• SiriochPer

    Hur mycket betalar ni för bruduppsättningen?

    Hur mycket betalar ni för er bruduppsättning och vad ingår då?

    I Dalarna där jag ska göra min uppsättning kostar det runt 3500 kr för en uppsättning inkl sjöla och konsultation. Vill man också ha makeup kostar det ca 4200 hos de frisören som jag kikat på. 

    Här på BT verkar det som att många betalar mindre har jag fått uppfattningen av, är det dyrare i min stad eller är det samma priser nästan överallt?

     

  • Svar på tråden Hur mycket betalar ni för bruduppsättningen?
  • Lavia

    En festfrisyr kostar mellan 600 och 900 hos Anita på Svärdsjögatan i Falun. Hon är duktig och trevlig. Jag tror att hon sminkar också om man vill.

  • Cattacia

    Många frisörer som är utbildade vid en "auktoriserad" skola dvs CSN berättigad utbildning exempelvis gymnasieskola, Björn Axe´n Academy tar ca 500 kr i timmen och det är ungefär 1-1,5 timme en uppsättning tar att gör beroende på hur avancerad den är. Allt över 1000 kr känns som överpris. Några som är duktiga på hår och är utbildade hos BAA är Hårrstaylisterna vid Upplands Väsby. Nu har de renoverat upp slongen till absolut toppklass. Annars finns det en tjej som heter Ulrika Gedin http://underbarahandersthlm.se/?p=405 Henne har jag bara hört gott om.

    När man går till sin "frisör" kandske man inte behöver "boka" en bröllopsuppsättning utan betala för uppsättningen och den faktiska tiden? Eller? 
     
    Erfarenheten som jag har är att de utbildade frisörerna går att komma överens med och de kan ganska enkelt ordna fram en Make Up artist till salongen också.

  • Chicita

    När det gäller att jämföra priser är det ju som att jämföra äpplen och päron.
    Alla salonger har olika koncept om vad som ingår i bruduppsättning - respektive festuppsättning.

    Det kan ingå:
    Extraöppet utanför ordinarie öppettider
    Att salongen inte tar emot andra kunder samtidigt 
    Konsultationer
    Löshår
    Tilltugg och bubbel
    Sminkning
    "påklädning" (alltså hjälp att snöra/knäppa klänningen)
    Och även fler saker som jag inte kommer på just nu

    Om en eller flera av dessa delar inte ingår i paketet på den salong man bokar på så blir antagligen priset på just den salongen lägre också.
    Men bara för att man själv inte kommer att utnyttja alla delar i paketet så sänker dom inte priset. Det är ju ett paket man köper.
    Men man kan alltid välja att bara boka en festuppsättning om man inte har krav på att man vill ha konsultation och inte behöver några av dom andra delarna. Så länge man inte kommer dit med brudklänningen och tror att man ska få byta om på salongen sen eller förväntar sig någon annan service som inte ingår i festuppsättningen så lär det ju inte vara några problem Tungan ute

    Tid är pengar.
    Och dom lägger oftast mer tid på en nervös brud än på baltjejen eller tärnan och den tiden ingår ju också i buduppsättningspaketet.

    Poängen är inte att säga att ni är dumma som tycker att det är för dyrt. 
    Utan poängen är: boka det ni vill ha. Man behöver faktiskt inte ha en "bruduppsättning" bara för att man ska stå brud.
    Man kan beställa en handbukett istället för en "brudbukett" om man inte är så noga med utseendet på buketten.
    Sen ska man inte behöva ljuga om att det är till ett bröllop och att man är bruden. 
    Det finns vissa oseriösa frisörer (och även andra men nu pratar vi ju mest frisyr här Flört ) som vägrar göra en "festuppsättning" när det är till en brud. Och om man inte behöver allt annat lullull som ingår i konceptet "bruduppsättning"så ska man inte behöva betala för det. Så då får man ju välja en annan frisör Glad 

  • amerika
    Chicita skrev 2013-08-19 11:08:38 följande:
    Men man kan alltid välja att bara boka en festuppsättning om man inte har krav på att man vill ha konsultation och inte behöver några av dom andra delarna. 
    Det är väl lite så jag tänker att det borde vara. Jag känner mig så himla obekväm med att boka en "festuppsättning" och sedan kommer det fram att jag är brud - som att jag har ljugit för dem för att jag är snål! Men det är väl bättre att komma överens om något pris, helt enkelt, per timme borde vara rimligt. 

