• Äldre 14 Aug 04:58
    6560 visningar
    9 svar
    9
    6560

    balsam metoden?

    har tittat runt lite grann och någon tipsade om balsam metoden här för ett tag sedan...

    mitt hår är naturligt jättelocking (närapå afro) frizzigt och ibland så torrt att det helt enkelt går av... den vanliga taktiken brukar innebära massa svordommar, frustration och till slut en snaggning. men.... romantikern i mig önskar att hon kunde ha långt hår på sina bröllopskort.

    Nu är det tre år sedan jag snaggade mig senast och kvaliten på mitt hår suger, har alltid håret i en tofs för att det ser så spretigt och fult ut utsläppt, det hjälper inte heller att jag bor i nära nog ökenklimat med urusel vattenkvalite som torkar ut allt som kommer i dess beröring... (ingen dricker vattnet här ute, vi har det till att diska, vattna det gula gräset med och dusha i)

    kan tilläggas att jag alltid lufttorkar håret, i princip aldrig plattar det (en gång i halvåret möjligtvis) och har svindyrt special schampoo och balsam från frisören för att undvika frizz ....

    skratt* fy vad jag gnäller... sorry bara lite frustrerad för tillfället... 

    balsam metoden verkar bra för mig som har lockigt, torrt, frizzigt hår... så jag tänkte testa men det står att man inte kan använda mineral oljor, kan man använda marrocansk argan olja?
    sen gäller det ju att hitta balsam som inte innehåller: silikon, alcohol eller mineral olja... inte helt lätt :/ speciellt här ute på vischan... 

    Hur ofta tvättar ni håret med balsam? 
    jag duschar en gång om dagen och schamponerar/ har i balsam två till tre gånger i veckan... 

    ska jag utesluta schampoo helt och börja ha i balsam varje dag i stället? eller fortsätta ha i balsam två gånger i veckan och bara blöta håret de andra gångerna? 

    tacksam för alla svar// från en som snart tar till rakapparaten

  • Svar på tråden balsam metoden?
  • Äldre 14 Aug 07:37
    #1

    Det enklaste är att googla balsammetoden. Lockig.se har även tips som skulle vara bra för dig. Själv har jag helt motsatt hår, tunt o skandinaviskt som blir fett i hårbotten o torrt i längderna, men det fungerar jättebra för mig. Det du ska börja med är ett schampoo som inte innehåller allt förbjudet för att få bort silikoner och allt ur håret. Sedan är det balsam som gäller. Personligen följer jag onte detta stenhårt, jag tvättar ibland, ungefär var tredje vecka. Jag "tvättar" även håret med inpackning tre ggr i veckan vilket gör stor skillnad. Se till att ha ett bra grundbalsam som funkar på ditt hår, listor över bra produkter är enkelt att googla fram.

  • Äldre 14 Aug 09:35
    #2

    Använd inte marocan oil, där är silikon i den. Köp vanlig argan olja istället.

  • Äldre 14 Aug 14:40
    #3

    har redan hittat den sidan och det var genom den som jag fick upp ögonen för balsam metoden, (efter att ha sett det nämnas här) det verkar vara precis vad mitt hår behöver! intressant läsning ,efter en genomögning av mitt nuvarande schampoo och balsam så kunde jag ticka av varenda en av de förbjudna ingredienserna 

    läser igenom mitt inlägg och inser att jag har varit lite otydlig med vad jag var ute efter..  

    jag har inte hittat någonstans på den sidan hur ofta man ska "balsamera" håret, varje gång man dushar eller till exempel bara var tredje?... så jag var mest ute efter ett par "hur gör du?" exempel Marione :). duschar du varje dag? balsamerar? en bra inpackning borde göra susen, brukade köpa en bra på kmart men sen de slutade sälja den och jag har inte hittat någon annan än att ersätta den med, måste kolla upp nästa gång jag tar mig in till civilisationen :). 

    tack så mycket Frullis, får försöka hitta en "ren" argan olja istället :)

  • Äldre 14 Aug 15:50
    #4

    Jag använder balsam varje gång jag går i duschen helt enkelt. Att bara blöta håret funkar inte för mig över hvudtaget, då ser det hemskt ut. Jag duschar i stort sett varje dag (att inte duscha är ett undantag) och jag använder hårinpackning kanske varannan gång, men jag använder mig inte av ngt superdyrt märke. Jag tror också att det är väldigt olika hur strikt man måste vara med ett korrekt balsam. Jag använder mig personligen av TreSemmé Naturals balsam (den vita med grön text) och är jättenöjd. Du som har ett helt annat hår än mig kanske måste vara mer noggrann med balsamet, det är bara att prova sig fram. För styling använder jag mig av Got2B´s produkter från Schwarzkopf. Du kommer att märka om du får produkter som inte fungerar i håret, mitt känns som flottig ull om jag har i fel saker i håret. Hoppas att svaret hjälpte lite grann. Fler frågor så svarar jag gärna.

  • afture­lding
    Äldre 14 Aug 16:19
    #5

    Jag tvättar håret 2-3 gånger i veckan, alltså varje gång jag duschar (jag är ganska stillasittande) och eftersom att jag har rakt hår så behöver jag tvätta det med ett milt schampo (utan SLS, eller något som inte går ihop med BM) någongång ibland för att det inte ska bli strimmigt. Det brukar man dock inte behöva med lockigt hår.

