• Anonym (Ledse­n)
    Äldre 19 Dec 16:05
    7209 visningar
    30 svar
    30
    7209

    En bekant anser att vi gifter oss för tidigt

    För några dagar sedan träffade jag på en vän till familjen som tillhör den äldre generationen. Vi började prata om mitt stundande bröllop och det var då hon berättade för mig att hon anser att min fästman och jag går för fort fram. Anledning till detta var, enligt henne, att vi inte känner varandra ännu och att vi inte har genomgått tillräckligt många svårigheter tillsammans. Jag tog väldigt illa vid mig, kände mig ledsen och visste inte riktigt vad jag skulle säga. Samtidigt blev jag även arg. Vilken rätt har hon att säga att jag inte känner min bästa vän? Och vad vet hon om vad vi har genomgått tillsammans? 

    Jag vet att hon själv genomgick en svår skilsmässa som ung och innerst inne menade hon nog bara väl men jag tycker också att man borde tänka efter innan man slänger ur sig någonting liknande till människor.

    Min fästman och jag kommer att ha varit ett par i strax under tre år när vi gifter oss sommaren 2014.  Det kanske är tidigt, det vet jag inte, och jag vet inte heller hur framtiden kommer att se ut. Det enda jag vet är att vi får varandra att må bra och att jag är beredd att kämpa för det vi har tillsammans. Han är den jag vill bli gammal med. 

     

  • Svar på tråden En bekant anser att vi gifter oss för tidigt
  • Äldre 19 Dec 18:09
    #11

    Anonym (.) skrev 2013-12-19 16:29:04 följande: filibustern skrev 2013-12-19 16:26:24 följande: håller med föregående talare! skit i va hon säg och kör på! Jag kan tycka att gränsen "för tidigt" går där förälskelse/kärlekströskeln går. när man är förälskad så är partnern i princip perfekt i allt, men när den går över så upptäcker man kanske lite skavanker och annat. och jag tycker inte att det är jättesmart att gifta sig innan denna förälskelseperiod "gått över". (det är ju bara vad JAG tycker) och den verkar vara på ca 1-2 år standard. så 3 år tycker jag är helt ok!   Det där håller jag helt med om! En person som säger att sin partner inte har några dåliga egenskaper eller brister över huvud taget är inte helt redo att gifta sig... Min blivande make har inga dåliga sidor alls. :) Han är helt fantastisk och perfekt, varje dag :) Vi är 30 år, varit tillsammans i 4 år, heltidsarbetande och driver en gård ihop på fritiden. Dessutom har vi inte haft några kriser eller gräl heller.Jag anser att vi är redo att gifta oss. Vi kanske uppskattar varandra väldigt mycket pga att vi ser till att ha romantik och kommunikation i centrum. Eller så har jag valt en bra pojkvän/och uppskattar honom eftersom att jag var i ett uselt förållande med missandel och hot innan.Jag tycker däremot inte att man är redo att gifta sig om man grälar ofta eller försöker förändra varandras betende. En lat man kommer alltid vara lat osv. Jag tycker att man ska välja den partner som är mest optimal och som man är lyckligast med :D    

  • Äldre 19 Dec 18:38
    #12
    JW2014 skrev 2013-12-19 18:09:19 följande:
    Anonym (.) skrev 2013-12-19 16:29:04 följande: filibustern skrev 2013-12-19 16:26:24 följande: håller med föregående talare! skit i va hon säg och kör på! Jag kan tycka att gränsen "för tidigt" går där förälskelse/kärlekströskeln går. när man är förälskad så är partnern i princip perfekt i allt, men när den går över så upptäcker man kanske lite skavanker och annat. och jag tycker inte att det är jättesmart att gifta sig innan denna förälskelseperiod "gått över". (det är ju bara vad JAG tycker) och den verkar vara på ca 1-2 år standard. så 3 år tycker jag är helt ok!   Det där håller jag helt med om! En person som säger att sin partner inte har några dåliga egenskaper eller brister över huvud taget är inte helt redo att gifta sig... Min blivande make har inga dåliga sidor alls. :) Han är helt fantastisk och perfekt, varje dag :) Vi är 30 år, varit tillsammans i 4 år, heltidsarbetande och driver en gård ihop på fritiden. Dessutom har vi inte haft några kriser eller gräl heller.Jag anser att vi är redo att gifta oss. Vi kanske uppskattar varandra väldigt mycket pga att vi ser till att ha romantik och kommunikation i centrum. Eller så har jag valt en bra pojkvän/och uppskattar honom eftersom att jag var i ett uselt förållande med missandel och hot innan.Jag tycker däremot inte att man är redo att gifta sig om man grälar ofta eller försöker förändra varandras betende. En lat man kommer alltid vara lat osv. Jag tycker att man ska välja den partner som är mest optimal och som man är lyckligast med :D    
    själklart är det ju så. jag har en lat karl.. och jag får helt enkelt ge upp om att göra honom olat. :P (vi har varit ihop i 8 år) haha.  men jag älskar honom ändå^^ och självklart finns det ju människor som finner sin partner närmast perfekt och då säger jag grattis! en del par "fattar" förhållanden på en gång, och en del måste lära sig. vi (eller i alla fall jag) fick lära mig, och jag hade stor hjälp av boken "kärlekens fem språk" som jag rekommenderar starkt! läser den nu för andra gången. :) den ger en saker att tänka på och man får insikter om både sig själ och andra :)  
  • Äldre 27 Dec 11:19
    #13

