• Äldre 9 Sep 20:02
    30380 visningar
    24 svar
    24
    30380

    Mina bästa spartips!

    Hej! Jag gifte mig i lördags och har gått igenom budgeten, tänkte dela med mig av våra bästa spartips som vi var mest nöjda med. vi hade ca 60 gäster och ville köpa alla tjänster så vi slapp binda upp oss själva och släkten :) 1. Tårtan Vi köpte tårta från Ica maxi, 5 st 12 personers tårtor. Vi bad dem att bara ha vit marsipan på, förövrigt skulle de vara helt rena. Vi låna en tårtställning utan kostnad från dem då tårtorna beställdes därifrån. Köpte sidenband och levande blommor att dekorera med. tårtorna kostade knappt 1000:- och ca 300:- för pyntet. 2. Buffé Vi körde med buffé istället för trerätters. Toastmaster såg ändå till att alla först hämtade förrätt, sedan huvudrätt och sist efterrätt. 3. Ringarna Vi sålde gammalt guld till guldaffären. Slutade med att vi bara behövde betala ca 1/3 av priset. 4. Bordsdekor Köpte från Kina, skilde mycket i pris. Kändes dock som en jättechansning och vi fick en räkning på tullavgift efteråt. Men blev ändå helt överenskomligt i pris. 5. Kontakter Kusinens kompis sjöng, pappas kompis kompis hade en fin bil och skjutsade oss från kyrkan, fotointresserade vänner tog korten. Rota bland dina kontakter :) Fyll gärna på tråden med era bästa tips!

  • Svar på tråden Mina bästa spartips!
  • MariaM­arcus
    Äldre 28 Nov 14:30
    #1

    Vilka bra tips! 
    Såå. vad gick kalaset på om man får undra? :)  

  • Äldre 28 Nov 15:11
    #2

    Vi kommer köpa tårtorna från City Gross. De var billiga där med. 17 Kr. Biten. Tack för bra spartips! . Dock är det inte alla som har tur och har de kontakter som ni har. Men man kan ju alltid kolla bland sina kontakter och se vad för möjligheter som finns där. Som ni skrev .

  • Äldre 28 Nov 19:56
    #3
    Lina80 skrev 2013-09-09 20:02:36 följande:
     4. Bordsdekor Köpte från Kina, skilde mycket i pris. Kändes dock som en jättechansning och vi fick en räkning på tullavgift efteråt. Men blev ändå helt överenskomligt i pris. 

    från vilken sida beställde ni? 
  • Äldre 29 Nov 10:34
    #4

    Som TS skriver så kan kontakter skära ned på budgeten rejält.


     


    Bra tips med tårtorna! Jag ska också köra buffé. Vi ska vara i en nybyggd festlokal och får hyra den billigare pga att min mormor är med i föreningen... ;) Där finns ett bra ljudsystem (brukar vara bingo där) så jag kommer bara ha musik via spotify och ha mina brudtärnor som ansvarig över musiken, spellistor görs innan. Min syster kommer att sjunga med sina kompisar i kyrkan. Min pappa och m2b känner en del med fina bilar så det är nog inget problem. Mycket fika går att göra i ordning innan bröllopet och det blir inte så dyrt då. Vi känner även en som brukar köra lastbil till tyskland, så inköpslistan för alkoholen kan man skicka med den :P


     


    Beror alldeles på vad man vill ha för standard på sitt bröllop, det går ju att göra hur billigt som helst. Jag har dock inget annat krav än att vi och våra gäster ska få en rolig kväll. Tycker faktiskt det är helt vansinne att vissa lägger ut närmare 100 000 kr (eller över) på ett bröllop som varar EN dag, det ska väl handla om kärleken och inte pengar? Alla gör ju som dom vill men för 100 000 kr kan man köpa en fin bil eller byta tak på huset, som för övrigt håller längre än 1 dag, närmare 50 år... Oj det här är nog inte i rätt tråd men det blev bara så.

  • blivan­defru
    Äldre 22 Jan 07:18
    #5

    Vilka bra tips! Vi har också tänkt ha buffé på vårt bröllop. Är det någon av er som har tips på vad som blir bäst att ha på buffén? Vart blir det billigast att handla, hur mycket ska man räkna med per person i mat väg? Tycker detta är såå svårt! Vi har tänkt köpa vår tårta på city gross, men det är väl ungefär så långt vi har kommit.. Vilken sida beställde du dekorationer ifrån Kina på? Tacksam för alla svar och tips!

  • Äldre 23 Jan 10:19
    #6

    Vi ska ha egen lagad buffé på vårt bröllop. Potatisgratäng med kallskuret och sallader, ostar och frukt.

  • Alylly­ra
    Äldre 23 Jan 10:35
    #7
    sandrahs skrev 2013-11-29 10:34:45 följande:

    Beror alldeles på vad man vill ha för standard på sitt bröllop, det går ju att göra hur billigt som helst. Jag har dock inget annat krav än att vi och våra gäster ska få en rolig kväll. Tycker faktiskt det är helt vansinne att vissa lägger ut närmare 100 000 kr (eller över) på ett bröllop som varar EN dag, det ska väl handla om kärleken och inte pengar? Alla gör ju som dom vill men för 100 000 kr kan man köpa en fin bil eller byta tak på huset, som för övrigt håller längre än 1 dag, närmare 50 år... Oj det här är nog inte i rätt tråd men det blev bara så.