    Även jag använder TreSemmé Naturals och är jättenöjd! Jag använde klippotekets förut, men det var inte alls lika bra för mitt hår. Som inpackning använder jag olivolja och honung, men det brukar inte behövas mer än när jag tvättat det med schampo.  Och så använder jag aldrig stylingprodukter, jag äger inte ens några, hårsnoddar utan metallklämma och hårnålar klarar jag mig på, men det beror ju mycket på vilken stil man har :)

    Kom ihåg att köpa ett sista-schampo också, med SLS men utan silikoner, oljor osv. Vissa behöver tvätta håret med det flera gånger för att få ur alla silikoner. Som ovan sagt så märker man när man har fel saker i håret, så du lär märka när du fått ut allt.

  • Äldre 15 Aug 06:19
    #6

    toppen, tack för alla svar! 

    har redan ett schampoo med sulfater så jag kommer använda det en sista gång i morgon (ska klippa mig då, bli av med de kluvna topparna och förhoppningsvis kunna börja om och få ett fräscht hår utan total kapning) och sen fortsätta med tresemme för frizzigt hår (ska bara dubbelkolla att det inte innehåller någonting förbjudet)

    styling produkter är essentielt för mig annars blir mitt hår väldigt spretigt, behövs för att hålla ihop lockarna :). ska testa Got2B's produkter :).

    någon som skulle kunna tänka sig att lägga upp en före/ efterbild?

  • Aniara­4
    Äldre 15 Aug 09:02
    #7

    Jag har inte så lockigt hår, men vågigt, tjockt, torrt och frizzigt, och jag har haft mycket nytta av balsammetoden och lockig.se . Det var därigenom jag upptäckte Jessicurl, som är det bästa som har hänt mitt hår!

    Jag började med balsammetoden för att jag hade de typiska problemen med fet hårbotten och torra längder, var då tvungen att tvätta håret varannan dag för att det inte skulle se för fett ut. När jag började tvätta med bara balsam blev det först värre och såg bara ok ut när det var nytvättat, så jag tvättade varje dag om jag skulle ut och träffa folk - eftersom jag var deltidssjukskriven var jag ofta bara hemma, så då struntade jag i det. Efter ett tag lugnade fettproduktionen ner sig när jag inte torkade ut hårbotten hela tiden, så nu tvättar jag det lika ofta som innan, dvs varannan - var tredje dag beroende på vad jag gör den tredje dagen. Jag försöker fortfarande glesa ut det så mycket jag kan, och jag kan vänta 4 dagar också om jag inte ska göra nåt särskilt.

    När jag tvättar håret gör jag det först med Neutral balsam (en extra utmaning för mig har varit att hitta bra oparfymerade produkter eftersom jag är allergisk mot parfym och får massor av blåsor i händerna om jag använder något med parfym). Jag vänder huvudet upp och ner och gnuggar in lite i taget i hela hårbotten, sen tar jag in lite vatten och gnuggar upp ett "lödder" (det löddrar ju inte alls som schampo, men det känns lite "fluffigare").
    Därefter tar jag i Jessicurl Too Shea i längderna och låter det sitta en stund. När jag tänker mig för och har lagt den glestandade kammen inom räckhåll passar jag på att reda ut håret med den medan Too shea sitter i (det är ett mycket krämigt och vårdande balsam), så behöver jag i bästa fall inte göra det efter tvätten. Då och då gör jag en inpackning med "Weekly deep treatment".

    Efter tvätten kan jag ha i lite "Confident coils" som är en bra anti-frizz. Sen vänder jag huvudet upp och ner igen och "plonkar" ner håret i en särskild handduk, som borde vara mikrofiber... Jag har fått en sån bra specialsydd handduk som man gör en turban av, så jag har tänkt att jag ska sy en likadan i mikrofibermaterial, men det har inte blivit av än.  Inte heller har jag börjat sova på sidenörngott som jag tänkt länge, men endera dagen... Och så undviker jag hårtorken som pesten.

    Jag har hålit på med det här i ett par år nu, och mitt hår har blivit otroligt mycket bättre. Jag har ett litet "projekt" där jag försöker spara ut håret så långt som möjligt en sista gång innan jag blir för gammal för såna ungflicksfasoner Drömmer och det går rätt bra nu! Just mitt hår har även blivit lite lockigare, men det är för att det blivit med distinkt och sammanhållet med tydligare slingor, istället för ett frizzigt burr.

  • Aniara­4
    Äldre 15 Aug 09:04
    #8

    P.S. På Jessicurls hemsida finns en hel del bra tips för lockiga hår, även om hon själv använder shampo:
    www.jessicurl.com/my-hair-routine

  • Äldre 15 Aug 22:11
    #9

    Vad jag förstår så innebär balsammetoden att lockarna kommer att hålla ihop bättre och inte bli lika frissiga, så förhoppningsvis kommer du kunna dra ner på mängden produkter. Mitt hår blir inte lika stripigt längre vilket jag misstänker är vi rakhårigas motsvarighet :)

Svar på tråden balsam metoden?