    Vissa kan bara inte hålla sina åsikter för sig själva... Förmodligen är det sagt i all välmening, men det är inte mindre klumpigt för det!

    Vi gifter oss dagen efter vår tvåårsdag... När vi skickade ut Save the date i november hade vi varit sambos i 7 månader. Vi hade distansförhållande i 9 månader då jag bodde i Västsverige och han i Västerbotten. Det var ingen som blev förvånad ens... Jag hade väntat mig iaf liiite protester men tom min, vanligtvis, skeptiska pappa tyckte det skulle bli roligt. Vet inte om åldern spelar in, vi är 34 och 36 år. Men ändå. Jag är lite chockad. :)

  • Nettan­69
    Äldre 27 Dec 12:32
    #14

    Hehe - förlåt, men jag och min man gifte oss dagen innan vår 8-månader dag tillsammans.... Vi har ännu inte varit tillsamman ett år - men ibland så bara vet man. 

    Lycka till och lev ditt liv som du vill och strunta i vad andra säger.  

  • Äldre 27 Dec 12:48
    #15
    Nettan69 skrev 2013-12-27 12:32:58 följande:
    Hehe - förlåt, men jag och min man gifte oss dagen innan vår 8-månader dag tillsammans.... Vi har ännu inte varit tillsamman ett år - men ibland så bara vet man. 

    Lycka till och lev ditt liv som du vill och strunta i vad andra säger.  
  • Äldre 29 Dec 20:03
    #16

    samma månad som vi gifter oss kommer vi att fira våran 2 års dag :) båda har haft långa förhållande före å vi känner nu att allt känns så himla bra, vi passar verkligen ihop :) jag är 44 år då vi gifter oss å min blivande fyller 39 nån månad efter bröllopet så vi är inte unga å barnsliga ens :):)

  • CoG
    Äldre 29 Dec 20:57
    #17

    Folk tar sig rätt i all välmening som du själv skrev.


    Jag hade redan en dotter då jag och min man träffades, vi har ramlat in i vardagen på en gång (fast med tanke på min dotter väntade vi ett år innan vi flyttade ihop) och efter 2 år kom vår son som inte lät oss sova mer än 3½ timme/ natt sammanlagt under 1 år och 9 månders tid.
    Nog tycker jag att vi testats en del och eftersom att vi faktiskt fortfarande funkar bra ihop så gifte vi oss i somras efter 4 år som ett par.

    Men vem vet vad framtiden har med sig?
    Spelar det egentligen någon jättestor roll hur länge man hållit ihop innan man gifter sig, är det verkligen HELA världen om det faktiskt tar slut?
    Ska man behöva oroa sig för att man gör ett misstag då man följer sitt hjärta?

    Jag har varit gift en gång tidigare.
    Då gifte vi oss efter 7 år och 3 år som föräldrar, vi var inte gifta mer än 11 månader.
    Jag trodde att vi hade lycktas ro allt i hand, men av olika anledningar då kände jag att jag inte orkade kämpa mer (ska varje dag vara en kamp?...jag svarade på den frågan och sen fick det vara nog.)

    En vän till mig som också hade barn sedan tidigare flyttade ihop och förlovade sig med nya killen efter 3 månader, efter 3 månder till fick vi bröllopsinbjudan och sedan berättade de att de väntade barn.
    De gifte sig då de varit tillsammans i 11 månder och fick barn då de varit tillsammans i 13 månader.....lite bråttom kanske?
    Men man ska väl inte döma andra?