    Nåja, jag har ett tag på mig att fundera över det där. Om någon har tips på bra och prisvärd frisör i Linköping, tas de tacksamt emot!!!
  • Chicita
    amerika skrev 2013-08-19 17:46:50 följande:
    Det är väl lite så jag tänker att det borde vara. Jag känner mig så himla obekväm med att boka en "festuppsättning" och sedan kommer det fram att jag är brud - som att jag har ljugit för dem för att jag är snål! Men det är väl bättre att komma överens om något pris, helt enkelt, per timme borde vara rimligt. 

    Nåja, jag har ett tag på mig att fundera över det där. Om någon har tips på bra och prisvärd frisör i Linköping, tas de tacksamt emot!!!
    Jamen ring (eller gå till) frisören och säg att du vill ha en enkel uppsättning när du ska gifta dig, att du inte behöver eller vill ha någon konsultation, ingen särbehandling och inget annat speciellt och be om att få boka en festuppsättning helt enkelt.
    Då är du ju ärlig mot dom och de flesta seriösa frisörer säger ok och bokar in tiden.
    Någon kanske kommer att fråga lite mer ingående om vilken tid och dag du hade tänkt (så det inte visar sig att dom hade stängt då så du inte hinner om det ska fixas under ordinarie öppettid) och annat. Men det är ju inte för att vara dum eller mjölka dig på pengar, utan för att kolla så det inte blir några missförstånd helt enkelt.
    Om någon frisör vägrar gå med på det så går du till nästa - och så börjar du där med att säga "jag var hos XXX och ville boka en enkel uppsättning när jag gifter mig men dom vägrade" Flört 
  • HannaLS

    Jag vill tipsa om att kika in på minmakeupartist.se och välja någon duktig makeupartist/hårstylist där eller lägg upp ett uppdrag med en maxbudget. Alltid dyrare att gå till salong än att boka en frilansare som dessutom kan komma och göra det på plats. Och många duktiga från salong jobbar extra så i alla fall:)

  • jenniferochaugust

    Jag vill rekommendera att inte gå till en salong faktiskt.
    Det finns många makeup och hår-tjejer (och killar?) som istället kommer hem till där ni befinner er och fixar.

    Stockholmstips:
    Jag var på frackbröllop i helgen och fixade hår och makeup av denna tjej:www.mariastrauss.se/priser.html
    Hon tog 1000 kronor, för hår och smink till brud inkl konsultation tar hon 2000 kronor, vilket är ett jättebra pris! Det tillkommer såklart lite om hon behöver resa. Men hon kan även ta emot bruden på lokal vid Mariatorget. Var supernöjd!

    Tjejen som kommer att göra min bruduppsättning och makeup heter Karin Johansson, och henne hittar ni här: www.colorsbykarin.se/colorsbykarin/Priser.html. Hon tar alltså 2800 kronor för hår och makeup inklusive konsultation. Jag bokade henne via min fotograf Malin Sydne: www.malinsydne.com/Fotograf/Startsida.html och då kostade hon 2500 kronor. Jag var på konsultationen förra veckan och hon fick till det precis som jag ville ha det :) På bröllopsdagen kommer hon och en extra tjej till hotellet jag bokat och fixar mig och mina tärnor.

  • Grundell

    Jag gifte mig i lördags och för:


    Extraöppet utanför ordinarie öppettider
    Klippning
    Konsultationer
    Löshår
    Tilltugg och bubbel
    Sminkning


    Så betalade jag 1500 kr, riktigt billigt tycker jag

  • stealmystyle
    Grundell skrev 2013-08-29 10:58:56 följande:

    Jag gifte mig i lördags och för:


    Extraöppet utanför ordinarie öppettider
    Klippning
    Konsultationer
    Löshår
    Tilltugg och bubbel
    Sminkning


    Så betalade jag 1500 kr, riktigt billigt tycker jag


    Det var ett bra pris. Vart var detta?
  • 20140222

    Jag skall få betala 3500kr. På skönhetsfabriken. Göteborg. Då ingår smink, uppsättningen, konsultation och sallad.

Svar på tråden Hur mycket betalar ni för bruduppsättningen?