• Äldre 10 Dec 12:55
    23435 visningar
    19 svar
    19
    23435

    Någon som haft separat vigsel och fest?

    Vi funderar starkt på planera om bröllopet helt och hållet! 

    Varken jag eller sambon tycker om att stå i centrum och det gör man ganska mycket på ett bröllop ;) Men vi vill ändå gifta oss och ha en stor fest. Låter smidigast med ett stort bröllop va?

    Men vi funderar på att gifta oss i en kyrka som är speciell för oss, på vårt års-datum (en onsdag) med våra barn och föräldrar som vittnen. Sedan vill vi hemskt gärna ha en stor fest för ALLA våra nära och kära vid ett senare tillfälle men vi ska inte vara i fokus på festen, så som det är på ett bröllop. 

    Vi vill ha det avslappnat och att alla ska ha det roligt och sen att det inte kostar skjortan.

    Fest utan middag, bara lite mat mot kvällen.

    Någon som har gjort något liknande?  

  • Svar på tråden Någon som haft separat vigsel och fest?
  • Äldre 11 Dec 15:00
    #1

    Jag har bara varit på ett bröllop där vigsel och fest var på samma dag, men vi vänner var bara bjudna på festen.


    Mina vänner gifte sig borgeligt och sedan hade de bokat en hemmakock som lagade middag till dem, deras syskon och föräldrar. Senare på kvällen kom övriga gäster. De hade hemmafest i sin villa och hade hyrt in en bartender som blandade drinkar. Det var en supertrevlig fest. Det kändes lite annorlunda, men inte konstigt. Jag tycker det är skoj när människor kan planera så att det passar deras önskemål, och inte bara så som omgivningen önskar.


    Det hade nog känts lika skoj att komma på festen om de gift sig på onsdagen och haft festen på lördagen. Det är ju en bröllopsfest, man firar att det varit bröllop. Om det sedan är samma dag eller några dagar tidigare kan ju inte spela någon roll.


    Och vill man vara fin både på onsdagen och på lördagen är det ju inget som hindrar att man har bröllopskläderna på båda dagarna, och att man beställer hårfixning och make-up till båda dagarna. Man behöver ju inte göra uppsättningar för 4 000kr om man inte vill.


    Lycka till och ha skoj!

  • Äldre 13 Dec 15:31
    #2

    Nej vad kul att höra för vi ska göra likadant! Vi bestämde oss från början för en borgerlig vigsel på stället där vi ska ha vår middag + fest (i Sthlm). Men vi kände tillslut att vi skulle ångra oss om vi inte gifte oss i den kyrkan där jag växte upp som betyder jättemkt för mig. Så vi har kyrklig vigsel för de närmaste en månad innan middagen och festen är. Känns super faktiskt! 

  • jappet­jejen
    Äldre 18 Dec 21:09
    #3

    Min blivande man och jag har bestämt oss för att viga oss borgerligt på den fjälltopp vi en gång förlovade oss på med endast våra föräldrars och våra barns närvaro nu till påsk, för att sedan till sommaren hålla fest för släkt och vänner på orten där vi bor.
    Det har varit en stor omställning för mig att välja bort ett pampigt kyrkbröllop men nu så känns det som om detta är mer "vi". Vi kommer inte ha några finkläder eller blommor under vigseln utan allt sånt sparas till festen på sommaren.
    Ser fram emot detta intima och speciella jätte mkt och håller tummarna för att vädret är med oss ;)

  • Äldre 22 Feb 18:58
    #4

    Vi funderar på att gifta oss i juli i år men ha festen i juli 2015.

  • Äldre 22 Feb 21:49
    #5

    Vi har pga yttre omständigheter (vattenskador i huset osv) planerat om (vi skulle egentligen ah gift oss ganska stort nu i vår, som tur är hann vi inte skicka ut inbjudningar!). Men nu har vi bestämt oss för att gifta oss ändå, borgerligt och bara vi. Nästa år fyller vi jämt så vi slår ihop festerna.

    Vi kommer ta fina bilder efter vigseln att använda på ett save-the-date där vi skriver "vi har gift oss! (oroa dig inte, ingen annan var bjuden heller) detta vill vi såklart fira! Men då vi fyller jämt nästa sommar så har vi bestämt oss för att slå ihop festerna bla bla bla bla"

    DÅ ska vi ha ha öppet hus i vår trädgård, grilla och ha baginbox. väldigt avslappnat :) Tror att det kommer bli optimalt! 