    Funkar det så får vi jubla, funkar det inte får man finnas där och säga "Det ordnar sig".
    Livet är för långt för att ånga saker man gjort, bättre att leva och våga leva :)

    Lycka till!

  • Äldre 30 Dec 12:04
    #18

    I år blir jag 24 år. Min sambo blir 28 år.
    Vi blev tillsammans våren 2012 - förlovade oss sommaren 2013 - gifter oss sommaren 2014.

    Det känns så otroligt rätt allting!
    Jag tänker inte vänta med att gifta mig med min älskling tills förälskelsen/kärleken är över - då får jag vänta tills jag står med ena foten i graven.

    Och till er som kallar mig naiv kan jag bara säga Ni vet ingenting! Glad

    Jag pratade med en bekant som utan värderingar sa att det var snabbt marscherat av oss.
    Det kan jag hålla med om. Vi pratade lite mer om det och hon berättade att hon hade tatuerat hennes sambos namn på rumpan och att folk i hennes närhet hade reagerat med "ÅH HERREGUD, TÄNK OM DET TAR SLUT!!!"
    Hon hade bara kontrat med "En tatuering kan jag dölja, tatuera över eller ta bort - trots det reagerar ni såhär, men hade jag å andra sidan blivit gravid så hade ni bara gratulerat mig!"
    Jag kan inget annat än att hålla med henne om att denna syn är befängd men tyvärr vanlig! Folk gratulerar varandra till höger och vänster då någon blir gravid - under alla omständigheter, utan en tanke på barnet, men ett äktenskap som sker tidigt (som ändå kan brytas) rynkar många pannan åt.

    Och till er som känner någon som har denna syn - BE DEM SKAFFA LITE PERSPEKTIV Skrattande

    Jag tänker leva lycklig med mitt hjärta tills döden skiljer oss åt. Gräset är inte grönare på andra sidan. Det är grönt där du vattnar det.

  • Äldre 30 Dec 13:22
    #19

    Ja ojoj vad folk kan ha åsikter. Vissa gifter sig för fort och andra får gång på gång frågan om de inte ska gifta sig snart. "Ni har ju varit ihop så länge...!" Har själv kompisar som gift sig - enligt min mening - väldigt fort. Men det är ju min åsikt och ingenting som jag sagt till dem eller känner att jag behöver dela med mig av. De är lyckliga och passar bra ihop, så varför ska inte de få gifta sig?

  • Äldre 31 Dec 13:35
    #20

    3 år tycker då inte jag är tidigt i alla fall Glad
    Min syster och hennes man gifte sig när de vart tillsammans i 8 månader och har varit gifta i 20 år nu.
    Jag och min sambo gifter oss i sommar efter att ha varit ett par i nära på 4 år.
    Det är bara ni själva som vet om det är för tidigt eller inte känner jag spontant.
    Hon har rätt till en åsikt men har också en skyldighet att respektera att valet är ert och inget hon har något som helst med att göra.

  • Äldre 11 Feb 00:10
    #21

    Tja, en del kommer alltid ha åsikter, det är bara att strunta i vad de säger och köra på vad NI vill göra. Dock kan jag tycka att om någon som känner bägge parterna väl anser att det är lite tidigt kanske man ska lyssna lite mer på den personen - han eller hon kan lägga märke till saker man själv inte tänkt på.


    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Anonym (Ej bitter :))
    Äldre 11 Feb 00:27
    #22

    Min mamma hatar min blivnade. Men han är min och jag älskar honom så oerhört mycket. Och när han frågade om vi ville gifta oss sa jag ja. Jag har aldrig förut velat gifta mig, har alltid varit en av dem som är övertygad om att alla skiljer sig. Men med honom stämmer allt. Han är min bästa vän och har varit sedan vi träffades, han vet allt om mig, alla små mörka hemligheter och jag litar till fullo på honom. Vi träffades för ett one night stand som sedan blev ett förhållande och vi gifter oss på våran fem års dag senare i år. 
    Hade jag lyssnat på vänner och släktingar hade jag varit ensam och inte så lite bitter just nu... 

  • Äldre 11 Feb 05:49
    #23

    Jag och min blivande kommer ha varit tillsammans i 2 år och 2 veckor när vi gifter oss, vilket inte känns tidigt alls för oss! Min familj älskar honom och blev inte alls förvånande över bröllop (förutom min storebror då, dock inget negativt), de blev alla väldigt glada! Sen är det väl alltid någon som snörper på munnen och säger något ogenomtänkt, men som alla andra sagt här, det är det bara att strunta i! Man vet bara själva om man är redo eller inte.