    Bara för att man lägger ner mycket pengar på sitt bröllop betyder väl inte att man är mindre kära? Flört Vad som är mycket pengar för ett specifikt par är ju dessutom relativt.

    Vi utnyttjade också våra kontakter en del:
    - våra vänner sjöng och spelade på vigseln
    - min mans bandkompisar hade ljudutrustning vi kunde låna till festlokalen 
    - min systers kompisar stod i baren

    Sen uteslöt vi vissa (för oss) helt onödiga grejer, t.ex.:
    - det var 100 m mellan vigsellokal och festlokal och superfint väder, dvs. helt onödigt med skjuts, så vi gick
    -  vi hade inget brudfölje, dvs. inga som vi behövde betala kläder/blommor för
  • Äldre 23 Jan 10:45
    #8

    Ett annat tips är att göra lite pyssel själv. Jag har tex vikt små boxar (med lite hjälp, 50 st tar sin tid att pilla ihop..) som bröllopsgåva och placeringskort i ett, stolsdekorationer i form av pappershjärtan och inbjudningar. Enda vi betalt för är papper, lite band och en hel del slit :P gästbokslåda gjordes av gamla skokartong, färg och glitter. Dessutom galet roligt för en pysseltokig ;)

  • Äldre 10 Feb 11:01
    #9

    Här är vad vi har sparat på:

    1: Gör hår och smink själv/med min bästis som är grym på att fläta. Väljer en enkel frisyr (tycker ändå det är finast) och gick en sminkkurs där man fick köpa produkter för hela summan (behövde ändå lite nytt smink).  Totalpris 700 kr inkl. produkter.

    2: Binder bukett själv med blommor från granngårdens blomsterodling. Totalpris ca 100 kr för en jättebukett! Det är skitlätt att binda själv, framför allt om man vill ha en enkel bukett. 

    3: Har bara köpt delar av buffén via cateringfirman (de svåra grejerna, vi tänkte ha rökt fisk och räkor). Gör sallad och kokar potatis själv till en bråkdel av priset. Köper eget bröd från det lokala bageriet istället för att ta det via cateringfirman. Fortfarande en stor utgift á ca 15000 kr för 70 personer, men vi vill verkligen inte snåla på maten. 

    4: Syrran bakar tårta, hon tycker sånt är kul. Vi ger henne lite pengar för att köpa fina dekorationer och levande blommor.  

    5: Vi gjorde en rolig liten film och skickade ut den över mailen istället för att posta Save-the-date kort. Det var mycket uppskattat!

    6: Inbjudningskorten kommer jag att göra själv, tycker det är roligt att texta för hand. Det kommer att ta tid men jag gör det medan jag kollar på teve.

    7: Up-cyclar en antik brudklänning. Istället för att köpa en dyr klänning hittade jag en söt vintageklänning som passade bra, men tyvärr var rätt omodern i modellen. Har lämnat in den till en sömmerska för att ta av de konstiga puffärmarna och öppna v-ringningen lite grann. (har tagit lite före-bilder så kan visa när den är klar sen!)

    8: Vi har kavaj som klädkod, så min kille köper en ny kostym (som han ändå behöver) men behöver inte lägga pengar på någon speciell klädsel till bröllopet. 

    9: Håller bröllopet på min pappas gamla gård, gratis (om man nu har turen att ha tillgång till en gård!).

    10: Har lite bohemiskt tema och kör på missmatchade linneservetter och dukar från olika loppisar, jag har samlat i flera år och kommer även äntligen få användning av farmors linnesamling! 

    11: Kryddar eget brännvin från smaklös Rigavodka (min kille ska ändå dit med jobbet). Har sparat fina saftflaskor

    12: Ingen bar med drinkar = ingen kostnad för bartender, däremot fyller vi gamla tunnor med is och låter folk ta öl själva när de är törstiga. Köper en mängd olika slags viner och ställer upp dem på ett bord så folk får smaka olika. Alkoholfritt blir äppelmust från gården och hemkokt flädersaft. 

    13: Istället för presenter önskar vi oss hjälp från de av våra kompisar som har olika talanger (de flesta har redan erbjudit sig). Killen som sjunger så jävla bra kan sjunga, saxofonisten får spela, fotografen hjälper oss att fota. Har varit noga med att låta dem erbjuda sig istället för att tjata, och verkligen gjort det klart att det får bli deras present till oss. Vi vill inte be om hjälp med städning och servering och sånt eftersom det är tråkigt och inte lika mycket av en "present", däremot tänkte vi försöka betala grannens tonårsbarn en fin slant för att hjälpa till, om de är sugna. 

    14: Hyr porslin från det lokala hotellet. Blir en rätt stor utgift men klart värt det för att slippa diska!

    15: Åker traktor med släp istället för lyxig bil. Kanske låter knäppt men vi är Stockholmare, alla gästerna tycker traktorer är jätteexotiskt. 

    Det var nog mina bästa, hoppas det kan inspirera någon!
     

  • Äldre 10 Feb 11:12
    #10

    Hur har ni andra gjort med personal? Vi kommer ha buffé men kommer ha iallafall en person som plockar in disk och sådär, tråkigt för familjen att göra det på bröllopsdagen kanske. Mamma är inne på att vi ska ha två personal, men jag ser bara sedlar som flaxar iväg..

Svar på tråden Mina bästa spartips!