  • Äldre 24 Feb 15:04
    #6

    Vi kommer göra så, ska vigas i stadshuset med våra familjer som vittnen och på kvällen har vi en stor fest. Vi gör så här eftersom att min blivande man avskyr att stå i centrum, och han ville att vigseln skulle vara liten och intim, men vi gillar att ha fester :)

  • Maj12
    Äldre 24 Feb 16:41
    #7

    Vi har inte gift oss än men vi ska också dela upp det.. Vi gifter oss i en liten kyrka och där våra barn, föräldrar och syskon är med. Litet intimt och mysigt!!! 2veckor senare har vi en fest med våra kompisar där vi kommer dansa hela natten :) och slipper jaga en 1.5 åring :) Vi känner att det passar oss bäst att göra så här. Slipper den där stressen som många av mina kompisar haft.

  • Äldre 24 Feb 17:03
    #8

    Ett par vänner till mig gifte sig borgerligt på Arlanda på väg till Paris.  Några månader senare mitt i sommaren drog dom ihop ett stort knytkalas till det hus dom då var nyinflyttade till.  Dom slog ihop inflyttningsfest med bröllop och i inbjudan stod det "vi har många orsaker att fira med våra vänner, välkommen på brakfest" 

    Vi partajade i två dagar då vi sov över också.    Dom bjöd in familj, en del släkt, vänner och kollegor.

    5-kamp stod på schemat bland annat och disco i vardagsrummet långt in på småtimmarna.

    Riktigt roligt!

     

  • Äldre 25 Feb 11:16
    #9

    När man kör festen vid ett senare tillfälle, hur uttrycker man sig då? Tänker främst på om man verkligen ska kalla det för Bröllopsfest? Folk kanske undrar om de ska ta med presenter o sånt, hur klär sig brudparet? I vanliga festkläder? Själv skulle jag tycka det kändes konstigt att ha brudklänning på, ifall festen ligger en bit fram i tiden.... Jag skulle mer än gärna ha ett sådant upplägg men min blivande vill ha pompa o ståt... Vilket jag kan klara mig utan ;)

  • Maj12
    Äldre 25 Feb 12:16
    #10

    Vi skrev på inbjudan till festen (våra kompisar är inte bjudna på själva vigseln utan bara festen) välkomna att fira att vi gift oss! Så vi kallar det för en fest istället. Vi har skrivit på inbjudan att vi inte vill ha några presenter utan allt vi önskar oss är att ha en riktigt rolig fest med våra kompisar , med en massa skratt och en massa dans :) Jag har köpt en kort vit klänning på Ebay som jag ska ha på festen och min sambo ska ha sin kostym, det har vi skrivit på inbjudan. För oss passar detta såå bra. Vi gillar verkligen inte det stora utan trivs bättre med det "lilla" :)

  • Äldre 25 Feb 13:20
    #11

    Bjuder ni på mat på festen? Står ni för alkoholen?

  • Äldre 25 Feb 13:28
    #12

    Vi sitter med samma dilemma nu. Vi vigdes borgerligt i vintras, och vill ha bröllopsfest i Sverige i sommar. I landet där vi bor är det så man gör; viger sig borgerligt, och har sedan religiöst bröllop eller bara en stor fest några dagar, veckor eller månader senare; men det kan vara lite svårt för äldre släktingar i Sverige att förstå. 

    Vi har bokat en kyrka som är ok med upplägget; officiellt sett blir det en förnyelse av löften och efter gudstjänsten har vi tänkt bjuda gästerna på en båttur med skärgårdsbuffe. Väldigt likt ett bröllop....

    ...men; vi vill ju inte heller föra med osanning. Sitter just nu och försöker formulera inbjudningskorten.
    "Kom och fira vår kärlek!" känns inte riktigt som vi.
    "Välkomna på bröllopsfest!" känns alldeles för tydligt. Vi vil inte ljuga, men inte heller såra.

    Har ni några formuleringsförslag? 

     

  • Äldre 25 Feb 14:01
    #13

    "Cermoni och bröllopsfest"? Eller "cermoni med efterföljande middag"? Skriver ni inte "bröllop" och det klassiska "mellan nn och nn" så far ni ju inte med osanning, men ser det ut som en klassisk bröllopsinbjudan så är det ändå åt det hållet folk kommer tänka. 

    Ni kan ju uttrycka det just så om någon undrar, att detta är ert bröllop och det som ska firas eftersom det sker inför Gud och era familjer men att ni var tvungna att fixa byråkratin separat. Samtidigt kan jag tycka att det är er sak och inget folk behöver lägga sig i, de är ju ändå inbjudna att fira det som spelar roll med er. 

  • Maj12
    Äldre 25 Feb 14:04
    #14

    Vi bjuder på mat (enklare buffé ) och korv med bröd när energin är slut sent på natten :) och så bjuder vi på all dryck!

  • Maj12
    Äldre 25 Feb 14:11
    #15

    Oj jag glömde det viktigaste......, Tårta också naturligtvis!!!!

