänningarna jag tittat på hos landy ligger ju lite drygt på 300-400 vilket inte är mycket att betala för drömklänningen, men mycket att förlora på något som sedan inte går att bära)

Kör! :)))))

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-02-03 15:58
    Ville lägga till ytterligare en fråga:

När ni beställde, valde ni då en redan befintlig storlek eller måttbeställde ni?

Om ni måttbeställde, gick ni då och mätte er hos ett proffs som dom rekommenderar att man gör på sidan eller gjorde ni det själva?

• Svar på tråden Lite mer tjat om kinaklänningar...
  • daniiel

Haha har man hängt här i dryga 3år och då främst intresserat sig för just kinaklänningar, så snappar man upp en hel del under vägen ;) Ja, så lite ändringar som möjligt lämnar ju mindre rum för missförstånd. Dom är ju dock vana vid ändringar och det brukar för det mesta bli rätt. Att inte vilja ha något släp är en simpel ändring som bör gå alldeles utmärkt. I värsta fall får du med släp, men det är dock brush, vilket är ett väldigt kort släp. Det skulle du kanske kunna bli av med hos en sömmerska sen. Sedan är det ju det där med storlek och passform. Trots att msn beställer efter sina egna mått, så betyder det inte att klänningen sitter perfekt. Många måste justera ändå, speciellt med dragkedja i ryggen. Då är det bra att tänka på att en klänning som är lite för stor är enklare att sy in, än att lägga ut en klänning som är för liten. Det kan alltså vara smart att lägga till någon cm på sina egna mått. Och gällande spetsen, kika bland tygerna dom har och se om du hittar något du tycker om. Spetstyger, och övriga tyger, är likadana som det du kan hitta i butik i Sverige. Samma kvalitet. En sak som många missar dock är att ibland är det spetsapplikationer på ett annat tyg, tex tyll eller satin, och inte ett helt spetstyg. Vill man ha ett helt spetstyg är det bra att säga till om det. Plus att nämna ifall man inte vill ha pärlor och paljetter på spetsen. Dom är nämligen väldigt förtjusta i att sätta dit en massa bling ;) Landy har levererat många fina spetsklänningar :) Har du haft någon mejlkontakt med dom? När gifter du dig?

• fkidron

Den är så vacker, såklart har jag spanat in den också mina nda invändningar var att jag vill ha lite ärm. Men det är absolut ett plus att dom är ärliga, då får man en helt annan känsla, att dom faktiskt inte skulle erbjuda att göra den klänningen som du bad om utan att de visste att resultatet skulle bli bra. Dessvärre kan jag inte komma med några tips iom att jag själv är vilsen i kinaklänningsvärlden. Nu får någon kunnig komma och ge råd! :)

• fkidron

Jag gifter mig den 17 juli, och har förstått att det börjar bli lite knappt.. Trodde liksom att jag var ute i god tid. Att senare sy in den har jag inga problem med, det har man ju förståelse för att det kan skilja med nån centimeter. Har för mig att jag läst på deras sida t.o.m. att de själva lägger till lite marginal utifall man skulle behöva sy in. Jag är ju väldigt spinkig, har inte så mycket till byst, och det är sällan kläder sitter som man velat. Så det räknar jag nästan med att jag syr in den för att den ska sitta.

Jag har mailat dem första gången härom dagen bara för att fråga angående just deras spets, och även om de specifika sjöjungruklänningar som jag laddat upp här om det går att "göra om dem" till column shape. Dom har inte hunnit svara än men jag kanske slänger iväg ett till mail och ber om att få höra detaljer om den senare klänningen jag skrev om.. 

• daniiel

FruPuff - Fråga hur dom tänkt sy kjolen, i vilket material och hur många lager. Då får du en bättre känsla av slutresultatet. Om jag var du, så skulle jag också be om avtagbart band i midjan. Då kan du, i värsta fall, byta ut det enkelt mot något annat om det inte faller dig i smaken. Sedan är det ju det där med storlek, extra känsligt när man inte har snörning i ryggen. Du har ju dessutom tidspress, att hinna göra ändringar om den skulle vara lite fel i storleken. Men överlag är det ingen jättekomplicerad klänning som är supersvår för dom att få rätt.

• PimPim83

Jag har beställt två klänningar från www.landybridal.co. Den första klänningen beställde jag utan blomman i midjan och med snörning istället för dragkedja. Jag betalade ca 1500 kr sammanlagt. Behövde inte betala tull. Det tog ca 1 månad att få hem den. Klänningen var välsydd och stämde bra överens med bilden. Jag beställde dock en klänning till eftersom jag ångrade mig ang siluetten.

Bilden från Landys hemsida

Klänningen jag fick hem.

Den andra klänningen jag beställde från Landy blev också den jag använde på vår bröllopsdag. Där skickade jag en bild till Landy och frågade om de kunde sy upp klänningen till mig, vilket de kunde. Det var alltså inte en klänning som fanns i deras sortiment. Jag skrev att jag ville ha en rak ringning under spetsen istället för en hjärtformad, rosetten skulle vara avtagbar och jag ville ha snörning i ryggen. Klänningen kostade ca 2200 kr, jag behövde inte betala tull men fick en faktura från DHL på moms och administrativa avgifter (ca 165 kr). Det tog ca 2 månader att få hem den (högsäsong). Klänningen var välsydd och liknade bilden. Behövde dock lämna den till sömerska för att bla förlänga axelbanden.

Bilden jag skickade till Landy

Bilder på den färdiga klänningen som Landy skickade till mig

Jag i klänningen på vår bröllopsdag (valde att inte använda rosetten).

Hoppas detta var till någon hjälp. Fråga gärna om det är något du undrar. :)
  • fkidron

Tack för hjälpen daniiel! Jag väntar tills dom är tillbaka på jobbet med att fråga.

• Julibrud 2014

Här kommer den utlovade närbilden på spetsapplikationerna på min klänning. Pärlorna och paljetterna syntes inget av på deras bild i annonsen, så det är nog som daniiel skriver att de gärna blingar till det lite grann. Dom syns dock bara på nära håll på min klänning med, så det är möjligt att orginalmodellen hade dem, fast de hade inga närbilder i annonsen. 

fkidron skrev 2014-02-03 13:30:43 följande:
    julibrud 2014
    Valde du samma färg som är på bilden? För den är ju mer ivory på bilden och din verkar mer vit. Du kanske bad om att den skulle vara vit istället? 
    Jag bad om ivory, och jämför man med vita tyger så är den inte kritvit, kan nog vara blixten och datorskärmen som lurar ögat lite. Klänningen på annonsbilden är nog nästan champagne skulle jag tro, fast jag är inte så bevandrad i färgskalevärlden. Får nog outsourca den frågan till daniiel :)

Det är lite svårt att fånga skillnade på bild, men här kommer iaf en bild när jag lagt ett vitt linne på klänningen (linnet är till höger).

• fkidron

Julibrud2014
    Jag måste ju säga att det var väldigt vackra detaljer! Om jag får garanterat ett sådant resultat så beställer jag direkt. Och det är nog sant att färgen ser lite annorlunda ut på kort, brevid det vita linnet så ser man ju direkt att det är lite mer off white på den.. Jättevackert!

• fkidron

Inga fler landybrudar här på forumet? Eller andra företag för den delen... Vill ju läsa lite recensioner! :)

Svar på tråden Lite mer tjat om kinaklänningar...