  • Äldre 11 Feb 07:34
    #24

    Jag håller inte alls med alla som säger att det är för tidigt. 
    Jag och min sambo har bott ihop i 1,5 år och dessutom levt isär (han är Sjöman i America)
    Så vi är ifrån varandra 4-5 månader åt gången. Det tär otroligt mycket när vi är ifrån varandra.
    Man lär sig kommunicera och uppskattar vad man har så mkt mer.
     

  • Anonym (Längt­ar)
    Äldre 16 Feb 18:24
    #25

    Jag håller med tidigare kommentarer i tråden, så länge förälskelsen är över är det väl bara att köra på! :)

    Jag och min kille har under det senaste året pratat mycket om bröllop och har precis beställt hem förlovningsringar och bestämt bröllopsdatum.
    Just nu är vi 21 och 22 år gamla och har varit ihop i över fyra år. Visserligen har vi inte bott tillsammans ännu utan hoppas på att kunna flytta ihop i sommar för att kunna bo ihop ett tag innan bröllopet.  Vi hoppas på att gifta oss under sommaren 2015 och får ständigt höra av allt och alla att vi har alldeles för bråttom.
    Det gör mig så ledsen, för de kan omöjligt veta vad vi känner och är redo för. Vi är definitivt inte förälskade längre och har pratat mycket och länge om detta och det känns jättetråkigt att vår omgivning inte verkar bli glada för vår skull!
    Vi tänker strunta i vad alla andra har för åsikter men det känns ändå och man vill ju gärna att ens föräldrar blir glada iallafall "/

  • CoG
    Äldre 17 Feb 20:43
    #26
    Anonym (Längtar) skrev 2014-02-16 18:24:02 följande:
    Vi är definitivt inte förälskade längre och har pratat mycket och länge om detta och det känns jättetråkigt att vår omgivning inte verkar bli glada för vår skull!
    Trist att läsa att ni definitivt inte är förälskade längre, efter bara 4 år.

    Då vi blev tillsammans hade jag min dotter från ett tidigare förhållande på heltid och efter 2 år kom vår son som inte sov mer än 3 timmar sammanlagt/ natt förrän han var nästan 2 år.

    I vår firar vi 5 år men jag är definitivt fortfarande förälskad i min man trots att vi haft vardag på en gång och inte hade möjlighet att bara vara ego och vara med varandra och grotta ner oss i vår nyfunna kärlek från början av vårat förhållande.

    Inte måste man väl sluta vara förälskad innan man gifter sig?
    Vad är det för ett mått på om äktenskapet kommer att hålla?
  • Äldre 17 Feb 21:11
    #27

    Jag håller med cog! Jag är vansinnigt förälskad i min blivande man! Vi sitter och fånglor på varandra ofta och vi har verkligen inte sett några dåliga sidor alls hos varandra! Trots 4 år tillsammans! Vi snuttar och gullar och driver vår omgivning till vansinne ;) Jag säger snarare så här: Varför gifter man sig med någon som man inte är vansinnigt, rosaskimrande förälskad i? Varför gifter man sig med någon som man inte anser är perfekt?

  • Äldre 17 Feb 21:12
    #28

    Vi gifte oss två år efter vi blev tillsammans och är fortfarande gifta. Till sommaren firar vi elva år som äkta makar. Jag friade efter nio månader, det kändes rätt helt enkelt. Jag tycker ni ska gå på ER magkänsla, inte någon annans!

  • Äldre 10 Mar 16:37
    #29

    Tidigt? Vi har bara varit tillsammans ett år och två månader när vi gifter oss, känt varandra en mänad längre än det. Vi struntar i vad folk tycker. Vi är lite äldre och vet att det är rätt så vi vill inte vänta. Typiskt svenskt att hålla på så där. Försök att inte bry dig om du kan.

  • Äldre 10 Mar 16:56
    #30

    Äsch, vi valde en framtid tillsammans mindre än två veckor efter vår första dejt. Sedan har vi inte haft tid att gifta oss förrän nu (4 år senare), men det är bara att vi har för mycket annat för oss under tiden. ;) 

    Vet man så vet man. 

Svar på tråden En bekant anser att vi gifter oss för tidigt