• amerika

Balkan-tråden

Jag är svensk och min blivande make kommer från Montenegro. Vi gifter oss i maj 2014 i Sverige och kommer att ha en borgerlig cermoni då min blivande är (icke utövande) muslim. 

Det är ju både inspirerande och utmanande att mixa två olika kulturer och olika seder och traditioner och jag skulle gärna bolla idéer, dela tips och råd med andra i samma utgångsläge.

Därför undrar jag: Finns det fler här på BT som ska gifta sig med någon från Balkan eller som själva kommer från Balkan och ska gifta sig med en svensk? 

• Svar på tråden Balkan-tråden
  • amerika

Vi pratade om det här med bröllopspresenter i helgen, vad vi skulle önska oss. Min sambo berättar att i hans land så ger man vin, choklad samt pengar eller guld till brudparet, guldsmycken, alltså. Vin och choklad är väl kanske inte så vanligt att vi i Sverige ger i bröllopspresent just, men det är väl bra. Men guldsmycken? Tänk om man får en alldeles hiskeligt prålig ring som man inte vill ha! Mina smycken vill jag nog helst välja själv Tyst Men han sa att om man inte vill ha smyckena, kan man sälja dem. 

Men vi kom fram till att vi ska önska oss pengar t bröllopsresan. Det är ju "neutralt" och inte så ovanligt nuförtiden.  

• Blivande Brud 2014

Nu har vi semester!!! Underbart Solig

Min m2b är lite likadan.... "men älskling vi har ju massa tid" heheh. väntar in honom också... som tur är så har vi våra två bästa vänner somn kan elda på båda oss två eftersom dom redan gift sig och har har ganska mycket erfarenhet Tyst

Vi har sagt att vi önskar oss pengar som present.. som vi kan ha till våran bröllopsresa Skrattande

men ja.. hos oss är det väldigt blandat vad man får som present.. men guld är väldigt vanligt... både vid bröllop, dop och födelsedag.Tungan ute

men åh vad jobbigt att han måste åka ner sådär... och så länge Rynkar på näsan nu får dom skynda sig med hans papper tycker jag

• amerika

Hoppas ni får en fantastiskt härlig semester! Solig

Vi kommer ju att vara ifrån varandra ett tag nu så det blir ändå inte så mycket planerande. Kanske lika bra... Men desto mer och desto roligare att ta tag i senare i höst istället!! Glad

• Blivande Brud 2014

asså jag tror att det är en fördel.. det finns risk annars att man bara pratar bröllop... hela tiden... det ska ju vara en rolig del av livet det nästkommande året.. men det ska ju inte vara HELA livet under 1 år.. finns nog risk för över planerande och att man tröttnar eller blir frustrerad :-P

• amerika

Jo, det är svårt att inte bli uppslukad av allt bröllopsplanerande när det finns så mycket inspiration omkring en hela tiden!!
    Tror oxå det är bra att vila sig lite ifrån det emellanåt. 

• amerika

Festlokalen bokad! Glad Helt fantastiskt med en lokal som vi får ha från fredag kl 12 till söndag kl 13 för 1400 kr som betalas när man hämtar nycklarna....

Och så har jag idag också skickat ett mejl till ordföranden hembygdsföreningen som sköter om platsen där "vår" ek står och förberett dem på att vi vill ha vigseln där. Det är ju öppet och fritt för alla men jag tycker det är sjysst att informera. Dessutom kommer vi behöva lite hjälp att få tillgång till elektricitet och toaletter... 

Så höll jag på att ramla av stolen när sambons handläggare på Migrationsverket ringde och sa att hans papper troligtvis (om inget oförutsett inträffar) kommer vara klara i slutet av augusti! Känns nästan för bra för att vara sant.... Så jag har kollat på flygbiljetter nu och kommer troligtvis att åka ner t Montenegro andra veckan i september och "hämta hem" honom! Skrattande Hjärta

• Blivande Brud 2014

men ååå vad kul. är så glad för eran skull!!! Skrattande skönt att slippa tänka på sånna saker... nu kan ni lägga full fokus på bröllopet! 

Vi har idag köpt papper och pyssel för att göra egna inbjudningar. Nu ska jag experimentera vilt Tungan ute 

Mamma & Pappa kom hem nyss. Mamma hittade inga corsager i tyg. Dom sa att dom flesta nu för tiden beställer dom av riktiga blommor. Fanns inte så många bröllopsaffärer öppna heller. Antagligen för att det var för varmt eller ngt Tungan ute Så vi får titta på andra sätt att skaffa dom.

• amerika

Åh va kul att pyssla - visa gärna några bilder sedan om du inte har något emot det!

Min sambo vill ju att vi ska vänta med att skicka inbjudningar men jag kan inte vänta lika länge som han utan de måste bli klara att skickas i början av nästa år. Men vi har ju hela hösten på oss att pyssla! Flört

Tja, i värsta fall får man väl sitta o knåpa ihop de där corsagerna själva... kan ju inte vara så svårt men säkert tidsödande.

• Blivande Brud 2014

ja.. näää.. vi kommer ju inte skicka ut våra inbjudningskort förrens nästa år också... men jag kan inte riktigt låta bli Drömmer hehe

• amerika

Igår var vi och hälsade på hos mina föräldrar. Vi skulle varit iväg på en utflykt, men det ösregnade hela dagen så den regnade bort, kan man säga. Vi umgicks istället.

I vilket fall som helst, så berättade jag igår att vi ska gifta oss och vilket datum vi tänkt. Min mamma har lite svårt att visa känslor, det vet jag sedan tidigare, så hon sa mest "jaha" men min pappa blev glad Glad Han trodde först att vi skulle göra det när jag åker ner t Montenegro i september.
    Min moster kommenterade att bladen på eken kanske ändå inte har hunnit att slå ut till den 24 maj men just nu så skiter jag ärligt talat i det! Alla andra träd och gräset kommer att vara grönt o fint runtomkring, det kommer att bli bra ändå.

Jag börjar fundera på det där med bröllopstårta.... Vi ska göra den själva. Min mamma ska hjälpa mig. Vi kommer att få provbaka många ggr, men det gör ju inget att vi måste äta mycket tårta! Flört
    Har funderat över smakerna på fyllningen. Vill gärna ha blåbär, då det är en favorit. Vad kan funka med det: vanilj, vit choklad.... mer? Jag gillar såklart bär, men jag älskar dem inte, så jag vet inte om jag vill ha hallon t ex.
    Min sambo vill ha en gigantisk tårta, jag har försökt förklara att det blir onödigt dyrt och vi kommer att få slänga det mesta, men han är rädd att tårtan ska bli fånigt "vanlig". Vet du om det finns några särskilda traditioner hos er på Balkan kring tårtskärandet och ätandet?

Svar på tråden Balkan-tråden