  • Äldre 25 Feb 18:54
    #16
    Isasa skrev 2014-02-25 11:16:14 följande:
    När man kör festen vid ett senare tillfälle, hur uttrycker man sig då? Tänker främst på om man verkligen ska kalla det för Bröllopsfest? Folk kanske undrar om de ska ta med presenter o sånt, hur klär sig brudparet? I vanliga festkläder? Själv skulle jag tycka det kändes konstigt att ha brudklänning på, ifall festen ligger en bit fram i tiden.... Jag skulle mer än gärna ha ett sådant upplägg men min blivande vill ha pompa o ståt... Vilket jag kan klara mig utan ;)
    beror väl på hur man lägger upp det. Jag vet några som gifte sig utomlands men hade fest hemma i sverige några månader senare och dom var klädda i dom kläder dom faktiskt gifte sig i utomlands -  kostym och brudklänning, slöja och bukett och dom hade "ingångsmarsch" till festlokalen , gick på en fin röd matta. Brudens far höll ett kort kort tal och hälsade dom välkomna som man och hustru. Dom fick en liten minicermoni där bland alla gäster. 

    Sen finns det dom som berättat här på BT att dom bjudit in till bröllopsfest men valt att ha finkläder utan att se ut som ett bröllopspar. Dom har haft enkla släta men ändå vita klänningar som typ studentklänning och han har haft skjorta och udda kavaj. 

    Den bröllopsfesten jag var på som jag berättar om ovanför här var ju en sammanslagen fest så där var alla klädda i  bekväma jeans och tröjor eftersom det var en trädgårdsfest med grillning.  Även dom som gifte sig hade vanlig jeans och tröja på sig. 

    Så fundera kanske först på hur ni vill ha festen, ska fokus vara på er som ett brudpar med klassisk bröllopsfest,    en enklare finare uppklädsel o stillsam middag,  eller vill ni ha brakpartaj med coctailklänning, stilettklack och svarta skinnbrallor? 
    Forma festen så det känns som "ni" så kommer formulering i inbjudan automatiskt.  
  • Äldre 25 Feb 22:01
    #17

    Vi kommer nog vara "finklädda" min sambo har en klädstil som är väldigt "stilig" och jag ska beställa en kort cremevit klänning att ha när vi gifter oss, och är jag kavr i samma storlek när det är fest kommer jag ha det ;) Finare än jeans men inte uppklätt i frack, de flesta av våra vänner och släktingar kommer nog ha det automatiskt :) Tänker att det beror väldigt mycket på vilket umgånge man har :)

  • Äldre 25 Feb 23:23
    #18

    Vi ska göra samma sak! I vårt fall handlar det om att min fästman har älskade äldre släktingar som är så gamla och svaga (men klara i huvudet och pigga i sinnet!) att de inte kan resa ifrån den lilla otillgängliga ort där de bor. Vi ville gärna att de skulle få vara med och har vigseln i den lilla stenkyrkan nära dem (och slipper besväret med att tvinga våra gäster att resa till andra sidan landet plus fixa catering och lokal). 

    Tyvärr har vi fått lite blandade reaktioner, vissa gäster tycker vi beter oss väldigt konstigt åt som inte bjuder dem på det "riktiga" bröllopet.  Men strunt i dem. Vi bjuder till "förvägsbröllopsfest" (det var faktiskt Magdalena Ribbing som hjälpte oss med formuleringen! Bröllopsefterfest fungerar säkert lika bra om vigseln redan varit.) och jag ska ha en vit, lite enklare 50-tals tyllklänning på festen. Tänkte bjuda på sill och potatislunch, kvällsbuffé, öl, vin och fördrink plus bål paj, tårta och färska jordgubbar. 

    Däremot funderar vi på att ändå ha en liten ceremoni under eftermiddagen, men vet inte riktigt hur vi ska lägga upp den. Är det någon som har något tips på hur man kan få det fint och ärligt utan att det blir tillgjort?

  • Äldre 28 Feb 06:28
    #19
    FrökenW skrev 2014-02-25 14:01:54 följande:
    "Cermoni och bröllopsfest"? Eller "cermoni med efterföljande middag"? Skriver ni inte "bröllop" och det klassiska "mellan nn och nn" så far ni ju inte med osanning, men ser det ut som en klassisk bröllopsinbjudan så är det ändå åt det hållet folk kommer tänka. 

    Ni kan ju uttrycka det just så om någon undrar, att detta är ert bröllop och det som ska firas eftersom det sker inför Gud och era familjer men att ni var tvungna att fixa byråkratin separat. Samtidigt kan jag tycka att det är er sak och inget folk behöver lägga sig i, de är ju ändå inbjudna att fira det som spelar roll med er. 
    Tack! Jag gillar formuleringen med "ceremoni" - perfekt! 
     
Svar på tråden Någon som haft separat vigsel och fest?